Arbuz zawiera aż 92% wody! To właśnie dzięki temu tak skutecznie gasi pragnienie i działa wyjątkowo orzeźwiająco. Ale to niejedyna jego zaleta – jest także bogaty w przeciwutleniacze, a jego właściwościami powinni zainteresować się osoby aktywne fizycznie i sportowcy. Co takiego zawiera arbuz?

 

SPIS TREŚCI:
1. Glutation i likopen – potężne przeciwutleniacze
2. Cytrulina dla sportowców i nie tylko
3. Inne zalety arbuza

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Glutation i likopen – potężne przeciwutleniacze
O przeciwutleniaczach słyszał już chyba każdy. I nic dziwnego – ich obecność w organizmie zapewnia zdrowie i dobre samopoczucie. Przeciwutleniacze chronią komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Innymi słowy – ich obecność w odpowiedniej ilości przyczynia się do ochrony przed licznymi schorzeniami narządów i układów, a nawet przed nowotworami. Dlatego też tak ważne jest dostarczanie odpowiednich ilości przeciwutleniaczy wraz z pożywieniem, głównie z owocami i warzywami. Arbuz jest doskonałym przykładem produktu zawierającego duże ilości przeciwutleniaczy. Te substancje to likopen i glutation.

 

Likopen stoi na czele karotenoidów – barwników nadających owocom intensywny pomarańczowy lub czerwony kolor. Im więcej jest ich w arbuzie – tym intensywniejsza jest jego czerwona barwa. Likopen niszczy wolne rodniki, które są odpowiedzialne za występowanie chorób nowotworowych.

 

Działanie likopenu:

– udowodniono, że dieta bogata w produkty zawierające duże ilości likopenu (pomidory, arbuz) zmniejsza ryzyko rozwoju raka prostaty nawet o 34%, a ponadto jest w stanie wspomóc leczenie już zaistniałego schorzenia;

– wykazano, że duża zawartość likopenu w organizmie kobiet szczególnie narażonych na wystąpienie raka szyjki macicy przyczynia się aż pięciokrotnie do obniżenia ryzyka jego wystąpienia;

 

– niezwykle ważne jest także ochronne działanie likopenu na układ krążenia i serce: likopen rozszerza naczynia krwionośne, chroni przed wystąpieniem wylewu czy zawału, oraz hamuje syntezę cholesterolu, a ponadto zmniejsza poziom jego tzw. złej frakcji;

– dodatkowo opóźnia procesy starzenia, chroni przed promieniowaniem słonecznym oraz obniża ryzyko osteoporozy.

 

Nie mniejsze zasługi dla organizmu ma drugi zawarty w arbuzie przeciwutleniacz – glutation. Tak jak luteina bierze udział w walce z wolnymi rodnikami, chroni organizm przed nowotworami, chorobami serca i układu krążenia, układu pokarmowego czy schorzeniami neurologicznymi, a dodatkowo opóźnia procesy starzenia.

 

Glutation odgrywa ważną rolę głównie w diecie sportowców i osób aktywnych fizycznie, działa na kilka sposobów:

– zwiększa zasoby glikogenu mięśniowego;

– przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej;

– wzmacnia odporność;

– łagodzi zmęczenie;

– sprzyja spadkowi poziomu kwasu mlekowego.

 

Oba przeciwutleniacze są właściwie niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

 

2. Cytrulina dla sportowców i nie tylko

Arbuz zawiera jeszcze jedną substancję. Jest nią L-cytrulina, czyli aminokwas będący prekursorem argininy. L-cytrulina jest szczególnie istotna dla mężczyzn i osób aktywnych fizycznie, ponieważ:

– zwiększa popęd seksualny – dzięki zdolności do rozluźniania naczyń krwionośnych i poprawy przepływu krwi wykazuje działanie podobne do viagry;

  Fabryka Siły Sklep

– przyczynia się do powstania efektu tzw. pompy mięśniowej – zjawisko to zachodzi na skutek rozszerzenia światła naczyń krwionośnych i powoduje wzrost objętości mięśni w trakcie aktywności fizycznej;

 

– poprawia siłę mięśni – biorąc udział w cyklu mocznikowym, neutralizuje amoniak odpowiedzialny za zmęczenie mięśni; to oznacza, że po spożyciu arbuza możliwy będzie intensywniejszy trening, a regeneracja mięśni będzie przebiegała znacznie szybciej. Wykazano, że dwie szklanki soku z arbuza dziennie wpływają na lepszą wytrzymałość.

 

Suplementy zawierające cytrulinę cieszą się popularnością wśród sportowców. Nic dziwnego, biorąc pod uwagę jej korzystne działanie. Niestety mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że jeszcze lepszym wyjściem byłoby spożywanie arbuza, który w 100 g zawiera aż 300 mg tego aminokwasu!

 

3. Inne zalety arbuza
Nie sposób nie wspomnieć o jeszcze innych jego zaletach:
– jest niskokaloryczny – 100 g tego owocu to zaledwie 36 kcal;
– zawiera błonnik pokarmowy usprawniający przemianę materii;
– ma działanie moczopędne, dzięki czemu wspomaga funkcjonowanie nerek;
– zawiera liczne witaminy i składniki mineralne.

 

Jedyne zastrzeżenie co do jego spożywania odnosi się do osób z cukrzycą. Arbuz charakteryzuje się stosunkowo wysokim indeksem glikemicznym, przez co bardzo szybko podnosi poziom cukru we krwi.

 

Ten popularny, zwłaszcza latem, owoc posiada wiele nieodkrytych jeszcze zalet. Nie został zbyt dokładnie poznany od swojej najmocniejszej – prozdrowotnej, strony. Najwyższy czas to zmienić.