Smukła i zdrowo wyglądająca sylwetka to marzenie wielu z nas. Jednak walka z kilogramami niejednokrotnie bywa trudna i nie przynosi oczekiwanych efektów. Nie da się jednak ukryć, iż do takiego stanu rzeczy przyczyniają się nasze złe nawyki i często nieświadomie popełniane błędy. Co więc zmienić w swoim stylu życia, aby wymarzona figura stała się faktem? Jakie są prawdy i mity na temat odchudzania?

 

SPIS TREŚCI:
1. Diety „cud” – dlaczego nie działają?
2. Dobre nawyki – najważniejsze zasady
3. Prawdy i mity na temat odchudzania

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Diety „cud” – dlaczego nie działają?

Kiedy decydujemy się na redukcję wagi i utratę zbędnych kilogramów, pragniemy, aby efekt odchudzania był natychmiastowy. Poszukując informacji o cudownych dietach w Internecie i prasie czy innych źródłach, natrafiamy na dziesiątki przykładów diet, które mają działać w mgnieniu oka. Od diet kapuścianych przez owocowe czy warzywne do tych bardziej popularnych – Dukana, Atkinsa i mnóstwa innych. Faktycznie – ze względu na wyjątkowo rygorystyczne zasady odżywiania diety te przynoszą bardzo szybkie i zadziwiające efekty. W ten prosty sposób nabieramy się na ich skuteczność, nierzadko rujnując przy tym swoje zdrowie, a po ich zakończeniu przybieramy ponownie na wadze.


Ale czy jest w tym coś dziwnego? Na zdrowy rozsądek – nadmierny poziom tkanki tłuszczowej nie jest efektem krótkiego czasu. Zbyt wysoka masa ciała nie pojawia się po kilku dniach zbyt obfitego żywienia. Zbędne kilogramy są skumulowanym efektem codziennych nawyków i decyzji żywieniowych, które dokonują się przez całe życie! Trudno więc oczekiwać, iż lekarstwem na efekty takiego życia stanie się wymyślna dieta, zapewniająca efekty już i bez wysiłku.


Podstawowym kluczem zapewniającym zdrowe, racjonalne, a także skuteczne odchudzanie jest zrozumienie, jak nasze codzienne nawyki – nie tylko żywieniowe – wpływają na stan i formę naszego organizmu. Dodatkowo decydując się na redukcję wagi, trzeba mieć świadomość, iż niezbędne jest wyrobienie w sobie:
– systematyczności;
– konsekwencji;
– motywacji.


Co najważniejsze – trzeba zrozumieć, iż skuteczna dieta nie powinna być „dietetycznym reżimem”, a zmianą nawyków żywieniowych. Tylko zdrowy styl życia zapewni osiągnięcie wymarzonej sylwetki, bez tak częstego efektu jo-jo, będącego skutkiem każdej diety cud.

 

2. Dobre nawyki – najważniejsze zasady
Dobre nawyki – nie tylko żywieniowe, ale i ogólny styl życia – są niezbędne do prawidłowego i zdrowego dążenia do wypracowania wymarzonej sylwetki, a co za tym idzie – do poprawy stanu i formy naszego organizmu. Włączone na stałe do naszego życia (a nie tylko do momentu uzyskania postawionego sobie celu) zapewnią trwałe efekty odchudzania – bez ogromnych wahań wagi. Jakie więc zasady warto wprowadzić w swoje codzienne życie?


Regularne posiłki – to podstawa zdrowego sposobu odżywiania; dietetycy najczęściej zachęcają do pięciu posiłków dziennie w określonych godzinach. Dzięki takiej regularności zwiększy się tempo naszej przemiany materii, przez co odkładanie się tkanki tłuszczowej ulegnie zmniejszeniu. Dodatkowo dzięki regularnemu dostarczaniu zdrowych kalorii ochota na podjadanie słodyczy pomiędzy posiłkami spadnie lub całkowicie zniknie. Wszystko to sprzyja szczupłej sylwetce, a jednocześnie zapewnia dobre samopoczucie i energię do działania!


Dieta bogata w owoce i warzywa – to właśnie te produkty obfitują

w dobroczynny błonnik pokarmowy, poprawiający proces trawienia. Są też świetnym źródłem witamin, składników mineralnych i przeciwutleniaczy, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Fabryka Siły Sklep


Różnorodna dieta – dobrze zbilansowany sposób odżywiania powinien składać się z produktów należących do różnych grup – przetworów zbożowych, nabiału, warzyw i owoców, mięsa, ryb i jaj czy tłuszczów roślinnych. Tak różnorodna dieta zapewni podaż wszystkich składników, których nasz organizm potrzebuje do sprawnego działania.


