O tym, jak ważna dla organizmu człowieka jest woda, świadczy jej udział w jego składzie. Organizm człowieka składa się w 50–70% z wody. Jest ona odpowiedzialna za wiele procesów – wydalanie produktów przemiany materii, procesy trawienia, nawilżanie stawów i gałki ocznej oraz równowagę pracy całego organizmu.

 

SPIS TREŚCI:

1. Zapotrzebowanie na wodę

2. Woda – rodzaje

3. Jaką wodę wybrać?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Zapotrzebowanie na wodę

Dzienne zapotrzebowanie na wodę zależy od aktywności fizycznej, stanu fizjologicznego i warunków klimatycznych. Ponieważ organizm człowieka nie może magazynować wody, należy uzupełniać jej braki. Aby zapewnić organizmowi możliwość prawidłowego przebiegu procesów życiowych, należy codziennie wypijać co najmniej 1,5 l wody. Aby obliczyć indywidualne zapotrzebowanie na wodę, należy przyjąć podaż płynów na poziomie 1 ml na 1 kcal zapotrzebowania energetycznego. Innym sposobem ustalenia dziennego zapotrzebowania na wodę jest założenie, że na każdy kilogram masy ciała przypada 30 mililitrów wody.


Dla przykładu osoba ważąca 60 kg powinna w ciągu dnia dostarczyć do swojego organizmu 1,8 l wody (60 kg × 30 ml = 1800 ml, czyli 1,8 l).


Największe zapotrzebowanie na wodę mają kobiety karmiące i wynosi ono 3,8 l dziennie. Woda w przypadku tej grupy jest bardzo ważna ze względu na produkcję pokarmu. Sprawa podobnie wygląda u ciężarnych, gdzie zapotrzebowanie na wodę wynosi 3 l na dzień, a woda w tym okresie jest szczególnie ważna dla rozwoju płodu i produkcji wód płodowych.


Zgodnie z zaleceniami zespołu polskich ekspertów z 2009 r. uznano, że zapotrzebowanie na wodę dla mężczyzn powyżej 19 roku życia powinno wynosić średnio 3,7 l, dla kobiet w tej samej grupie wiekowej, jednak nienależących do grup wspomnianych wcześniej, podaż wody powinna wynosić ok. 2,7 l. Wchłanianie i wydalanie wody regulowane jest przez hormon o nazwie wazopresyna.


Najlepszy sposób na zaspokojenie pragnienia to picie małymi łykami, woda zostaje wtedy wchłonięta do tkanek. W czasie upałów najlepiej pić wodę schłodzoną. Należy też uważać, by nie pić zbyt dużej ilości wody, ponieważ może to także doprowadzić do odwodnienia. Ilości dostarczanej i wydalanej wody powinna się równoważyć.

 

Źródła wody [ml]Drogi wydalania [ml]

pożywienie stałe

1000

nerki (mocz)

1500

płyny

1500

płuca

550

procesy metaboliczne

300

skóra

600

 

przewód pokarmowy (kał)

150

razem

2800

razem

2800

Źródło: akademiadietetyki.pl


2. Woda – rodzaje

Woda mineralna jest czysta pod względem chemicznym i mikrobiologicznym i charakteryzuje się odpowiednim składem mineralnym. Wpływa także korzystnie na zdrowie człowieka, ponieważ ma znaczenie fizjologiczne.


Wody zostały podzielone w następujący sposób:

– wody źródlane, które nie zawierają składników mineralnych, ale są pierwotnie czyste mikrobiologicznie i chemicznie; Fabryka Siły Sklep


– wody niskozmineralizowane, zawierają poniżej 500 mg składników mineralnych na 1 litr;


– średniozmineralizowane, zawierają od 500 do 1500 mg składników mineralnych na litr;


– wysokozmineralizowane, zawierają od 1500 do 4000 mg składników mineralnych na litr;


– wody lecznicze, zawierają zwykle ponad 4000 mg składników mineralnych na litr;


– wody stołowe to wzbogacone w składniki mineralne wody źródlane.


3. Jaką wodę wybrać?

Wody niskozmineralizowane mogą być też klasyfikowane jako naturalne wody mineralne – niskozmineralizowane lub jako wody źródlane. Są wskazane do picia i przygotowywania posiłków dla niemowląt, mogą je pić dzieci do 3 roku życia. Wody, które są wykorzystywane do przyrządzania posiłków dla niemowląt, powinny również posiadać pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka. W większych ilościach nie są wskazane.


Wody średniozmineralizowane można pić w dowolnej ilości, bo nie naruszają równowagi wodno-elektrolitycznej w organizmie. Zawierają spore ilości magnezu i wapnia, dzięki czemu pokrywają nawet do 10% dziennego zapotrzebowania na te pierwiastki. Mogą je pić kobiety w ciąży i karmiące oraz dzieci.


Wody wysokozmineralizowane wykazują działanie profilaktyczno-zdrowotne, zawierają takie składniki mineralne jak magnez, wapń, sód, chlorki, wodorowęglany, siarczany, fluor, jod i żelazo.


Wody lecznicze nie mogą być stosowane do gaszenia pragnienia, gdyż ze względu na swój skład mogą szkodzić w większych ilościach. Powinny być stosowane według wskazań lekarskich. Poprawiają metabolizm, mogą być stosowane przez osoby z cukrzycą i chorobami nerek. Ponadto łagodzą dolegliwości żołądkowe.


Wody stołowe to wody mineralizowane – funkcjonalne, które służą celom profilaktyczno-zdrowotnym. Mogą być spożywane bez ograniczeń. Są źródłem magnezu, wapnia i jodu.

 

Podczas wyboru wody należy zwrócić uwagę na taką, która pozwoli uzupełnić niedobory składników mineralnych i korzystnie wpłynie na nasze zdrowie.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Plajzer K., Rola wody w organizmie – ile należy pić?, akademiadietetyki.pl/rola-wody-w-organizmie-ile-nalezy-pic/ (21.11.2018).

Karowicz-Bilińska A., Woda i jej znaczenie dla organizmu kobiety, „Ginekologia Polska” 2011, 82, 455–459.

Program „Woda dla zdrowia”, Naturalne wody mineralne – o niskiej mineralizacji, wodadlazdrowia.pl/pl/224/0/wody-niskozmineralizowane.html

(21.11.2018).

Program „Woda dla zdrowia”, Naturalne wody mineralne – o średniej mineralizacji, wodadlazdrowia.pl/pl/225/0/wody-sredniozmineralizowane.html (21.11.2018).

Program „Woda dla zdrowia”, Naturalne wody mineralne – o wysokiej mineralizacji, wodadlazdrowia.pl/pl/1160/0/wysokozmineralizowana.html (21.11.2018).

Program „Woda dla zdrowia”, Butelkowane wody lecznicze, wodadlazdrowia.pl/pl/1155/0/wody-lecznicze.html (21.11.2018).

Program „Woda dla zdrowia”, Woda Stołowa, wodadlazdrowia.pl/pl/1152/0/woda-stolowa.html (21.11.2018).

Wojtaszek T., Profilaktyczno-zdrowotne działanie wód mineralnych, „Journal of Elementology” 2006, 11(1), 119–126.