Wyjątkowe właściwości imbiru znane były już w starożytności. Roślinę tę stosowano głównie w Chinach i Indiach. Do Europy trafiła w średniowieczu, gdzie była towarem wysoko deficytowym i drogim. Używano jej w walce z zarazami oraz dolegliwościami żołądkowymi. Współczesna medycyna zdołała potwierdzić, że imbir jest antidotum na wiele dolegliwości.

 

SPIS TREŚCI:

1. Imbir – właściwości przeciwwymiotne

2. Na zgagę
3. Na odchudzanie
4. Do czego dodawać imbir?

 

 

1. Imbir – właściwości przeciwwymiotne

Imbir należy do rodziny roślin imbirowatych (Zingiberaceae). Jest rośliną wieloletnią. Obecnie występuje głównie na terytorium południowych Chin, Indonezji, Florydzie, Brazylii i Australii. Do uprawy imbiru niezbędne są żyzne i wilgotne gleby. Okres zbioru występuje średnio po 10 miesiącach hodowli. Imbir nie należy do roślin dziko rosnących, obecnie rośnie tylko w warunkach hodowlanych.

 

Skład imbiru jest różny w zależności od miejsca jego hodowli oraz formy w jakiej jest spożywany (świeży/suszony). Warto zauważyć, że w części jadalnej znajdziemy białka, tłuszcze, węglowodany, w tym błonnik, witaminy i składniki mineralne. Poniżej przedstawiono wartości wybranych składników odżywczych. W składzie imbiru możemy wyróżnić takie aminokwasy jak arginina, cysteina, leucyna, izoleucyna, treonina czy też walina. Natomiast z węglowodanów znajdziemy głównie skrobię. Imbir swoje właściwości prozdrowotne oraz organoleptyczne zawdzięcza głównie obecności fitoskładników.

 

Imbir w wielu krajach świata od dawna stosowany jest nie tylko jako przyprawa, ale również jako lek roślinny wykorzystywany w leczeniu wielu chorób czy dolegliwości.

 

Znalazł on zastosowanie m.in. jako środek przeciwwymiotny. Prowadzono wiele badań, w których to działanie zostało udowodnione. Imbir łagodzi nudności w przypadku chorób lokomocyjnych, może być także stosowany przez kobiety w ciąży, osoby po zabiegach operacyjnych oraz w trakcie chemioterapii nowotworowej. Mimo że imbir ma udowodnione działanie i został sklasyfikowany przez Amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków jako „powszechnie uznany za bezpieczny” i dopuszczony do stosowania w przemyśle spożywczym, należy pamiętać, że działanie uboczne i możliwe interakcje nie są do końca poznane.

 

IMBIRWARTOŚĆ ODŻYWCZA (na 100 g)
Energia80 kcal
Białka1,82 g
Tłuszcze0,75 g
Węglowodany17,77 g
w tym cukry1,70 g
Błonnik2 g
Wapń16 mg
Żelazo0,60 mg
Potas415 mg
Magnez43 mg


2. Na zgagę
Zgaga kojarzy nam się głównie z nieprzyjemnym uczuciem pieczenie w okolicach przełyku, często opisywana jako „pieczenie w gardle”. Niejednokrotnie za pojawienie się zgagi odpowiada choroba refluksowa przełyku, ale nie tylko. Zgaga może również wystąpić po zjedzeniu ciężkostrawnych produktów, intensywnym treningu czy też u kobiet w ciąży. Imbir często wykorzystywany jest jako środek łagodzący te dolegliwości. Wykazano, że ułatwia trawienie, pobudza wydzielanie śliny i soku żołądkowego. Działa rozkurczowo i żółciopędnie. Warto również wspomnieć, że działanie jest uwarunkowane indywidualnie. Istnieją przypadki osób, u których zgaga pojawiała się po zjedzeniu imbiru.

 

3. Na odchudzanie
Niejednokrotnie z odchudzaniem łączą się poważne problemy zdrowotne związane z nadmierną masą ciała, otyłością, gospodarką węglowodanową, stanami zapalnymi czy też problemy z poziomem cholesterolu. Istnieją badania, które dowodzą hipoglikemiczne właściwości imbiru. Efekt ten zależny był jednak od stężenia ekstraktu, który był podawany podczas badania. Wśród mechanizmów odpowiedzialnych za wywoływanie hipoglikemicznego działania imbiru wyróżnia się przede wszystkim zwiększenie wrażliwości tkanek na insulinę i zmniejszenie wchłaniania glukozy z jelit. Jednak nie jest to działanie jednoznaczne, dlatego warto się temu przyjrzeć. Wykazano, że imbir reguluje i często obniża poziom cholesterolu we krwi, co więcej wykazuje działanie przeciwmiażdżycowe, zmniejsza oksydację frakcji LDL cholesterolu. Warto także wspomnieć o przeciwzapalnym działaniu imbiru. Imbir ma właściwości naśladujące działanie leków przeciwzapalnych. Hamuje wytwarzanie cytokin prozapalnych, jego działanie polega również na zablokowaniu kaskady kwasu arachidonowego poprzez hamowanie cyklooksygenazy.


4. Do czego dodawać imbir?
Imbir ma smak lekko ostry, orzeźwiający. Podkreśla smak herbat oraz drinków opierających się na przyprawach korzennych. Może wybornie komponować się z kawą, jeśli zrezygnujemy z zaprawiania jej mlekiem Fabryka Siły Sklep

i posłodzimy całość łyżeczką miodu. Pasuje do wszelkiego rodzaju ciemnych sosów, szczególnie przyrządzanych z drobiu lub wieprzowiny.

Jest oryginalnym pomysłem na marynatę do mięs przed pieczeniem lub grillowaniem.

 

Warto wypróbować tę egzotyczną przyprawę przy okazji przygotowywania dań kuchni polskiej. Zwolennicy tradycyjnych przepisów bywają zaskoczeni, jak świetnie podkreśla smak flaków. Kandyzowany imbir może trafić do domowej mieszanki muesli, natomiast przyprawa w proszku stanowi dobry pomysł na piernik, murzynek oraz szarlotkę.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Kulczyński B., Gramza-Michałowska A., Znaczenie żywieniowe imbiru, „Bromatologia i Chemia Toksykologiczna” 2016, 1, 57–63.

Baraniak J., Kania M., Wybrane surowce zielarskie o działaniu przeciwbólowym, przeciwzapalnym i przeciwreumatycznym, „Postępy Fitoterapii” 2011, 2, 94–99.

Newerli-Guz J., Pych M., Właściwości przeciwutleniające imbiru (Zingiber officinale Roscoe), „ZESZYTY NAUKOWE AKADEMII MORSKIEJ” 2012, 73, 28–33.

Grys A., Łowicki Z., Parus A., Właściwości lecznicze imbiru (Zingiber officinale Roscoe), „Postępy Fitoterapii” 2010, 1, 42–45.

United States Department of Agriculture Agricultural Research Service, National Nutrient Database for Standard Reference Legacy Release,  
ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/11216? (12.10.2018).