Nawadnianie – woda jest konieczna do życia – to ona stanowi środek transportu dla substancji odżywczych, zapewnia także przebieg wielu procesów zachodzących w naszym ustroju. Regularne picie około 2 litrów dziennie skutecznie przyspieszy także przemianę materii. Nawadnianie jest szczególnie ważne w diecie sportowców, ponieważ wysiłek fizyczny przyczynia się do utraty wody, a także w trakcie upałów.


Unikanie produktów wysokoprzetworzonych – to źródła pustych kalorii

i substancji czyniących pogrom w naszym organizmie. Bogate w cukry, tłuszcze – zwłaszcza typu trans – nie tylko w największym stopniu przyczyniają się do nadwagi, ale powodują także liczne szkody w naszym ustroju.


Powolne spożywanie posiłków – powoduje, iż zjadamy znacznie mniejsze ilości pokarmu. Dzieje się tak, ponieważ dopiero po około 20 minutach do naszego mózgu dociera informacja o sytości. Długie przeżuwanie sprawia, iż jemy mniej, a dodatkowo – nasze enzymy trawienne działają sprawniej.


Zmiana drobnych nawyków – pieczenie zamiast smażenia, mniejsza ilość cukru i soli, produkty zbożowe z pełnego przemiału – to tylko niektóre

z drobnych zmian, które nasz organizm pokocha!


Aktywność fizyczna – stanowi podstawę każdej piramidy żywieniowej. Nie bez powodu – regularna aktywność jest niezbędna dla zdrowej utraty zbędnych kilogramów, ale i dla dobrego samopoczucia fizycznego

i psychicznego.


Każde odchudzanie powinno być starannie zaplanowane, ale podstawą do osiągnięcia celu jest zrozumienie, iż zdrowa sylwetka to nie tylko efekt dokładnego liczenia kalorii – to przede wszystkim wynik prozdrowotnych nawyków, które regulują pracę naszego organizmu i zapewniają mu zdrowie.

 

3. Prawdy i mity na temat odchudzania
Wokół tego tematu narosło wiele opinii, które niekoniecznie są zgodne

z prawdą. Skuteczne odchudzanie powinno więc zacząć się od teorii. Obalmy najczęstsze mity i potwierdźmy słuszne sądy!


MIT – głodówki są najlepszym sposobem na utratę kilogramów
To najpowszechniejszy mit w dziedzinie odchudzania. Decydując się na tak drastyczne formy redukcji, nie zdajemy sobie sprawy z tego, jakie szkody może ponieść nasz organizm. A ten minimalną ilość pokarmu traktuje jak zagrożenie najwyższego stopnia i zaczyna ekstremalne oszczędzanie. To prowadzi do zaburzeń w funkcjonowaniu wielu narządów oraz tak zwanego efektu jo-jo po zakończeniu diety, kiedy organizm stara się nadrobić zaistniałe straty.


PRAWDA – nie ma diety uniwersalnej, każda musi być dopasowana indywidualnie. Tak! Nasze organizmy są niezwykle różnorodne. Zdrowa dieta musi być dostosowana do ewentualnych dolegliwości i schorzeń, poziomu aktywności fizycznej, żywieniowych upodobań, systemu codziennej pracy i oczekiwanego efektu.


MIT – nadwaga najczęściej wynika z uwarunkowań genetycznych
Zgodnie z badaniami niewiele przypadków otyłości jest spowodowanych genami. W większości sytuacji odpowiedzialni za ten stan rzeczy jesteśmy my sami! Złe nawyki żywieniowe, brak aktywności fizycznej i antyzdrowotny styl życia – nadwaga pojawia się na nasze własne życzenie.


PRAWDA – nieodłącznym elementem odchudzania jest regularna aktywność fizyczna.
Co więcej – powinna być ona obecna nie tylko w trakcie odchudzania. Aktywność fizyczna to jeden z tych nawyków, które na stałe powinny być wpisane w naszą codzienność dla dobrego samopoczucia i zdrowia całego organizmu.

 

Dla wielu odchudzanie kojarzy się z samymi negatywnymi doświadczeniami. Taki stosunek jest wynikiem wyłącznie złych sposobów na redukcję wagi. Wciąż nie dociera do nas, iż zdrowo wyglądająca sylwetka jest na wyciągnięcie ręki i zależy od nas samych. Jeśli zrozumiemy mechanizm działania zdrowej diety i zdrowego stylu życia, upragniona waga będzie nie krótkotrwałym efektem, wymagającym ciągłego poprawiania, lecz codziennością.