Czy fast foody mogą być zdrowe? Oczywiście! Wszystko zależy od sposobu ich przygotowania i spożywania. Z artykułu dowiecie się, jakie bary omijać szerokim łukiem i jak często można sięgać po hamburgera.


SPIS TREŚCI:

1. Jakie fast foody są niezdrowe?
2. Które fast foody można jeść?
3. Zdrowa odmiana hamburgerów
4. Pizza, która nie tuczy
5. Frytki bez wyrzutów sumienia

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Jakie fast foody są niezdrowe?

Fast food to z angielskiego „jedzenie na szybko”. Nie ma nic złego w samej idei dań, lecz w sposobie ich wykonania i składnikach. Tego, co oferuje większość sieciówek przybyłych do Polski zza oceanu, nie można nazwać jedzeniem. Jest to zlepek chemicznych substancji, zapychaczy, środków przeczyszczających i ulepszaczy smaku. W kotlecie popularnego baru szybkiej obsługi znajdują się między innymi: wnętrzności zwierząt, woda, polifosforany, środki koloryzujące i tłuszcz. Zawartość soli wynosi około

2 procent – gdyby spróbować uzyskać taki wynik w domu, należałoby dodać do 500 gramów mięsa mielonego około 3 czubatych łyżeczek soli. Fast foody, które wychodzą z taśmy produkcyjnej, nie mają prawa być zdrowe – zawierają modyfikowane genetycznie warzywa i mięso, ogromne ilości sosów i glutaminianu sodu. Ich transport trwa długo, więc ociekają konserwantami. Smaży się je zwykle w głębokim tłuszczu bardzo słabej jakości. Niezdrowe są przede wszystkim fast foody, które serwuje się z gotowych półproduktów dostarczanych z fabryki, nie zaś przyrządza w całości na miejscu.


2. Które fast foody można jeść?

Moda na niezdrowe jedzenie zaczęła przemijać. Społeczeństwa zorientowały się, że ich spożywanie to dobrowolne trucie się. W miejsce znanych sieciówek coraz częściej wskakują postępowe restauracje, które są konkurencyjne zarówno pod względem szybkości przygotowywanych dań, ich wartości odżywczej, jak i ceny. Warto zwrócić uwagę na bary, które otwarcie pokazują, w jakich warunkach przygotowywane są dania. Klienci widzą surowe składniki. Mogą również przeczytać, z jakich źródeł pochodzą mięso i warzywa. Większość szanujących się restauratorów współpracuje

z polskimi gospodarstwami. Wyjątki dotyczą specjalnego mięsa niedostępnego w kraju (na przykład wołowiny angus). Hamburgery przygotowywane z kotletów wołowych, świeżych pomidorów, ogórków, sałaty, cebuli i bułki pełnoziarnistej są zdrowymi daniami. Nie znaczy to, że należą do potraw niskokalorycznych. Wszystko zależy od tego, czy wybierzemy kotlety smażone, czy grillowane oraz jak dużo sosów znajdzie się w hamburgerze.


3. Zdrowa odmiana hamburgerów Fabryka Siły Sklep

Miłośnicy hamburgerów, celem zachowania zdrowia bez odstępowania od ulubionego smaku, powinni zainteresować się własnoręcznym przygotowywaniem dania w domu. W pełni dietetyczne są kotlety z kaszy gryczanej, cukinii lub gotowanego kalafiora. Puszystą bułkę z sezamem można natomiast z powodzeniem zastąpić grahamką. Zamiast wykorzystywać majonez, sos warto przygotować na bazie jogurtu naturalnego, oliwy i wybranych przypraw. Najmniej kalorii będą miały hamburgery grillowane i pieczone zamiast smażonych.


4. Pizza, która nie tuczy

Pizza z założenia nie jest tuczącym daniem. To właściwie placek z dodatkiem warzyw i sera. Aby zmniejszyć kaloryczność włoskiej potrawy, wystarczy przygotować ciasto na pizzę na bazie pełnoziarnistej mąki. Sos zaleca się wykonać ze świeżych pomidorów, natomiast dodatki zostają w gestii kucharza – im bardziej dietetyczne składniki wybierze, tym mniejszą kaloryczność uzyska.


5. Frytki bez wyrzutów sumienia

Frytki smażone w 100 gramach zawierają ponad 350 kalorii, natomiast pieczone – zaledwie 100 kalorii. Ziemniaki nie powinny być zbyt częstym gościem na talerzu osoby odchudzającej się ze względu na wysoką zawartość węglowodanów. Nie ma jednak dużej różnicy odżywczej między gotowanymi ziemniakami a pieczonymi frytkami.