W obecnych czasach największą plagą, która dotyczy wielu społeczeństw, jest nadwaga i otyłość. Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje, że liczba otyłych dzieci gwałtownie wzrasta w wielu krajach. Należy szybko podjąć działania, aby zapobiec dalszemu postępowi otyłości.


SPIS TREŚCI:

1. Dlaczego liczba osób otyłych wciąż rośnie?

2. Rodzaje diet

3. Co zrobić, aby skutecznie schudnąć?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Dlaczego liczba osób otyłych wciąż rośnie?

Ilość dzieci z nadwagą i otyłością poniżej piątego roku życia wynosiła

42 miliony. WHO przewiduje, że w 2025 roku będzie ich już 70 milionów. Jeśli chodzi o dorosłych, statystyki są jeszcze gorsze. W 2008 roku 35% osób powyżej dwudziestego roku życia miało nadwagę. Liczba ta podwoiła się od 1980 roku i pomimo alarmu w związku z tą epidemią tendencje wciąż są zwyżkowe.


Dlaczego liczba osób otyłych wciąż rośnie? Przyczyn jest wiele, ale na pierwszym miejscu jest brak czasu na porządne jedzenie. Życie w ciągłym biegu skłania do wyrabiania złych nawyków żywieniowych. Brak regularnych posiłków, niejedzenie śniadań, brak czasu na przygotowanie zdrowego obiadu – to tylko niektóre błędy żywieniowe, które mają wpływ na rozwój nadwagi, a późnej otyłości.


Taka sytuacja sprzyja pojawianiu się coraz to nowych sposobów na zrzucenie zbędnych kilogramów. Diet, które krążą w internecie nie sposób zliczyć, a osoby, które chcą schudnąć, zanim wybiorą coś dla siebie, mają duży problem, na co się zdecydować. Zastanawiają się, jaka dieta jest dobra. Często z pomocą przychodzi forum. Zazwyczaj wybór pada na dietę, która obiecuje szybkie efekty na zawołanie i turbospalanie tkanki tłuszczowej z brzucha i bioder.


2. Rodzaje diet

Sposób konstruowania diet bazuje na różnych ograniczeniach. Są diety ograniczające kaloryczność posiłków, są takie, które wykluczają któryś makroskładnik lub bazują tylko na jednym, są też takie, które nie pozwalają łączyć jednego z drugim. Jak we wszystkich dziedzinach życia, tak i w tej panują różne mody.


Najpopularniejsze diety, które ciągle funkcjonują i mają swoich zwolenników to: Fabryka Siły Sklep


Dieta ograniczająca kaloryczność:

– dieta 1000 kcal;

– dieta 1200 kcal;

– dieta 1500 kcal.


Dieta białkowa:

– dieta Dukana;

– dieta Oxy.


Dieta tłuszczowa:

– dieta Atkinsa;

– dieta Kwaśniewskiego.


Dieta przyspieszająca metabolizm:

– dieta kopenhaska;

– dieta Haylie Pomroy.


Dieta zbilansowana:

– dieta 3D chilli;

– dieta South Beach;

– dieta 36s.


Przykłady diet można mnożyć w nieskończoność. Sami zainteresowani dobierają dietę do swoich upodobań i gustów. Jednak nie zawsze uda się znaleźć taką dietę, która prócz tego, że odchudzi – nauczy dobrych nawyków żywieniowych, bo to ta wiedza jest w diecie najważniejsza. Stosowanie diet, które zagwarantują szybką utratę wagi, spowoduje, że za jakiś czas po jej skończeniu niechciane kilogramy znów się pojawią.


3. Co zrobić, aby skutecznie schudnąć?

Jaką zatem dietę stosować, by nie było efektu jo-jo? Najlepsza i najbardziej skuteczna jest zmiana nawyków żywieniowych oraz zdrowa, zbilansowana dieta. Od tego trzeba zacząć. Zrezygnować ze słodyczy i fast-foodów, słodzonych napojów gazowanych i wszystkiego, co ma w składzie syrop glukozowo-fruktozowy. Rozpoczynać dzień od porządnego, zdrowego zbilansowanego śniadania, czyli takiego, które zawiera produkty zbożowe, białko, warzywa.


Śniadanie powinno być zjedzone do dwóch godzin po przebudzeniu. Pozostałe posiłki także powinny być skomponowane w ten sposób. Śniadanie, obiad i kolacja to trzy główne posiłki, pomiędzy nimi powinny być dwa które pełnią formę przekąski. Kolacja powinna być lekkostrawna i zje-dzona 3 godziny przed snem. Najlepiej dzień wcześniej przygotować sobie jadłospis. Należy pamiętać, by zjadać w ciągu dnia co najmniej 4 posiłki, a najlepiej 5.


Przerwy między posiłkami nie powinny być dłuższe niż 4 godziny i krótsze niż 3. Należy ograniczyć ilość wypijanej kawy. Pić dużo płynów w postaci wody, zielonej i czerwonej herbaty. Pomaga to w oczyszczaniu organizmu

i przyspiesza przemianę materii. Trzeba też pamiętać o odpoczynku. Sen to ważny element odchudzania. Stres to jego duży wróg. Ważne są również ćwiczenia pomagające schudnąć i pobudzające metabolizm. Nie jest to szybka droga do schudnięcia, ale dająca gwarancję, że nie będzie po niej efektu jo-jo.


Wybierając dla siebie sposób żywienia na okres walki z nadwagą lub otyłością, pamiętajmy o tym, że nie ma sensu katować się tygodniami na rygorystycznych dietach marząc o ciasteczkach. Taki czas to czas stracony na oszukiwaniu siebie i swojego ciała. Decydując się na poprawę jakości swojego życia, trzeba od podstaw przewartościować swoje potrzeby żywieniowe, a wtedy osiągniemy trwały sukces.