W coraz bardziej konsumpcyjnym świecie, gdzie dostępność wysokoprzetworzonych produktów jest na wyciągnięcie ręki, przybywa również osób z nadwaga i otyłością. Brak czasu na przygotowanie posiłku,

a często nawet na jego zjedzenie powoduje, że zapracowane osoby sięgają po produkty które wpływają korzystnie na odkładanie się tkanki tłuszczowej. Najgorsze jest to, że problem ten dotyczy także dzieci. Dlaczego tak się dzieje?

 

SPIS TREŚCI:

1. Cukry – znaczenie procesów zachodzących w organizmie

2. Co to jest insulinooporność?

3. Jak dochodzi do spalania tkanki tłuszczowej

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Cukry – znaczenie procesów zachodzących w organizmie

Za magazynowanie i spalanie tłuszczu w organizmie są odpowiedzialne dwa hormony: insulina i glukagon. Insulina jest hormonem, który kontroluje poziom cukru we krwi, pilnując, by nie było go w niej za dużo. Glukagon ma działanie antagonistyczne do insuliny. Gdy we krwi jest zbyt mała ilość glukozy, glukagon ma za zadanie ją dostarczyć.


Jaki związek z tymi hormonami ma wysokoprzetworzona żywność? Bardzo duży. Jedzenie typu fast food, słodycze, niektóre owoce to produkty

o wysokim indeksie glikemicznym. Indeks glikemiczny to wskaźnik wpływu danego produktu na poziom cukru we krwi w 2–3 godziny po ich spożyciu. Zjedzenie produktu o wysokim IG powoduje gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi, co z kolei jest sygnałem dla insuliny, by poziom ten obniżyć.


Insulina usuwa glukozę z krwi głównie do wątroby i mięśni szkieletowych,

a jeśli organizm nie jest w stanie jej wykorzystać, zostaje zmagazynowana

w postaci trójglicerydów (TG) w tkance tłuszczowej. Tutaj zaczyna się problem. Ilość cukrów prostych w diecie stanowi o tym, jak będzie wyglądać nasze ciało. Jeśli jest ich za dużo, a dodatkowo aktywność fizyczna jest znikoma, cukry będą przekształcane w trójglicerydy i magazynowane

w postaci tkanki tłuszczowej.


Jeśli codzienne menu składa się głównie z węglowodanów prostych, a więc białego pieczywa, białych makaronów, białego ryżu itp., poziom glukozy we krwi będzie gwałtownie wzrastał, a nagłe wyrzuty insuliny będą go natychmiast usuwać z krwiobiegu. W konsekwencji nie będzie go w tkance mózgowej, dla której jest pożywką. Jeśli mózg nie ma z czego czerpać energii, daje sygnał, że potrzebuje cukru – co wywołuje wilczy głód.


W rezultacie dochodzi do przekarmienia organizmu, a w jego konsekwencji do gromadzenia tkanki tłuszczowej. Im częściej w organizmie występuje wzrost poziomu cukru ponad normę, tym częściej norma poziomu insuliny we krwi jest przekroczona. Takie stany wpływają na rozwój nadwagi, miażdżycy naczyń oraz ryzyko wystąpienia chorób serca. Prowadzenie na stałe takiej diety i brak ruchu po pewnym czasie prowadzą do insulinooporności,

a później rozwija się cukrzyca typu II.


2. Co to jest insulinooporność?

Prawidłowy poziom cukru we krwi kontrolowany jest przez insulinę. Ciągłe jej wyrzuty powodują, że organizm przyzwyczaja się do jej częstego wysokiego poziomu. W związku z powyższym staje się bardziej oporny na jej działanie. Prowadzi to do stanu, w którym wysoki poziom insuliny we krwi nie powoduje obniżenia poziomu cukru w niej zawartej.


Jest to stan przedcukrzycowy. Wysoki poziom insuliny we krwi może prowadzić do otyłości brzusznej, nadwagi, nadciśnienia, wysokiego poziomu lipidów we krwi. Ich obecność z kolei może wpływać na rozwój chorób sercowo-naczyniowych i nowotworowych. Insulina ma także wpływ na poziom kortyzolu, nazywanego hormonem stresu, co natomiast wpływa na rozwój stanów zapalnych.


3. Jak dochodzi do spalania tkanki tłuszczowej Fabryka Siły Sklep

Za procesy związane z rozbijaniem tkanki tłuszczowej odpowiedzialny jest wspominany wcześniej glukagon. Jego rolą jest rozbijanie tkanki tłuszczowej, by z trójglicerydów uwolnić cukry. Kiedy uwalniany jest glukagon?


Gdy poziom cukru we krwi spadnie do bardzo niskiego poziomu. Dlatego aby uzyskać efekty diety odchudzającej, należy pamiętać, że nie ilość a jakość spożywanych pokarmów ma znaczenie. Przede wszystkim trzeba zapanować nad uzależnieniem od cukru, który wpędza organizm w szereg kłopotów.


Mając w planach dietę odchudzającą, przeanalizujmy swoje nawyki żywieniowe, zastanówmy się, od czego możemy zacząć. Z czego będzie nam najłatwiej zrezygnować, z czego najtrudniej – i wdrażajmy w życie swoje obserwacje.


Pamiętajmy tylko o jednym: stosowane diet obiecujących szybie efekty, bez zmiany nawyków żywieniowych nic nie da, ponieważ miesiące walki

z kilogramami, samym sobą, (bo często jesz na diecie to, co musisz, a nie chcesz) spowoduje, że idąc uczcić zgrabną sylwetkę, pójdziesz wreszcie do cukierni lub pizzerii.


Później już tak zostanie, a kilogramy wrócą szybciej niż się spodziewasz. Dbaj o siebie, kontrolując poziom cukru we krwi na czczo i po jedzeniu

i pamiętaj, że zarówno zbyt wysoki jak i zbyt niski poziom cukru we krwi może być groźny dla zdrowia. Dlatego dbaj o to, by normy były zachowane.