Wraz ze wzrastającą świadomością żywieniową rośnie zainteresowanie produktami spożywczymi, których spożycie będzie pozytywnie wpływać na nasz organizm. Przykładem takiej żywności jest owies, który wykorzystywany jest przez ludność od ponad 2000 lat. Owies i jego przetwory cenione są za swoje właściwości lecznicze, a także walory smakowe.

 

SPIS TREŚCI:

1. Skład płatków owsianych

2. Płatki owsiane – odchudzanie

3. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Skład płatków owsianych

Owies to najbogatsze ze wszystkich zbóż źródło białka, zawiera także najlepszy zestaw aminokwasów. W składzie owsa znajdziemy wyższą zawartość aminokwasów egzogennych: tyrozyny, lizyny, treoniny, metioniny i fenyloalaniny. Wraz z mlekiem dostarcza do organizmu wiele potrzebnych aminokwasów.

 

Witaminy z grupy B zawarte w płatkach owsianych działają na poprawę pamięci i koncentracji. Przeciwdziałają także narastającemu zmęczeniu i rozdrażnieniu. Substancje zawarte w owsie działają antydepresyjnie. Dostarczają także magnezu i żelaza.


Błonnik zawarty w płatkach owsianych zawiera najwięcej rozpuszczalnej frakcji tzw. beta-glukanu w porównaniu z innymi zbożami. Osłania on przewód pokarmowy poprzez wytworzenie w nim lepkiego żelu, który jest odporny na działanie enzymów trawiennych. Ma również właściwości prebiotyczne.


W wyniku procesu rozkładu, do którego dochodzi na skutek działania bakterii probiotycznych, uwalniają się kwasy organiczne, które mają istotne znaczenie dla funkcjonowania jelita grubego i układu odpornościowego. Dodatkowo beta-glukan wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu LDL we krwi, powoduje jego przyłączenie i usunięcie z organizmu. Oprócz tego usuwa również inne szkodliwe produkty przemiany materii.

 

W stosunku do innych zbóż owies zawiera najwięcej tłuszczu. Jest to jednak tłuszcz bardzo cenny dla organizmu, ponieważ zawiera niezbędne nie-nasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Odgrywają one znaczącą rolę w profilaktyce i leczeniu miażdżycy.


Płatki owsiane występują w trzech postaciach:

– najmniej przetworzone, wymagające gotowania;

– górskie o większym stopniu przetworzenia, do spożycia wystarczy je jedynie zagotować;

– błyskawiczne, gotowe do spożycia na zimno.


2. Płatki owsiane – odchudzanie

Włókno pokarmowe zawarte w płatkach owsianych tworzy kleik nie tylko w połączeniu z mlekiem lub wodą. Tworzy go także w żołądku w wyniku wiązania wody do struktury polisacharydu, powoduje tym samym uczucie sytości. Poprzez właściwości włókna, dzięki którym usuwane są z jelit zbędne produkty przemiany materii, zwiększa się perystaltyka jelit. Włókno to reguluje także poziom cukru we krwi poprzez tworzenie żeli absorbujących glukozę pokarmową.


Kaloryczność płatków owsianych nie stanowi dużego problemu w zestawieniu z korzyściami, jakie przynosi ich spożywanie. Łyżka płatków (20 g) dostarczy nam 75 kcal, 2,4 g białka, 1,4 g tłuszczów, 12,5 g węglowodanów i 1,4 g błonnika. Zjadane na śniadanie wraz z orzechami i owocami stanowią źródło energii na całe przedpołudnie. Płatki owsiane dzięki zawartości węglowodanów o średnim indeksie glikemicznym stopniowo uwalnianym do krwiobiegu nie powodują skoków insuliny, stanowią stabilne źródło glukozy, zabezpieczają przed atakami „wilczego głodu”.


Płatki owsiane zjadane na śniadanie pomogą uzupełnić nam rezerwy glikogenu. Po nocnym odpoczynku poziomy glikogenu wątrobowego są niskie, ok. 20 g, co w porównaniu z jego standardowym poziomem, ok. 100 g, stanowi znaczącą różnicę. Należy pamiętać, że tak niskie i niewyrównane poziomy formy zapasowej glukozy mogą powodować znaczące pogorszenie samopoczucia, zwłaszcza w godzinach rannych. Fabryka Siły Sklep

 

Płatki owsiane mają średni indeks glikemiczny i dużą wartość odżywczą, co sprawia, że są pożądanym składnikiem dobrze zbilansowanej diety. Można je przygotować na wodzie lub na mleku, ale można je także zjeść z jogurtem. Doskonałym dodatkiem do nich są otręby żytnie, pszenne lub owsiane. Podsumowując, płatki owsiane zjadane w odpowiedniej ilości i prawidłowo skomponowane są dobre na odchudzanie.


3. Podsumowanie

Płatki owsiane na odchudzanie to polecane i coraz bardziej popularne składniki śniadania lub kolacji. Należy pamiętać jednak, by we wszystkim zachować umiar, a znając ich dobroczynne działanie, nie serwować ich sobie na każdy posiłek, ponieważ płatki zawierają kwas szczawiowy, który w nadmiarze może być szkodliwy dla organizmu.

 

Choć owies jest zbożem bezglutenowym to płatki owsiane i inne produkty z owsa w wyniku zanieczyszczeń innymi zbożami mogą być źródłem glutenu, jeśli więc jesteś osobą cierpiącą na nietolerancję glutenu, poszukaj płatków owsianych, które są go pozbawione. Pamiętajmy, choć płatki owsiane są prozdrowotnym produktem, podczas redukcji masy ciała należy spożywać je z umiarem.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Mizera J., Mizera K., Dietetyka sportowa. Co jeść, by trenować efektywnie, Łódź 2017, 29–97.

Zdrojewicz Z., Lubańska A., Wyderkowska A., Wpływ spożywania płatków owsianych na organizm człowieka, „Medycyna Rodzinna” 2017, 20(2), 118–123.

Lange E., Produkty owsiane jako żywność funkcjonalna, „ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość” 2010, 3 (70), 7–24.

Wojtasik A., Kunachowicz H., Błonnik pokarmowy, ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/blonnik-pokarmowy (19.12.2019).