Dynia to warzywo sezonowe, które pojawia się głównie w okresie jesiennym. Ten pomarańczowy symbol nadchodzącej zimy jest wykorzystywany głównie jako produkt kulinarny oraz element dekoracyjny. W tym artykule prezentuję, jakie korzyści dla naszego zdrowia przynosi spożywanie tej rośliny. Wszystkich zainteresowanych zapraszam do poniższej lektury.


SPIS TREŚCI:

1. Czym jest dynia?

2. Dynia – wartości odżywcze

3. Właściwości

4. Zastosowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Czym jest dynia?

Dynia jest rośliną jednoroczną, która wywodzi się z rodziny dyniowatych. Wśród tej grupy wyróżnia się około 20 gatunków tego warzywa. Najczęściej jest wykorzystywana w gastronomii jako podstawa lub składnik niektórych dań, a także jako element dekoracyjny, gdyż niektóre gatunki tych roślin są uprawiane tylko w celach ozdobnych. Bardzo charakterystyczną cechą jest intensywnie pomarańczowy kolor oraz znaczna waga. Rekordowa masa dyni osiągnęła wynik 821 kilogramów.


2. Dynia – wartości odżywcze

Analizując skład dyni, można natrafić na wiele interesujących faktów. Po pierwsze, porcja 100 g tego warzywa potrafi pokryć, aż 214% dobowej dawki manganu (czyli zawiera około 4,5 mg), 168% fosforu (1174 mg) oraz 150% dziennej porcji magnezu (550 mg). Wysoka zawartość cynku, która wynosi 7,64 mg, pozwala na uzupełnienie 80% codziennej dawki u kobiet oraz połowę zapotrzebowania u mężczyzn. Warto również wspomnieć, że dynia jest produktem niskokalorycznym – porcja 100 g dostarcza naszemu organizmowi zaledwie 26 kcal (według amerykańskiej bazy danych), natomiast według badań Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie – 16,8 kcal.


3. Właściwości

Prozdrowotne właściwości dyni wynikają z wyżej opisanego podpunktu odnośnie wartości odżywczych. Dzięki dużej zawartości cynku, który jest odpowiedzialny za ochronę prostaty, wpływa na sprawność seksualną oraz poprawę żywotności plemników. Ponadto obecny w dyni mangan utrzymuje prawidłowy poziom popędu płciowego, a β-karoten wpływa na aktywność hormonów płciowych. Z kolei niacyna, czyli witamina B3, sprzyja prawidłowemu funkcjonowaniu układu nerwowego. Fabryka Siły Sklep


Istotnym elementem terapeutycznego zastosowania dyni są jej pestki. Nasiona są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, z czego prawie 60% to związki wielokrotnie nienasycone. Związki te są niezbędne w syn-tezie bardzo ważnej dla naszego organizmu witaminy D, normalizują stężenie lipidów we krwi, a także stanowią element tworzący ściany komórkowe. Nasiona posiadają bardzo dużą zawartość witamin oraz znaczną liczbę rozmaitych pierwiastków. W ich składzie możemy znaleźć między innymi fosfor, wapń czy żelazo. W przypadku magnezu – porcja 70 g ziaren pozwoli na pokrycie dobowego zapotrzebowania na ten pierwiastek.


Pestki dyni posiadają również kukurbitacynę – związek występujący w bło-nie otaczającej nasiona. Dzięki niej nasz organizm pozbędzie się wszelkiej masy pasożytów i drobnoustrojów chorobotwórczych. Inną, równie ważną właściwością jest niwelowanie nadmiernej ilości usuwanego wraz z moczem kwasu szczawiowego, co ma istotne znaczenie w problemach natury urologicznej. Pestki są również niezbędne do produkcji popularnego oleju, którego walory zdrowotne są również wykorzystywane we wcześniej wspomnianych schorzeniach, a także w celu normalizacji procesów hormonalnych i metabolicznych.


Miąższ dyni jest natomiast magazynem licznych witamin. Duża zawartość witaminy A stanowi dobry sposób na uzupełnienie dobowego zapotrzebowania organizmu na tę substancję. Jak powszechnie wiadomo, związek ten wpływa nie tylko na skórę i wytwory naskórka, ale też na narząd wzroku. Miąższ posiada też masę antyoksydantów, które warunkują procesy detoksykacyjne metabolizmu. Niektóre źródła podają, iż dynia posiada witaminę określaną symbolem B11. Związek ten ma udowodniony wpływ na naszą krew, przez stymulację i wspomaganie procesu krzepnięcia.

Z kolei takie związki jak witaminy B1 i B2, E i PP wpływają na stan naszej cery, dzięki ochronie przed promieniowaniem UV, detoksykację organizmu czy też nasilenie procesów regeneracyjnych.


4. Zastosowanie

Dynia może być wykorzystywana w trzech aspektach. Jako składnik kulinarny bardzo często jest wykorzystywana do produkcji dżemów, konfitur

i powideł. Bardzo popularnym daniem, w którym główny składnik stanowi dynia, jest zupa krem podawana ze świeżym imbirem. Dynia może być także wykorzystywana do sałatek. Drugą płaszczyzną zastosowania dyni jest użycie tego warzywa jako elementu dekoracyjnego. O tym nie trzeba zbytnio przekonywać, gdyż co roku w okresie Halloween możemy zaobserwować liczne, dyniowe lampiony.


Ostatnim polem wykorzystania dyni jest oczywiście medycyna. Na podstawie wcześniej wspomnianych właściwości można przypuścić,

w jakich jednostkach chorobowych znajduje zastosowanie. Listę schorzeń prezentuję poniżej:
– patologie urologiczne;

– problemy z prostatą i libido;

– stan podwyższonego stężenia cholesterolu we krwi;

– choroby układu pokarmowego wynikające z działalności pasożytów;

– schorzenia układu sercowo-naczyniowego jak miażdżyca bądź zaburzenia krzepliwości.