Zielona herbata jest jednym z najstarszych napojów leczniczych na świecie. Pierwsze wzmianki o jej stosowaniu pochodzą z południowych Chin sprzed 2700 lat p.n.e. Zielonej herbacie przypisuje się najwięcej prozdrowotnych właściwości spośród wszystkich rodzajów herbat ze względu na wysoką zawartość przeciwutleniaczy, fitozwiązków i składników mineralnych, co jest również związane ze sposobem jej wytwarzania, w którym pomija się proces fermentacji.

 

SPIS TREŚCI:

1. Zielona herbata – właściwości

2. Korzyści wynikające ze stosowania zielonej herbaty

3. Jak ją prawidłowo parzyć?

4. Wady

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Zielona herbata – właściwości

Zielona herbata cechuje się bardzo dużą zawartością antyoksydantów, polifenoli, katechin, związków garbnikowych, olejków eterycznych oraz wielu innych substancji czynnych. Jej unikalne wieloczynnikowe działanie potwierdzają liczne badania naukowe. Spożywanie zielonej herbaty chroni przed chorobami cywilizacyjnymi, poprawia samopoczucie, a także 

sprzyja stabilizacji masy ciała i zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej.


2. Korzyści wynikające ze stosowania zielonej herbaty
Według licznych badań naukowych regularne spożywanie ok. 4–5 filiżanek zielonej herbaty dziennie może chronić przed chorobami sercowo-naczyniowymi, zaburzeniami funkcji poznawczych (choroba Alzheimera, demencja) i nowotworami.

 

Tak szerokie spektrum działania jest przypisywane obecności antyoksydantów, które chronią DNA przed degeneracją i niwelują procesy starzenia, a także stymulują czynności naprawcze organizmu. Przeprowadzone badania udowodniły, że spożywanie zielonej herbaty przez osoby z nadwagą i otyłością pomaga obniżyć cholesterol LDL o około 5,3 mg/dl. Podkreślana jest także rola przeciwnowotworowa zielonej herbaty. Zielona herbata zawiera flawonoid należący do katechin – galusan epigalokatechiny (EGCG). Ma on zdolność zwalczania nowotworów na każdym etapie. Niektórzy naukowcy zalecają spożywanie naparu z zielonej herbaty osobom, które są szczególnie podatne na działanie promieniowania słonecznego, gdyż zmniejsza on ryzyko zachorowania na czerniaka i zapobiega pojawieniu się przebarwień skórnych.

  Fabryka Siły Sklep

3. Jak ją prawidłowo parzyć?

Odpowiednie parzenie zielonej herbaty zapewnia jej skuteczne działanie i najlepsze walory smakowe. W zależności od odmiany zielonej herbaty właściwa temperatura parzenia oscyluje między 60 a 90°C – warto zapytać o to sprzedawcę lub sprawdzić informację zawartą na opakowaniu produktu.

 

Jeśli nie posiadamy termometru, z którego moglibyśmy skorzystać, wystarczy zagotować wrzątek, a następnie odczekać od 5 do 10 minut. W zależności od czasu parzenia zielonej herbaty możemy uzyskać różny efekt jej działania. Jeśli zieloną herbatę będziemy parzyć krótko, uzyskamy delikatny napar o właściwościach pobudzających. Natomiast w przypadku parzenia dłuższego niż 3 minuty uzyskamy działanie relaksujące, co jest związane ze zniwelowaniem działania teiny przez związki garbnikowe, przechodzące do naparu podczas dłuższego zaparzania.

 

4. Wady

Spożywanie zielonej herbaty w niewłaściwy sposób może wiązać się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia anemii. Jest to związane z obecnością katechin i polifenoli, które w znacznym stopniu blokują przyswajalność żelaza z układu pokarmowego. Aby zapobiec wystąpieniu takiej sytuacji, należy zwrócić szczególną uwagę na to, by nie popijać zieloną herbatą posiłków będących bogatym źródłem żelaza. Optymalnym rozwiązaniem jest sięganie po ten napój między posiłkami.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Całka J., Zasadowski A. Juranek J., Niektóre aspekty leczniczego działania zielonej herbaty, „Bromatologia i Chemia Toksykologiczna” 2008 41(1), 5–14.

Nagao T. et. al., Ingestion of a tea rich in catechins leads to a reduction in body fat and malondialdehyde- modified LDL in men. „The American Journal of Clinical Nutrition” 2005, 81(1), 122–129.

Yuan F. et al., Effects of green tea on lipid metabolism in overweight or obese people: A meta‐analysis of randomized controlled trials, „Molecular Nutrition & Food Research” 2018 62(1), 1–13.