Szczupak jest słodkowodną rybą drapieżną, która coraz częściej jest uwzględniania w diecie. Szczupaki dostępne na rynku pochodzą ze stawów hodowlanych lub z ich naturalnego środowiska (jeziora, rzeki). O jakości mięsa decyduje szereg czynników takich jak płeć, odmiana, wiek, stopień dojrzałości płciowej, sposób żywienia itp.

 

SPIS TREŚCI:
1. Szczupak idealny na diecie odchudzającej
2. Szczupak – zawartość witamin
3. Szczupak jako źródło witaminy B12
4. Szczupak – zawartość składników mineralnych

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Szczupak idealny na diecie odchudzającej
Szczupak należy do ryb chudych – 100 g dostarcza jedynie 81 kcal. Jest produktem o dużej zawartości białka. W związku z tym, że to białko jest pozbawione kolagenu i praktycznie pozbawione elastyny, jest łatwiej strawne niż mięso zwierząt rzeźnych. Ponadto szczupak charakteryzuje się bardzo niską zawartością tłuszczu. Wszystko to sprawia, że jest idealnym produktem dla osób, które chcą zredukować masę ciała.


Wartość odżywcza w 100 g świeżego szczupaka jest następująca:
– wartość energetyczna: 81 kcal,
– białko: 18,4 g,
– tłuszcz: 0,8 g, w tym kwasy tłuszczowe nasycone: 0,1 g, jednonienasycone kwasy tłuszczowe: 0,2 g, wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-3: 0,3 g i omega 6: 0,1 g,
– cholesterol: 63 mg,
– węglowodany ogółem: 0 g,
– błonnik pokarmowy: 0 g.


2. Szczupak – zawartość witamin
W mięsie szczupaka znajdują się niewielkie ilości witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – witaminy D (0,9 µg/100 g), witaminy A (14 µg/ 100 g), witaminy E (0,8 mg/100 g). Zawiera także witaminy rozpuszczalne w wodzie – witaminę B1 (0,1 mg/100 g), witaminę B2 (0,1 mg/100 g), witaminę B3 (3 mg/100 g), witaminę B6 (0,1 mg/100 g), witaminę B12 (24 mg/100 g) oraz kwas foliowy (9 µg/ 100 g).


3. Szczupak jako źródło witaminy B12
Witamina B12 (kobalamina) jest magazynowana w wątrobie. Dzienne straty tej witaminy wynoszą ok. 0,1–0,2%. Według wyników badań przeprowadzonych przez M. Badian i T. Dzierżanowskiego objawy niedoboru tej witaminy występują dopiero po ok. 2 latach od zaprzestania jej spożywania. Witamina B12 odgrywa znaczącą rolę w procesach krwiotworzenia. Bierze także udział w syntezie materiału genetycznego (DNA), białek szpiku i aminokwasów. Niedobór witaminy B12 związany jest z rozwojem anemii megaloblastycznej i zaburzeniami funkcjonowania układu nerwowego. Ponadto zwiększa ryzyko zachorowania na choroby układu sercowo-naczyniowego.


4. Szczupak – zawartość składników mineralnych
Szczupak zawiera składniki mineralne takie jak cynk (0,7 mg/100 g), żelazo (0,6 mg/100 g), wapń (20 mg/100 g), magnez (27 mg/100 g), potas (304 mg/100 g), fosfor (215 mg/100 g), jod (8 µg/100 g) i sód (63 mg/100 g).

  Fabryka Siły Sklep


Bibliografia
Badian M., Dzierżanowski T., Suplementacja witamin u chorych onkologicznych, część I – witaminy z grupy B, „Medycyna Paliatywna” 2018, 10(3), 131–136.
Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Warszawa 2010, 65–168.
Skałecki P., Florek M., Kaliniak A., Wartość użytkowa ryb polskiej akwakultury, „Journal of Animal Science, Biology and Bioeconomy” 2017, 35(4), 27–36.
Kunachowicz H. et al., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Warszawa 2005.