Chrzan jest popularnym składnikiem sałatek i dań głównych. Ta przypominająca pietruszkę roślina może być również stosowana w celu poprawy naszego zdrowia. O jej prozdrowotnych właściwościach dla ludzkiego organizmu dowiecie się z poniższego artykułu.

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest chrzan?

2. Chrzan – właściwości

3. Zastosowanie chrzanu

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Czym jest chrzan?

Chrzan pospolity to popularne określenie korzenia tej rośliny, który należy do rodziny kapustowatych. Jego tradycyjne nazwy to warzęcha bądź warzucha. Roślina ta występuje na terenach Ameryki Północnej, Azji, Europy, a nawet Nowej Zelandii. Chrzan to powszechnie stosowane warzywo w sztuce kulinarnej. Jednak osoby cierpiące na takie przypadłości jak niewydolność nerek, wrzody żołądka czy zgaga powinny zrezygnować z jego spożywania, gdyż może doprowadzić do zaostrzenia objawów i pogorszenia stanu chorego.


2. Chrzan – właściwości

Dzięki rozgrzewającemu działaniu chrzan skutecznie poprawia metabolizm i pracę układu pokarmowego. Duża zawartość związków antybakteryjnych, jak fitoncydy, lizozym czy fenyloetyl, skutecznie sprawdza się w niwelowaniu chorobotwórczych drobnoustrojów. Warto też wspomnieć o obecności licznych olejków eterycznych, które nasilają już wspomnianą przemianę materii. Dodatkowo wykazują silne działanie przeciwbólowe i wykrztuśne dla układu oddechowego. Chrzan może być również stosowany w przypadku zmian dermalnych. Ponadto stanowi źródło licznych witamin (A, B, C) oraz soli mineralnych (fosfor, magnez, potas, siarka, wapń, żelazo).


3. Zastosowanie chrzanu

Różnorodny i bogaty w liczne składniki odżywcze skład chrzanu pozwala na bardzo szerokie zastosowanie tego warzywa. Obecne glukozynolany oraz produkty ich przemian, czyli izotiocyjaniny, które warunkują ostry smak produktu, znacząco zmniejszają szansę rozwoju choroby nowotworowej. Badania potwierdzają, że systematyczne spożywanie chrzanu ogranicza prawdopodobieństwo pojawienia się raka pęcherza, płuc i przełyku. Z kolei w przypadku raka żołądka mowa tu o prawie 40% mniejszym ryzyku występowania nowotworów. Fabryka Siły Sklep


Ostry smak oraz olejki eteryczne zawarte w chrzanie stanowią skuteczny stymulant dla naszego układu pokarmowego. Obecność chrzanu w diecie znacząco poprawia przyswajanie pokarmów oraz pracę całego metabolizmu. Dodatkowo nasila wydzielanie soków trawiennych i zapobiega pojawianiu się takich objawów jak wzdęcie czy zgaga, które mogą wystąpić po spożyciu tłustych i ciężkostrawnych potraw.


W kontekście olejków eterycznych warto wspomnieć o zastosowaniu chrzanu w przypadku chorób układu oddechowego. Wspomniane już związki antybakteryjne bardzo dobrze sprawdzają się w trakcie infekcji dróg oddechowych bądź problemów z zatokami. W ich przypadku szczególnie polecane są napoje bazujące na wykorzystaniu suszonego i utartego warzywa lub olejki do inhalacji. Z kolei syropy bazujące na tej roślinie będą szczególnie dobre na suchy i ostry kaszel, który może występować w przypadku zapalenia oskrzeli bądź płuc. Właściwości bakteriobójcze i bakteriostatyczne wykazują także fioncydy – lotne związki siarkowe, do których zalicza się allinę i allicynę.


Przeciwbólowy charakter produktu może być wykorzystany w przypadku chorób narządu ruchu. Okłady mogą być wykorzystywane nie tylko w celu zmniejszenia bólu, ale i łagodzenia obrzęków, zmniejszenia napięcia mięśniowego oraz poprawy ruchomości stawowej. Soku z chrzanu można używać w przypadku stanu zapalnego ścięgien. Natomiast kompresy z miazgi tego warzywa będą bardzo dobrym rozwiązaniem w przypadku chorób reumatycznych czy w stanach potocznie określanych jako nadwyrężenia.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Kudełka W., Kosowska A., Składniki przypraw i ziół przyprawowych determinujące ich funkcjonalne właściwości oraz ich rola w żywieniu człowieka i zapobieganiu chorobom, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego” 2008, 781, 1–29.

Nowak G., Nawrot J., Surowce roślinne i naturalne stosowane w chorobach układu oddechowego, „Herba Polonica” 2009, 55(4), 1–36.