Zielona herbata coraz częściej zaczyna gościć na naszych stołach

jako naturalny napój, którego właściwości korzystnie wpływają na nasze zdrowie. W tym artykule poruszamy wiele ciekawych tematów związanych

z tą rośliną oraz dowodzimy, czy tak naprawdę warto ją wykorzystywać

w diecie.


SPIS TREŚCI:

1. Japoński sposób

2. Co zawiera zielona herbata?

3. Jak działa oraz gdzie ma zastosowanie?

4. Wskazówki suplementacyjne

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Japoński sposób

Mianem zielonej herbaty określa się napar sporządzony z liści herbaty chińskiej. Pochodzenie tego napoju przypisuje się Chinom, skąd została rozpowszechniona na pozostałe tereny Azji. W obecnych czasach preparat został rozpowszechniony na inne obszary kuli ziemskiej. 

Pomimo jej rosnącej popularności, herbata czarna wciąż przewyższa

ją swoją powszechnością.


W Japonii istnieje wiele odmian tej rośliny, co przyczynia się do występowania różnych rodzajów samego napoju. Różnice dotyczą walorów smakowych i estetycznych, które są spowodowane różnymi czasami zbiorów rośliny, metodą przyrządzenia oraz sposobem jej podania.


2. Co zawiera zielona herbata?

W zielonej herbacie występują cztery cząsteczki związku chemicznego należącego do polifenoli. Mowa tu o katechinie, której najsilniejszą pochodną znajdującą się w herbacie jest EGCG. Związek ten jest bardzo silnym antyoksydantem, którego działanie jest 25 razy mocniejsze

niż witaminy E i 100 razy silniejsze niż witaminy C.


Japońska herbata jest również źródłem innego ważnego związku – kofeiny. Zawartość tej pobudzającej substancji w wysuszonych liściach jest nawet dwa razy większa niż w suchych nasionach kawy. Analizując jednak jej ilość w gotowym już napitku, jest 2, a nawet 3 razy mniejsza niż w czarnym napoju. Co więcej, zielona herbata zawiera również pochodne ksantyny, Fabryka Siły Sklep

czyli roślinnego alkaloidu, którego pochodną jest wcześniej wymieniona kofeina.


3. Jak działa oraz gdzie ma zastosowanie?

Oprócz zastosowania jako napój służący do picia dla smaku, nie sposób nie zwrócić uwagi na liczne oddziaływania zielonej herbaty na organizm.

Jej spożywanie jest bardzo korzystne i wiąże się z działaniem:

– stymulującym;

– przeciwzapalnym;

– antyoksydacyjnym;

– przeciwmiażdżycowym;

– przeciwnowotworowym;

– przeciwstarzeniowym i antyneurodegeneracyjnym.


Herbata japońska wykorzystywana jest w lecznictwie. Ze względu

na bardzo pobudzający skład oraz liczne właściwości redukcyjne zawartych

w niej substancji, wykorzystywana jest w przypadku problemów z otyłością. Badania dowodzą, że spożycie ekstraktu z zielonej herbaty zwiększa przeciętny poziom spalania tkanki tłuszczowej o przeszło 17%. Co więcej, poprawia również wrażliwość na insulinę oraz zwiększa tolerancję glukozy wśród młodszych osób.


Oprócz działania redukcyjnego, zielona herbata może być z powodzeniem stosowana w przypadku, takich przypadłości jak:

– biegunki;

– próchnica;

– napięcie nerwowe;

– złe samopoczucie;

– zaburzenia trawienne;

– problemy krążeniowe;

– choroby układu nerwowego;

– nadmierny poziom cholesterolu;

– profilaktyka przed nowotworami.


4. Wskazówki suplementacyjne

Sekretem skuteczności zielonej herbaty jest jej odpowiednie przyrządzenie. Na szklankę wody winno stosować się około 1 łyżeczki produktu. Temperatura parzenia wiąże się z rodzajem zielonej herbaty, ale najczęściej waha się ona między 80 a 90°C. Czas zaparzania wywaru powinien wynosić od 2 do maksymalnie 4 minut. Niektóre, wysokiej jakości liście mogą być zaparzane dwu-, a nawet trzykrotnie.


Suplementacja jest uzależniona od przeznaczenia użycia herbaty.

Jeżeli naszym celem jest spalanie tkanki tłuszczowej, to głównym celem

jest dostarczenie w ciągu dnia od 400 do 500 mg EGCG, które mają właściwości proredukcyjne. Z kolei gdy w grę wchodzi zapobieżenie

przed rozwojem nowotworu, ważne jest, aby do organizmu dostarczyć wszystkie katechiny, aniżeli sam EGCG.


W takiej sytuacji należy podawać porcję w wysokości 200 mg, którą należy przyjmować minimum 3 razy w ciągu dnia. Działania niepożądane,

jakie wiążą się z suplementacją tego preparatu, to nudności, będące oznaką uszkodzenia jelit lub żołądka. Bardzo często dochodzi też do naruszenia stanu nerek bądź wątroby.