Rozgrzewające napoje zdecydowanie królują w chłodne zimowe wieczory – przykładem mogą być kompoty, które świetnie nawodnią, rozgrzeją, a także wesprą pracę układu odpornościowego.

 

SPIS TREŚCI:
1. Z czego przygotować kompot?
2. Dodatki do kompotów
3. Zimowe kompoty – przepisy

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 29,99 zł za miesiąc

 

 

1. Z czego przygotować kompot?
Rozgrzewające kompoty świetnie sprawdzą się w zimowe dni. Można je przyrządzić zarówno z owoców świeżych, jak i suszonych; najczęściej wykorzystuje się jabłka, gruszki, wiśnie czy rabarbar. Kompot doskonale nawadnia organizm, a oprócz tego – wraz z odpowiednimi dodatkami – działa rozgrzewająco. Ponadto pozwala dostarczyć organizmowi niezbędnych witamin oraz składników mineralnych pozytywnie wpływających na zdrowie. Do przyrządzenia kompotów warto wybierać owoce sezonowe, gdyż cechują się one wyższą wartością odżywczą.

 

2. Dodatki do kompotów
Dodatki do kompotów można wybierać dowolnie – zgodnie z preferencjami smakowymi – jednak do najczęściej używanych zaliczyć można m.in. goździki, imbir, cynamon czy kardamon. Składniki te wykazują korzystne działanie na zdrowie człowieka. Goździki wspomagają pracę jelit oraz mają właściwości rozgrzewające i przeciwbólowe (M. Kardas, K. Toczyńska, E. Grochowska-Niedworok 2016). Imbir łagodzi bóle miesiączkowe, zmniejsza bolesność w chorobach zwyrodnieniowych stawów oraz reumatoidalnych zapaleniach stawów. Produkt ten wykazuje również działanie przeciwmigrenowe. Ponadto bardzo często polecany jest kobietom w ciąży, które zmagają się z nudnościami (P. Glibowski i wsp. 2017). Kolejnym składnikiem, który można wykorzystywać do przygotowywania kompotów, jest cynamon. Swoje zastosowanie znajduje jako środek leczniczy m.in. w dolegliwościach trawiennych, wzdęciach, biegunkach czy skurczach żołądka. Oprócz tego pobudza wydzielanie żółci oraz soków trawiennych (K. Kaławaj, M.K. Lemieszek 2015). Kardamon z kolei ma działanie przeciwpróchnicze, przeciwdrobnoustrojowe i rozgrzewające oraz poprawia trawienie poprzez stymulację pracy układu pokarmowego (P. Jesylne i wsp. 2016).

 

3. Zimowe kompoty – przepisy
Jabłkowy kompot z cynamonem i goździkami
Czas przygotowania: 40 minut

  Fabryka Siły Sklep

Składniki (na 1 porcję):
– jabłko – 3 sztuki (450 g),
– woda – 5 szklanek (1200 ml),
– imbir – plaster (20 g),
– cynamon – ½ łyżeczki (2 g),
– goździki – łyżeczka (2 g),
– erytrytol – łyżka (10 g).

 

Sposób przygotowania
1. Jabłka dokładnie umyć, pokroić w plastry i umieścić w garnku.
2. Imbir obrać, pokroić w plastry, wrzucić do jabłek.
3. Do garnka wlać wodę, dodać cynamon, erytrytol oraz goździki, gotować 30 minut.
4. Po tym czasie odstawić kompot do lekkiego ostudzenia.

 

Kompot z gruszek z dodatkiem kardamonu
Czas przygotowania: 30 minut

 

Składniki (na 1 porcję):
– gruszka – 3 sztuki (450 g),
– woda – 5 szklanek (1200 ml),
– cytryna – ½ sztuki (50 g),
– cynamon – ½ łyżeczki (2 g),
– kardamon – ½ łyżeczki (2 g),
– miód – łyżeczka (12 g).

 

Sposób przygotowania
1. Gruszki obrać, pokroić na mniejsze kawałki i wrzucić do garnka.
2. Cytrynę pokroić w plastry, umieścić w garnku.
3. Owoce zalać wodą, dodać kardamon oraz cynamon, gotować 20 minut.
4. Po tym czasie kompot lekko przestudzić, dodać miód i wymieszać.

 

Kompot z dodatkiem suszonych śliwek
Czas przygotowania: 30 minut

 

Składniki (na 1 porcję):
– jabłko – 2 sztuki (300 g),
– woda – 5 szklanek (1200 ml),
– suszone śliwki – 5 sztuk (35 g),
– cynamon – ½ łyżeczki (2 g),
– goździki – łyżeczka (2 g),
– erytrytol – łyżka (10 g).

 

Sposób przygotowania
1. Jabłka dokładnie umyć, pokroić na mniejsze kawałki, usunąć gniazda nasienne.
2. Owoce umieścić w garnku wraz z przyprawami oraz erytrytolem.
3. Zalać wodą, gotować 20 minut.
4. Kompot podawać lekko wystudzony.

 

Kompot z dodatkiem mandarynki
Czas przygotowania: 30 minut

 

Składniki (na 1 porcję):
– jabłko – 2 sztuki (300 g),
– gruszka – sztuka (150 g),
– mandarynka – sztuka (50 g),
– woda – 5 szklanek (1200 ml),
– imbir – plaster (20 g),
– cynamon – ½ łyżeczki (2 g),
– erytrytol – łyżka (10 g).

 

Sposób przygotowania
1. Jabłka oraz gruszki dokładnie umyć, pokroić w plastry, usunąć gniazda nasienne. Włożyć do garnka.
2. Zalać wodą.
3. Dodać imbir, cynamon oraz erytrytol, gotować 20 minut.
4. Na koniec wlać wyciśnięty sok z mandarynki.

 


Bibliografia
Glibowski P. et al., Właściwości prozdrowotne imbiru, „Bromatologia i Chemia Toksykologiczna” 2017, 50(2), 115–121.
Jesylne P. et al., The role of cardamom oil in oral health: A short review, „Research Journal of Pharmacy and Technology” 2016, 9(3), 272–274.
Kaławaj K., Lemieszek M.K., Prozdrowotne właściwości cynamonu, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu” 2015, 21(3), 328–331.
Kardas M., Toczyńska K., Grochowska-Niedworok E., Naturalne przyprawy roślinne – skład chemiczny i właściwości prozdrowotne. Charakterystyka przypraw, „Przemysł Spożywczy” 2016, 70(12), 36–40.