Przyprawy nadają naszym potrawom cudownego smaku oraz aromatu, dlatego warto poznać ich sekrety. Niestety większość ludzi stosuje zaledwie sól i pieprz. I to zwykłą sól kuchenną, która jak wiadomo nie jest zbyt zdrowa ze względu na zanieczyszczenia. Łatwo domyślić się, że skoro ludzie

w większości wypadków nie korzystają z przypraw, a nośnikiem smaku jest dla nich głównie tłuszcz, to kiedy przechodzą na dietę jedzenie im kompletnie nie smakuje. Jeżeli ktoś pragnie czerpać z jedzenia pełną przyjemność, powinien poznać moc ziół i przypraw. O ile mi wiadomo, to już w starożytności ich używano, warto więc zadać sobie pytanie, czy tylko ze względów smakowych? Wiele przypraw i ziół ma bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie oraz samopoczucie. Gwarantuję, że po tej lekturze zatrzymasz się na dłużej przy półce z przyprawami w sklepie i zaczniesz ich częściej używać.


SPIS TREŚCI:

1. Zioła – informacje ogólne
2. Wybrane zioła i ich właściwości
3. Zioła – podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Zioła – informacje ogólne

Każda przyprawa i zioło nadaje unikalnego smaku potrawom. Jednak należy wiedzieć, kiedy i jak je stosować, żeby nie zepsuć, np. sosu pomidorowego, a uzyskać smak jak w najlepszej restauracji. Bardzo ważne jest, że dzięki ziołom jesteśmy w stanie ograniczyć spożywanie niezdrowej soli. Dla lubiących słony smak polecam bardziej sól himalajską. Bogactwo roślin daje nam praktycznie nieograniczony wybór i jedyne, co może nas ograniczyć przy eksperymentowaniu w kuchni, to nasza wyobraźnia. Dzięki temu krótkiemu przewodnikowi dowiecie się, jakie właściwości mają poszczególne zioła oraz jak je ze sobą łączyć.


2. Wybrane zioła i ich właściwości

Bazylia – idealnie współgra z pomidorami i czosnkiem, co sprawia, że jest niezastąpionym elementem sosów pomidorowych. Łagodzi dolegliwości żołądkowe i przyśpiesza trawienie, a dodatkowo działa rozkurczowo. Dodaje także sił. Łatwo możemy sami wyhodować ją w doniczce, aby zawsze mieć pod ręką świeże liście, które są najbardziej aromatyczne. Jako że to delikatne zioło należy dodawać je pod koniec przygotowania posiłków.


Oregano – współgra z bazylią i dopełnia smak sosów pomidorowych, lecz także nadaje się do mięs. Ma działanie uspokajające oraz moczopędne, co pomaga w oczyszczaniu organizmu. Dodatkowym atutem oregano jest fakt, że łagodzi stany zapalne i wspomaga leczenie infekcji.


Kolendra – jest tak samo delikatna jak bazylia i ją także należy dodawać na koniec przygotowywania potraw. Warto dodać ją do dań z drobiu oraz do ryb. Jej atutem jest to, że pomaga przy problemach żołądkowych i zapo-biega nadmiernemu rozrostowi flory bakteryjnej w jelitach. Fabryka Siły Sklep


Koper – działa uspokajająco jak oregano i łagodzi problemy żołądkowe jak kolendra. Nadaje się jednak przede wszystkim do zup, choć można użyć go, by nadać dodatkowych walorów smakowych ziemniakom.


Tymianek – nie jest taki delikatny i może śmiało być dodawany na początku przygotowywania potraw. Wpływa bardzo pozytywnie na nasz układ oddechowy, a także na pracę żołądka. Nada unikalnego smaku potrawom mięsnym oraz warzywom strączkowym. Polecam do dziczyzny, wołowiny,

a także do ulubionego drobiu.


Rozmaryn – nada cudownego wyrazu grzybom, ale także jabłkom

i potrawom mięsnym. Warto po niego sięgnąć, gdy boli nas głowa. Wspomaga również pamięć i ma działanie dezynfekujące. Nerki i wątroba na pewno będą nam wdzięczne za przyprawianie nim potraw.


Natka pietruszki – jest jednym z częściej wykorzystywanych ziół. Wspomaga trawienie, a także pozytywnie działa na uszkodzone złym jedzeniem kosmki jelitowe. Podobno ma również działanie antystresowe. Warto wypróbować ją w połączeniu z sosami, zupami a także dodać do spaghetti.


Majeranek – najlepiej łączyć go z rozmarynem i tymiankiem, ponieważ idealnie uzupełnia ich smak. Jako że teraz łatwiej o przeziębienie, warto wiedzieć, że pomaga w walce z katarem, a dodatkowo jeszcze wspomaga trawienie.


Lubczyk – idealnie nadaje się do zastąpienie popularnej, ale niezbyt zdrowej maggi, ponieważ ma lekko korzenny i gorzkawy smak. Podobnie jak oregano, ma działanie moczopędne i wspomaga oczyszczanie organizmu.


Liście laurowe – są chyba najczęściej wykorzystywane do zup, jednak sam osobiście uwielbiam dodawać je do potraw z ziemniakami, a zwłaszcza do tzw. talarków. Nadadzą smaku sosom, ale pamiętajmy, aby wyjąć je po przygotowaniu potraw, ponieważ ze względu na intensywność ich smaku mogą zdominować potrawę, a wtedy nabierze ona gorzkiego posmaku.


Melisa – często zaparzamy sobie ją na uspokojenie skołatanych nerwów.

I słusznie, bo świetnie się w tym celu sprawdza. Jako przyprawa może być stosowana do owoców.


Szczypiorek – kojarzy nam się przede wszystkim z twarożkiem i kanapkami. Ma bardzo pozytywne działanie, wspomaga metabolizm oraz zabija zbędne bakterie.


Ziele angielskie – ma bardzo silny aromat i nieprzyjemny smak gdy się je rozgryzie. Nadaje się praktycznie do każdej potrawy, czy to sos czy zupa. Działa bakteriobójczo, podobnie jak szczypiorek. Jego dodatkowym atutem jest niwelowanie zaburzeń układu pokarmowego.


Jałowiec – wspomaga trawienie i nadaje wyrazu potrawom z grzybami oraz kapuście. Działa także rozgrzewająco i zabija bakterie. Dobrze jest dodać go do dań z królika oraz drobiu.


3. Zioła – podsumowanie

Większość ziół współgra ze sobą wzajemnie i nadaje potrawom naprawdę rewelacyjnego smaku. Ta sama pieczeń może nigdy nie smakować tak samo, jeśli za każdym razem będziemy ją inaczej przyprawiać. Warto włączyć zioła i przyprawy do swojego repertuaru żywieniowego ze względu także na działania lecznicze. Jeśli pragniesz także zaimponować swojej dziewczynie umiejętnościami kucharskimi, to nigdy nie zapominaj o doda-waniu przypraw. Na koniec moja rada - wszystko co jest wstanie nadać ostrzejszy smak potrawom, działa na poprawę humoru. Zresztą każdy chyba się zgodzi, że smaczne jedzenie zawsze poprawia nam nastrój.