Coca-cola to jeden z najchętniej spożywanych napojów gazowanych na świecie. Chyba nie ma osoby, która by jej nie znała. Tajemnica tkwi w jej unikalnej recepturze, której marka bardzo dobrze strzeże. Do spożywania tego napoju zachęcają spontaniczne i wesołe spoty reklamowe, w których występują gwiazdy. Co kryje się w składzie coca-coli?

 

SPIS TREŚCI:
1. Coca-cola to produkt wysoko przetworzony
2. Coca-cola nie odżywia
3. Cukier – „biała śmierć”

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Coca-cola to produkt wysoko przetworzony
Coca-cola to wysoko przetworzony napój gazowany. W jego skład wchodzą woda, cukier, dwutlenek węgla, barwnik E150d, kwas fosforowy, naturalne aromaty, w tym kofeina.


Pod skrótem E150d kryje się karmel amoniakalno-siarczynowy. Jest to naturalny barwnik, który powstaje w wyniku palenia lub ogrzewania na sucho cukru w obecności amoniaku i tlenków siarki. Do tej pory nie wydano jednoznacznej opinii dotyczącej jego bezpieczeństwa. W 2004 r. barwnik ten uznano za niezagrażający życiu i zdrowiu człowieka, choć zawiera niebezpieczne dla człowieka substancje, m.in. 4-metyloimidazol, który ma działanie rakotwórcze.

 

Kwas fosforowy jest stosowany jako regulator kwasowości. Wykazuje właściwości odrdzewiające. Ponadto wiąże wapń, co prowadzi do demineralizacji kości. W związku z tym częste spożycie coca-coli wiąże się z rozwojem osteoporozy w wieku starszym. Ponadto kwas fosforowy jest substancją żrącą, przez co w bezpośrednim kontakcie może powodować oparzenia.

 

2. Coca-cola nie odżywia
Coca-cola jest napojem wysokokalorycznym przy jednoczesnym braku jakiejkolwiek wartości odżywczej. Tak dużą kaloryczność zawdzięcza sporej zawartości cukru. Puszka coca-coli zawiera bowiem aż 7 łyżeczek cukru. W związku z tym regularne picie tego napoju może przyczynić się do wzrostu masy ciała i rozwoju cukrzycy.

 

Wartość odżywcza w puszce coca-coli (330 ml) jest następująca:
– wartość energetyczna: 139 kcal,
– tłuszcz: 0 g,
– białko: 0 g,
– węglowodany ogółem: 35 g,
w tym cukry: 35 g,
– błonnik pokarmowy 0 g.

  Fabryka Siły Sklep

3. Cukier – „biała śmierć”
Pod nazwą cukier kryje się nie tylko krystaliczny biały proszek, ale także szereg innych produktów, m.in. syrop klonowy, fruktoza, miód, melasa, dekstroza i wiele innych. Obecnie cukier jest powszechnym dodatkiem do wielu produktów spożywczych, nawet tych wytrawnych. Duże spożycie produktów bogatych w cukier prowadzi do niedoborów składników odżywczych, a co za tym idzie – do szeregu zaburzeń takich jak nadwaga, otyłość, próchnica, cukrzyca, zespół metaboliczny, choroby układu krążenia, a nawet nowotwory. Z amerykańskich badań wynika, że aż 35,7% cukru w diecie dostarczają właśnie słodzone napoje gazowane i energetyzujące.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Drożdżewski M., Dodatki do żywności a ogólnie pojęte bezpieczeństwo, repozytorium.p.lodz.pl/bitstream/handle/11652/1751/Dodatki_do%20_zywnosci_Drozdzewski_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y (16.04.2019).
Kłosiewicz-Latoszek L., Cybulska B., Cukier a ryzyko otyłości, cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2011, 92(2), 181–186.
Krzyśko-Łupicka T., Kręcidło M., Kręcidło Ł., Barwniki w żywności a zdrowie konsumentów, „KOSMOS. Problemy Nauk Biologicznych” 2016, 65(4), 543–552.
Kunachowicz H. et al., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Warszawa 2005.