Owies i jego przetwory to produkty bardzo wartościowe, pokrywające zapotrzebowanie na składniki odżywcze w diecie. Są cenione nie tylko przez kobiety, ale również przez sportowców i lekarzy. Owies uprawiano w północnej i środkowej Europie już w latach 1800–1700 p.n.e.

W średniowieczu owsianka była podstawowym pokarmem Europejczyków.

 

SPIS TREŚCI:

1. Skład płatków owsianych

2. Płatki owsiane – odchudzanie

3. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Skład płatków owsianych

Owies to najbogatsze ze wszystkich zbóż źródło białka, zawiera także najlepszy zestaw aminokwasów. Wraz z mlekiem dostarcza do organizmu wszystkich potrzebnych aminokwasów. Witaminy z grupy B zawarte w płat-kach owsianych działają na poprawę pamięci i koncentracji oraz wspo-magają naukę. Przeciwdziałają także narastającemu zmęczeniu i roz-drażnieniu. Substancje zawarte w owsie działają antydepresyjnie. Dostarczają także magnezu i żelaza.


Błonnik zawarty w płatkach owsianych zawiera najwięcej w stosunku do innych zbóż rozpuszczalnej frakcji tzw. beta-glukanu. Osłania on przewód pokarmowy poprzez wytworzenie w nim lepkiego żelu, który jest odporny na działanie enzymów trawiennych. Ma również właściwości prebiotyczne.


W wyniku procesu rozkładu, do którego dochodzi na skutek działania bakterii probiotycznych, uwalniają się kwasy organiczne, które mają istotne znaczenie dla funkcjonowania jelita grubego i układu odpornościowego. Dodatkowo beta-glukan wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu LDL we krwi, powoduje jego przyłączenie i usunięcie z organizmu. Prócz tego usuwa również inne szkodliwe produkty przemiany materii.

 

W stosunku do innych zbóż owies zawiera najwięcej tłuszczu. Jest to jednak tłuszcz bardzo cenny dla organizmu, ponieważ zawiera niezbędne nie-nasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Odgrywają one znaczącą rolę w profilaktyce i leczeniu miażdżycy oraz dbają o nawilżenie skóry od wewnątrz. Najnowsze badania dowodzą, że kwas oleinowy, który jest składnikiem produktów owsianych, stanowi ochronę przed nowotworami.


Płatki owsiane występują w trzech postaciach:

– najmniej przetworzone, wymagające gotowania;

– górskie o większym stopniu przetworzenia, do spożycia wystarczy je jedynie zagotować;

– błyskawiczne, gotowe do spożycia na zimno.


2. Płatki owsiane – odchudzanie

Włókno pokarmowe zawarte w płatkach owsianych nie tylko w połączeniu

z mlekiem lub wodą tworzy kleik. Tworzy go także w żołądku, powoduje tym samym uczucie sytości. Poprzez właściwości rozpuszczalnego włókna, dzięki którym usuwane są z jelit zbędne produkty przemiany materii, zwiększa się metabolizm. Włókno to reguluje także poziom cukru we krwi.


Kaloryczność płatków owsianych nie stanowi dużego problemu w zesta-wieniu z korzyściami, jakie wnoszą one do organizmu. Zjadane na śniadanie w towarzystwie orzechów i owoców, stanowią źródło energii dla organizmu na całe przedpołudnie. Dzięki węglowodanom o niskim indeksie glikemicznym stopniowo uwalnianym do krwiobiegu nie powodują skoków insuliny, stanowią stabilne źródło glukozy, zabezpieczają przed atakami „wilczego głodu”.


Płatki owsiane zjadane na śniadanie dają większą sprawność fizyczną i wy-trzymałość. Mają niski indeks glikemiczny i dużą wartość odżywczą, co sprawia, że są pożądanym składnikiem dobrze zbilansowanej diety. Można je przygotować na wodzie lub na mleku, ale można je także zjeść z jogur-tem. Doskonałym dodatkiem do nich są otręby żytnie, pszenne lub owsiane. Podsumowując, można powiedzieć – płatki owsiane są dobre na odchudzanie.


3. Podsumowanie

Płatki owsiane na odchudzanie to polecane i coraz bardziej popularne składniki śniadania, ale także ze spokojem można je jeść na kolację. Jednak należy pamiętać o tym, by we wszystkim zachować umiar, a znając ich dobroczynne działanie, nie serwować ich sobie na każdy posiłek, ponieważ płatki zawierają kwas szczawiowy, który w nadmiarze może być szkodliwy dla organizmu.

 

Dość popularne jest jednodniowa dieta owsiana. Dieta ta opiera się na jedzeniu owsianki przez cały dzień. Efekty, według stosujących ją osób, to utrata 1,5 kg. Pamiętajmy jednak, że jest to utrata tylko wody. Płatki owsiane są również źródłem glutenu, jeśli więc jesteś osobą cierpiąca na jego nietolerancję, poszukaj płatków owsianych, które są go pozbawione. Pamiętajmy – wszystko z umiarem.