Zdrowie na wyciągnięcie ręki? Jest to jak najbardziej możliwe! Wystarczy tylko uwzględnić w swoim menu zdrowe cytrusy. Dlaczego warto je jeść, jak wybrać odpowiednie owoce oraz dlaczego we wszystkim należy kierować się umiarem, tego wszystkiego dowiecie się z poniższego artykułu. 

 

SPIS TREŚCI:
1. Plusy jedzenia cytrusów
2. Jak wybrać odpowiednie cytrusy?
3. Co za dużo, to niezdrowo!

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Plusy jedzenia cytrusów

Plusy cytrusów mnożą się wraz z kolejnymi badaniami naukowymi. Warto jednak wspomnieć, że cytrusy zawierają duże ilości witaminy C, która poprawia zdrowie, szczególnie w okresie zimowym pomaga uniknąć przeziębień. Niemniej jednak warto pamiętać, że nie powinno się jeść cytrusów bezpośrednio przed wyjściem na mróz, gdyż obniżają one nieco temperaturę ciała.

 

Dzięki zawartości witaminy A pomagają zapobiegać powstawaniu nowotworów, dodatkowo działają profilaktycznie w przypadku miażdżycy, gdyż nie pozwalają złemu cholesterolowi odkładać się na ściankach naczyń krwionośnych. Obniżają poziom złego cholesterolu, regulują pracę układu krwionośnego i chronią przed chorobami serca.

 

Dieta cytrusowa ma za zadanie oczyścić organizm z toksyn. Cytrusy stanowią element wielu innych diet oczyszczających. Dzieje się tak dlatego, ponieważ zawierają one duże ilości błonnika, który nie tylko oczyszcza organizm, ale również reguluje i poprawia pracę układu trawiennego. Dzięki działaniu odkwaszającemu cytrusy chronią m.in. przed kamicą nerkową.

 

Ponadto jedzenie cytrusów wspomaga walkę z nadwagą. Dzięki zawartości fruktozy są świetnym źródłem energii. Ponadto działają uspokajająco. Naukowo udowodniono również, że spożywanie cytrusów pomaga dłużej cieszyć się młodością.

 

W małych ilościach cytrusy nie są zbyt kaloryczne, niemniej jednak warto pamiętać o tym, że zawierają fruktozę – cukier prosty. Co ciekawe, mimo że wiele owoców zawiera dużo fruktozy i przez to powoduje napady nawracającego głodu, cytrusy do nich nie należą! Dlatego polecane są w dietach odchudzających jako źródło witamin i składników mineralnych.

 

2. Jak wybrać odpowiednie cytrusy?

Przy wyborze cytrusów warto kierować się ich wyglądem i wagą. Powinny mieć charakterystyczny głęboki kolor. Święcąca skórka może świadczyć o tym, że owoce były pryskane, w związku z czym tracą one na jakości. Owoce pełne i ciężkie mają dużo miąższu. Chude i wysuszone zawierają go najmniej.

 

Dodatkowo przy wyborze cytrusów należy kierować się ich opakowaniem. Wskazane jest, aby kupować owoce leżące luzem, gdyż można je dokładnie obejrzeć. Owoce w siatce mogą zawierać pleśń, która w przypadku cytrusów jest bardzo szkodliwa. Cytrus zawierający pleśń (biały nalot) nadaje się tylko do wyrzucenia, podobnie jak owoce mające z nim kontakt. Umycie produktu gorącą wodą sprawi, że toksyny przenikną do wnętrza produktu. Fabryka Siły Sklep

 

3. Co za dużo, to niezdrowo!

Zbyt duże ilości cytrusów w diecie, ze względu na obecność cukrów prostych, nie są wskazane. Dlatego warto nie tylko jeść je z umiarem, ale wybrać również odpowiednią porę ich spożywania.

 

Najlepszym momentem w ciągu dnia na spożycie cytrusów jest okres tuż po przebudzeniu, wówczas organizm inaczej toleruje cukry proste, gdyż wymaga nagłej dawki energii. Warto również pomyśleć o spożyciu pomarańczy tuż po treningu. Dodatkowo świetną porą na spożycie cytrusów jest podwieczorek. Pomagają one nabrać sił na dalszą część dnia.

 

Z cytrusami należy jednak uważać. Istnieje alergia na cytrusy. Jak ją rozpoznać? Objawy uczulenia na cytrusy to np. czerwone krostki, aczkolwiek często to nie cytrusy wywołują objawy uczulenia. Winne są uprawa i pryskanie owoców. Pryskane owoce nie powinny pojawiać się w menu dzieci oraz kobiet w ciąży bądź karmiących piersią.