Dorsz jest jedną z chętniej spożywanych ryb morskich w Polsce. Jest wyławiany z Morza Bałtyckiego lub Oceanu Atlantyckiego. Jego mięso charakteryzuje się białą barwą oraz delikatnym smakiem i zapachem. Dlaczego warto go spożywać?

 

SPIS TREŚCI:
1. Ryba niskokaloryczna
2. Dorsz – źródło pełnowartościowego białka
3. Dorsz – źródło witamin
4. Dorsz – bogactwo składników mineralnych
5. Dorsz – źródło jodu

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Ryba niskokaloryczna
Dorsz należy do ryb chudych. W standardowej porcji (100 g) dostarcza jedynie 77 kcal. Mowa tu o samym filecie. Podczas przygotowania dorsza jego kaloryczność wzrasta poprzez dodanie chociażby tłuszczu, jajka czy panierki.

 

Wartość odżywcza w porcji dorsza (100 g) jest następująca:
– wartość energetyczna: 77 kcal,
– białko: 17,7 g,
– tłuszcz: 0,7 g,
– węglowodany ogółem: 0 g,
– błonnik pokarmowy: 0 g.

 

2. Dorsz – źródło pełnowartościowego białka
Dorsz stanowi świetne źródło pełnowartościowego, dobrze przyswajalnego białka. Białko to makroskładnik zbudowany z aminokwasów. Wyróżnia się aminokwasy endo- i egzogenne. Aminokwasy endogenne są wytwarzane przez organizm, natomiast egzogenne należy dostarczać wraz z dietą. Białko pełnowartościowe to takie, które zawiera kompletny skład aminokwasowy w odpowiedniej ilości i proporcji. Jest to białko wysokiej jakości, najlepiej przyswajane przez organizm.

 

Białko jest kluczowym składnikiem dla organizmu, ponieważ:
– warunkuje prawidłowy wzrost i rozwój,
– wchodzi w skład wszystkich tkanek, krwi, limfy, hormonów, enzymów i ciał odpornościowych,
– bierze udział w regulacji ciśnienia krwi,
– transportuje niektóre witaminy i składniki mineralne.

  Fabryka Siły Sklep

3. Dorsz – źródło witamin
Zawartość witamin w dorszu nie jest duża. W jego składzie dominują witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, tj. witamina D (1 µg), witamina A (7 µg) oraz witamina E (0,4 mg). Ponadto można w nim znaleźć witaminy z grupy B – witaminy B1 (0,1 mg), B3 (2,3 mg), B6 (0,2 mg), B12 (1 µg) oraz foliany (12 µg).

 

4. Dorsz – bogactwo składników mineralnych
Dorsz to także źródło składników mineralnych. W 100 g ryby znajduje się 110 µg jodu, 0,5 mg cynku, 0,4 mg żelaza, 9 mg wapnia, 356 mg potasu, 25 mg magnezu, 184 mg fosforu oraz 72 mg sodu.

 

5. Dorsz – źródło jodu
Dorsza warto spożywać ze względu na zawarty w nim jod. Pierwiastek ten jest niezbędny do życia. Wchodzi w skład hormonów tarczycy, a co za tym idzie – warunkuje prawidłowy wzrost, różnicowanie i dojrzewanie komórek organizmu. Niedobory jodu prowadzą do zaburzeń umysłowych, zahamowania wzrostu i rozwoju, powstania wola i niedoczynności tarczycy. Największe zasoby jodu znajdują się w morzach i oceanach. Dlatego też bardzo dobrym źródłem jodu są właśnie ryby morskie takie jak dorsz. 100 g ryby pokrywa ok. 70% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Warszawa 2010, 93–163.
Czarniecka-Skubina E., Wachowicz I., Zdrowy jak ryba, „Przegląd Gastronomiczny” 2007, 61(1), 8–12.
Gietka-Czernel M., Profilaktyka niedoboru jodu, „Postępy Nauk Medycznych” 2015, 28(12), 839–845.
Kunachowicz H. et al., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Warszawa 2005.