Alkohol jest powszechnie spożywaną używką, wykazującą działanie psychoaktywne i uzależniające. Wypijany w umiarkowanych ilościach może działać prozdrowotnie, zwłaszcza jeśli jest to czerwone wino. Nadużywanie alkoholu może prowadzić do zaburzenia funkcjonowania narządów oraz rozwoju różnych chorób, m.in. nadciśnienia tętniczego, cukrzycy typu 2, niedokrwiennej choroby serca, marskości wątroby, a także niektórych nowotworów.

 

SPIS TREŚCI:

1. Alkohol – wartość energetyczna

2. Wchłanianie alkoholu

3. Apetyt

4. Wpływ alkoholu na rozwój otyłości

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Alkohol – wartość energetyczna

Alkohol charakteryzuje się dość wysoką kalorycznością,1 g alkoholu etylowego to 7 kcal. Niektóre napoje alkoholowe zawierają oprócz wody i etanolu niewielkie ilości węglowodanów, białka, składników mineralnych i witamin. Należą do nich głównie wino i piwo.


Standardowe porcje napojów alkoholowych mogą znacznie różnić się wartością energetyczną. Kieliszek 40% wódki o pojemności 40 ml dostarcza 28 kcal, lampka wina 125 ml dostarcza od 75 do 120 kcal, a półlitrowy kufel piwa dostarcza od 245 do ponad 330 kcal.


Najwięcej kalorii w przeliczeniu na 100 g produktu znajduje się w whisky (250 kcal), tuż przed nią 40% wódka (220 kcal), najmniej kalorii w 100 g znajduje się w czerwonym (60 kcal) i białym winie wytrawnym (66 kcal) oraz piwie (67 kcal).


2. Wchłanianie alkoholu

Alkohol po spożyciu jest wchłaniany już w jamie ustnej, jednak największy stopień absorpcji alkoholu zachodzi w jelicie cienkim. Tempo wchłaniania alkoholu zależy od wielu czynników, takich jak ilość wypitego alkoholu, czas, który upłynął od momentu spożycia ostatniej porcji, czy był wypijany do posiłku, czy poza nim.


Alkohol wchłania się najszybciej, gdy jest wypijany na pusty żołądek,

a stężenie w napoju waha się pomiędzy 20–30%. Alkohole wzbogacone dwutlenkiem węgla wchłaniają się szybciej w porównaniu do tych, które go nie zawierają. Znacznie wolniej też wchłaniają się alkohole, w których zawartość etanolu wynosi 3–8%, czyli np. piwo, oraz te, w których ta zawartość równa się 40–50%. Fabryka Siły Sklep


3. Apetyt

Utrzymywanie stałej masy ciała jest możliwe dzięki mechanizmowi regulacji apetytu. Alkohol etylowy odgrywa najmniejszą rolę pod względem stymulowania sytości.


Przeprowadzone badania wykazały, że osoby, które przed posiłkiem spożywały alkohol, zjadały większe porcje, a uczucie sytości pojawiało się później niż u osób, które przed posiłkiem piły napoje bezalkoholowe.

U pierwszych zauważono także, że spożywały one więcej tłustych i słonych przekąsek w porównaniu do drugiej grupy badanych.


4. Wpływ alkoholu na rozwój otyłości

Badania wykazały, że biorąc pod uwagę rodzaj spożywanego alkoholu, na wzrost ryzyka nadwagi i otyłości ma wpływ spożycie piwa lub wysokoprocentowych napojów alkoholowych. Wykazano również, że regularne spożywanie piwa w ilości powyżej 0,5 l dziennie może być powiązane ze wzrostem  otyłości brzusznej u mężczyzn. Spożycie piwa przez 21–126 dni może wiązać się ze wzrostem masy ciała o 0,73 kg.


Osoby, które piją alkohol w dużych ilościach, spożywają mniej składników pokarmowych, co może prowadzić do niedożywienia. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazały, że wraz ze wzrostem spożycia alkoholu zmniejsza się podaż w diecie białka, tłuszczu

i węglowodanów.


Osoby uzależnione od alkoholu mają niższą masę ciała i niższą tłuszczową masę ciała w porównaniu do osób, które piją alkohol okazyjnie. Wpływ alkoholu na masę ciała jest trudny do oszacowania ze względu na wpływ wielu czynników warunkujących ryzyko wystąpienia nadwagi czy otyłości, np. nieprawidłowa dieta czy niska aktywność fizyczna.

 

REKLAMA
16-krotny Mistrz Świata Jarosław Olech stosuje Nr 1 na wzrost siły i masy mięśniowej
Darmowa dostawa!
+ Indywidualny plan dietetyczny + Poradnik treningowy