Szybko rosnące spożycie produktów przetworzonych, takich jak słodycze, napoje słodzące czy pieczywo cukiernicze, sprawiło, że poziom spożycia białego cukru gwałtownie wzrósł. Coraz więcej energii w naszej diecie, naszym żywieniu pochodzi z cukru. Oprócz tego, że dostarcza on nam energii na krótką chwilę, nie daje nam nic innego. Cukier to największy problem związany z rozwojem otyłości.

 

SPIS TREŚCI:

1. Cukier a otyłość
2. Cukier a konsekwencje dla zdrowia
3. Napoje i soki – sam cukier
4. Wszechobecny cukier
5. Produkty light
6. Zamienniki cukru
7. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Cukier a otyłość
Nadmiar cukru we krwi nie tylko ogranicza dostarczanie potrzebnych składników, ale powoduje także, że organizm musi niszczyć swoje wewnętrzne zasoby. Naturalne produkty, takie jak owoce czy przetwory zbożowe, zawierają cukier w otoczeniu wielu witamin i minerałów. Pomagają one go trawić i metabolizować. Tymczasem sam cukier nie zawiera nic, poza energią. Organizm nie mając witaminowego wsparcia, musi sięgać po rezerwy. W ten sposób pula ustrojowych składników się wyczerpuje.

 

W efekcie tego spada odporność, a także wzrasta ryzyko rozwoju chorób metabolicznych. Najbardziej delikatnym sygnałem ostrzegawczym jest nadwaga. Spożywanie pół litra słodkiego napoju dziennie może w ciągu roku spowodować wzrost wagi nawet o 6-7 kg. Cukier sam w sobie nie jest taki kaloryczny. Dostarcza on bowiem tyle samo energii, co białko i połowę mniej niż tłuszcze.

 

Problem tkwi w jego oddziaływaniu na metabolizm. Wszystkie węglowodany w procesie trawienia metabolizowane są do glukozy. Różnica polega na szybkości ich wchłaniania. Cukier bardzo szybko się przyswaja, po jego spożyciu bardzo gwałtownie wzrasta poziom glukozy we krwi, to z kolei powoduje uruchomienie insuliny. Insulina jest odpowiedzialna za transportowanie nadmiaru glukozy do komórek i obniżanie jej poziomu we krwi.

 

Niestety insulina oprócz budowania naszych mięśni, buduje także naszą tkankę tłuszczową. W momencie kiedy insulina rozda odpowiednią ilość energii w postaci glukozy mięśniom, resztę upycha w naszej tkance tłuszczowej. W efekcie powoduje to odkładanie tak bardzo niechcianego tłuszczu.

 

2. Cukier a konsekwencje dla zdrowia
Zjadając duże ilości białego cukru, zmuszamy trzustkę oraz wiele innych narządów do ogromnego wysiłku. Sporadyczne spożycie cukru będzie w mniejszym bądź większym stopniu tolerowane przez nasze ciało. Jednak nadmierne i regularne spożywanie tego produktu powoduje całkowite załamanie stężenie glukozy we krwi.

 

W trzustce może rozwinąć się nadwrażliwość na glukozę, co objawia się produkcją znacznie większej ilości insuliny niż jest to potrzebne. Wysoki poziom insuliny i cukru we krwi przyczynia się do wzrostu ciśnienia, trójglicerydów i cholesterolu. Cukier niszczy ściany naczyń krwionośnych, zwiększając ryzyko powstania stanów zapalnych i miażdżycowych. Może być również przyczyną zmniejszania drożności naczyń. Sprzyja to powstawaniu zakrzepów. A to z kolei powoduje poważne choroby jak np. udary mózgu.

  Fabryka Siły Sklep

3. Napoje i soki – sam cukier
Większość osób z problemem nadwagi spożywa ponad 60 gram cukru dziennie. Taki wynik jest równoznaczny z przyjęciem około 12 łyżeczek cukru. Cukier jest spożywany głównie pod postacią słodkich napojów oraz cukrów dodawanych do herbaty albo kawy. Osoby te nie są świadome, jak wielkie zagrożenie niesie za sobą tak nadmierne konsumowanie cukru.

