Czereśnie kojarzą nam się przede wszystkim z beztroskim dzieciństwem czy wakacjami spędzonymi u dziadków. Są źródłem makro- i mikroelementów oraz witamin, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

 

SPIS TREŚCI:

1. Wartość odżywcza

2. Przeciwutleniacze

3. Wapń i potas

4. Czereśnie a dna moczanowa

5. Zastosowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Wartość odżywcza
W 100 g czereśni znajdują się 63 kcal. Energia pochodzi głównie z węglowodanów oraz w niewielkiej ilości z białka i tłuszczu. Owoce te są źródłem potasu, fosforu oraz wapnia. Ze względu na niski indeks glikemiczny (IG = 22) są polecane diabetykom. Czereśnie zawierają witaminy B i C rozpuszczalne w wodzie oraz witaminy A i E rozpuszczalne w tłuszczach.

 

Wartość odżywcza w 100 g produktu:
– kaloryczność: 63 kcal,
– białko: 1 g,
– tłuszcz: 0,3 g,
– węglowodany: 14,6 g,
– błonnik: 1,3 g.

 

Makro- i mikroelementy:
– sód: 2 mg,
– potas: 202 mg,
– wapń: 13 mg,
– fosfor: 16 mg,
– magnez: 7 mg,
– żelazo: 0,3 mg,
– cynk: 0,15 mg,
– miedź: 0,05 mg,
– mangan: 0,02 mg,
– jod: 0,9 µg.

 

Witaminy:
– witamina A: 12 µg,
– witamina E: 0,13 mg,
– tiamina: 0,041 mg,
– ryboflawina: 0,049 mg,
– niacyna: 0,33 mg,
– witamina B6: 0,05 mg,
– foliany: 6 µg,
– witamina C: 15 mg.

 

2. Przeciwutleniacze
Barwa czereśni jest zróżnicowana – od żółtej poprzez czerwoną aż do prawie czarnej. Im ciemniejsza skórka, tym większa zawartość przeciwutleniaczy (antyoksydantów), które przyczyniają się do usuwania z organizmu wolnych rodników tlenowych. Dzięki temu mogą przeciwdziałać tworzeniu się komórek nowotworowych oraz opóźniać procesy starzenia się.

 

3. Wapń i potas
Czereśnie zawierają spore ilości potasu, który bierze udział w regulacji wodno-elektrolitowej oraz wpływa na ciśnienie osmotyczne komórek. Pierwiastek ten przyczynia się do aktywacji wielu enzymów oraz bierze udział w metabolizmie białek i węglowodanów. Zwiększenie ilości potasu w diecie może korzystnie wpłynąć na obniżenie ciśnienia krwi. Z kolei wapń jest budulcem zębów i kości oraz przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu naczyniowego i serca. Ma wpływ na przewodzenie bodźców nerwowych oraz kurczliwość mięśniową. Podobnie jak potas może wpływać na obniżenie ciśnienia krwi.

  Fabryka Siły Sklep

4. Czereśnie a dna moczanowa
Uważa się, że barwnik (cyjanina) zawarty w czereśniach i wiśniach może przyczyniać się do zmniejszenia ryzyka ataków dny moczanowej. Badanie z 2003 r. wykazało, że spożywanie tych owoców zmniejsza stan zapalny. Podsumowując, te czerwone owoce mogą wspomagać tradycyjną formę terapii dny moczanowej.

 

5. Zastosowanie
Czereśnie najlepiej smakują zaraz po zerwaniu z drzewa. Co zrobić, aby delektować się nimi także po sezonie? Najlepiej przygotować dżemy i kompoty. Ze względu na sporą zawartość wody oraz mało wyrazisty smak nie zaleca się mrożenia czereśni. W sezonie czereśnie świetnie sprawdzą się podczas przygotowywania wypieków oraz sosów do mięs.

 

1 czereśnia (5 g) = 3 kcal
1 garść czereśni (80 g) = 50 kcal
1 łyżeczka dżemu czereśniowego niskosłodzonego (15 g) = 22 kcal

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Aburto N.J. et al., Effect of increased potassium intake on cardiovascular risk factors and disease: systematic review and meta-analyses, „The BMJ” 2013, 346.
Normy żywienia dla populacji Polski, pod red. Jarosza M., Warszawa 2017.
EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA), Scientific Opinion on Dietary Reference Values for calcium, „EFSA Journal” 2015.
Zhang Y. et al., Cherry consumption and decreased risk of recurrent gout attacks, „Arthritis & Rheumatology” 2012, 64(12), 4004–4011.
Jacob R.A. et al., Consumption of cherries lowers plasma urate in healthy women, „The Journal of Nutrition” 2003, 133(6), 1826–1829.