Węglowodany to bardzo ważny składnik diety. Są one głównym źródłem energii w naszych posiłkach. Jeśli zależy nam na perfekcyjnej sylwetce, nie powinniśmy jednak przesadzać z ich ilością. Te i wiele innych przydatnych informacji na temat węglowodanów poniżej.


SPIS TREŚCI:
1. Dwa rodzaje węglowodanów
2. Które z nich lepiej spożywać?
3. Kiedy możemy spożywać węglowodany proste?
4. Czemu węglowodany są tak ważne?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Dwa rodzaje węglowodanów

Węglowodany ze względu na budowę dzielą się na węglowodany proste oraz węglowodany złożone. Do węglowodanów prostych zalicza się cukier zawarty w słodkich napojach, słodyczach, produkty pszenne oraz kukurydziane. Do tego grona kwalifikuje się również fruktoza, a więc cukier prosty nadający słodki smak owocom.


Węglowodany złożone znajdują się w życie, produktach pełnoziarnistych, ziemniakach, makaronach żytnich, ryżu oraz kaszy gryczanej. Świetnym przykładem produktu bogatego w wolno przyswajalne węglowodany

są również płatki owsiane. Lepszym rozwiązaniem będzie korzystanie

z płatków błyskawicznych, z tego względu, że nie ma konieczności dodatkowego ich gotowania przed spożyciem, co zaoszczędzi przede wszystkim czas przyrządzania np. pełnowartościowego śniadania.


2. Które z nich lepiej spożywać?

Patrząc przez pryzmat zdrowia oraz zdrowego podejścia do codziennego menu, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie

do posiłków węglowodanów złożonych, które ze względu na niski indeks glikemiczny wolno uwalniają zawartą w sobie energię. Są nie tylko zdrowsze, bo nie podnoszą drastycznie na krótki okres poziomu cukru

we krwi, ale również zapewniają pokłady energii na dłuższy czas.


Nie oznacza to jednak, że na stałe powinno się zrezygnować ze spożywania węglowodanów prostych. Dieta powinna być bogata zarówno

w węglowodany złożone, jak i węglowodany proste.


3. Kiedy możemy spożywać węglowodany proste?

Węglowodany proste warto spożywać tuż po przebudzeniu się, w pierwszym posiłku, oraz po wzmożonym wysiłku fizycznym. Wówczas organizm funkcjonuje inaczej, bowiem potrzebuje szybkiego zastrzyku energii, którą zapewni się, spożywając między innymi kilka kostek gorzkiej czekolady.


W pozostałych porach ich nadmierne spożywanie drastycznie podnosi poziom cukru we krwi. Dieta zbyt obfita w węglowodany proste może prowadzić do cukrzycy.


4. Czemu węglowodany są tak ważne?

Dieta powinna być bogata w węglowodany, ponieważ w pokarmie pełnią one bardzo ważną rolę. Są głównym składnikiem energetycznym – oznacza to, że spożywając je, dostarcza się niezbędnej energii do prawidłowego funkcjonowania na cały dzień. Nie należy jednak z nimi przesadzać, gdyż ich większe spożycie nie oznacza większej siły. Ich nadmiar w ludzkim organizmie kumulowany jest pod postacią podskórnej tkanki tłuszczowej.


Dieta odchudzająca może być uboga w węglowodany.

Jest to charakterystyczna cecha diety low carb, która jednak powinna być bogata w tłuszcze i białko. Tłuszcze przy niedoborze głównego składnika energetycznego przejmą jego rolę. Białka dostarczane z pożywieniem z kolei zaspokoją zapotrzebowanie na składnik budulcowy.