 

Zagrożeniem nie są tylko napoje i słodzona kawa. Problemem są także soki owocowe. Soki te są skoncentrowanym źródłem sacharozy i fruktozy. Przez wiele osób soki owocowe są traktowane jako źródło witamin i składników mineralnych. Tak naprawdę to dostarczają one olbrzymich dawek cukru pod postacią wyżej wymienionej sacharozy oraz fruktozy. Są to cukry najszybciej napędzające tycie. Nie powinno się przekraczać jednej szklanki soku owocowego dziennie i to najlepiej zrobionego własnoręcznie.

 

4. Wszechobecny cukier
Czasem nie wystarczy przestać słodzić herbatę czy kawę. Może to okazać się niewystarczające, aby obniżyć podaż cukru do odpowiedniego poziomu. Składnik ten bowiem jest obecny niemal we wszystkich produktach. Pełno go w majonezie, musztardzie, ketchupie i innych produktach. Kolejnym źródłem są także reklamowane jako bardzo zdrowe, płatki śniadaniowe, które są kopalnią cukru.

 

Dlatego ważna jest świadomość tego, co jemy. Można ograniczyć spożycie cukrów z tych najbardziej nim naszpikowanych produktów. Jednak cukier jest wszędzie i czasem nieświadomie zjadamy go w dużych dawkach. Co ciekawe, niektóre leki czy przyjmowane przez nas suplementy zawierają cukier. Warto zwrócić na to także uwagę.

 

5. Produkty light
Jest to pułapka żywieniowa. Producenci żywności, chcąc ograniczyć udział sacharozy i kalorii w produktach, coraz częściej słodzą je fruktozą oraz innymi dodatkowymi składnikami słodzącymi. Fruktoza jest zdecydowanie słodsza od sacharozy, więc spokojnie można dać jej mniejszą ilość,

a słodkość nie ulegnie zmianie. To pozwala na przypięcie łatki "produktu light". Kolejnym powodem zamiany na fruktozę jest fakt, że nie podbija ona tak insuliny jak sacharoza i wydaje się bardziej bezpieczna.

 

Nic bardziej mylnego. Mimo że fruktoza nie powoduje intensywnego wzrostu insuliny, to jednak ma inne, dość poważne wady. Cukier ten nie podlega tak ścisłej kontroli metabolicznej jak glukoza. W związku z czym, z łatwością jest przerabiany na tłuszcz. Wysokie spożycie fruktozy może przyczyniać się do powstawania insulinooporności, podwyższonego poziomu insuliny, nietolerancji glukozy oraz nadciśnienia tętniczego.

 

6. Zamienniki cukru
Cukier potrafi uzależnić i zawsze chociaż troszkę, staramy sobie osłodzić jakoś nasze życie. Tutaj właśnie pojawia się pewne rozwiązanie, jakim są zamienniki cukru. Zamienników jest mnóstwo. Jednak największą popularnością cieszą się takie zamienniki jak stewia oraz ksylitol.

 

Stewia to słodzik około 300 razy słodszy niż cukier. Zaletą jest to, że nie posiada kalorii. Określana jest też mianem zioła słodowego lub miodowego. Stewia znajduje się w grupie tzw. słodkich białek. Są one pochodzenia naturalnego. Zatem stewia jest alternatywą nie tylko dla cukru, ale także dla substancji słodzących. Ważne jest także to że, stewia jest bezpieczna dla osób chorych na fenyloketonurię. Nie wykazuje także negatywnych skutków przy cukrzycy i nadciśnieniu.

 

Ksylitol to naturalny słodzik, który jest świetną alternatywą dla zwykłego cukru. Zawiera on prawie połowę mniej kalorii. Kolejną zaletą jest niski indeks glikemiczny. Dzięki temu nie podnosi on tak bardzo poziomu cukru we krwi. Ksylitol jest metabolizowany praktycznie bez użycia insuliny. Z tego powodu jest on polecany diabetykom oraz osobom, które walczą z nadwagą. Ksylitol smakuje jak tradycyjny cukier. Świetny zamiennik dla osób, które nie chcą rezygnować z cukru na diecie.

 

7. Podsumowanie
Spożycie cukru coraz bardziej rośnie. Mimo różnych kampanii reklamowych, jest to nadal największa trucizna XXI wieku. Warto zatem ograniczyć jego spożycie. Uratować nas może jedynie opamiętanie i racjonalne podejście do żywienia. Życie w szybkim tempie, stres i inne czynniki powodują, że opieramy się na szybkim jedzeniu, które jest naszpikowane tym złym cukrem. Warto zatem zadbać o swoje zdrowie i zacząć ograniczać ten produkt w naszym żywieniu.