Kolejnym przedstawicielem prozdrowotnych roślin jest brukselka. Ta mała wersja kapusty posiada wiele korzystnych właściwości. Jeżeli jesteście ciekawi, o czym dokładnie mowa, zapoznajcie się z poniższym artykułem.

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest brukselka?

2. Brukselka – właściwości

3. Kalorie

4. Gotowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Czym jest brukselka?

Brukselka to odmiana kapusty warzywnej, zaliczana jest do rodziny kapustowatych, była uprawiana od XVII w. w Europie. Nazwę zawdzięcza stolicy Belgii – Brukseli, gdzie prawdopodobnie powstała na skutek krzyżówki jarmużu z popularną kapustą głowiastą. Charakterystycznymi cechami brukselki są niewielki rozmiar oraz specyficzny, nieco gorzkawy smak.


2. Brukselka – właściwości

Brukselka posiada wiele prozdrowotnych właściwości. W tej roślinie występuje sulforafan. Wykazuje działanie przeciwnowotworowe, zarówno na etapie powstawania, jak i rozwijania się zmian nowotworowych. Minimalizuje ryzyko tworzenia się mutacji, a także indukuje procesy różnicowania komórek i ich zaprogramowanej śmierci, czyli apoptozy. Według badań sulforafan może działać profilaktycznie w przypadku nowotworów takich jak rak płuc, piersi, jelita grubego, a także gruczołu krokowego.


Spożywanie brukselki przynosi również korzyści kobietom w ciąży. Jest źródłem kwasu foliowego istotnego podczas rozwoju płodu. W 100 g brukselki znajduje się 61 μg kwasu foliowego. Kwas foliowy reguluje wiele procesów hormonalnych w organizmie oraz warunkuje prawidłowy przebieg ciąży. Pełni również inne funkcje, m.in. odpowiada za jakość spermy – zwiększa ruchliwość plemników oraz wydłuża czas ich przeżycia w pochwie.

  Fabryka Siły Sklep

Włączenie brukselki na stałe do menu niesie za sobą również inne pozytywne skutki dla zdrowia. Dzięki dużej ilości witaminy K roślina działa antybakteryjnie, przeciwbólowo, przeciwgrzybicznie i przeciwzapalnie. Co więcej, witamina K bierze udział w procesie krzepnięcia krwi oraz uczestniczy w utrzymaniu odpowiedniego poziomu białek niezbędnych do budowy tkanki kostnej. Zawarte w brukselce składniki mineralne takie jak potas, magnez, sód i wapń wpływają na funkcjonowanie układu krążenia. Pierwiastki te odpowiadają m.in. za regulację pracy serca i poziomu ciśnienia krwi, rozszerzenie naczyń krwionośnych oraz transport krwi do tkanek i narządów.

 

Warto jednak dodać, że nie wszyscy powinni spożywać brukselkę. Osoby mające problemy z tarczycą, a dokładniej z niedoczynnością tego gruczołu, są narażone na działanie siarkocyjanków. Związki te zalicza się do substancji wolotwórczych, które upośledzają pobieranie jodu z pożywienia. Zatem spożywanie produktów bogatych w siarkocyjanki, w tym brukselki, powinno być ograniczone u osób z niedoczynnością tarczycy.


3. Kalorie

Porcja 100 g surowej brukselki dostarcza 43 kcal, dlatego można włączyć ją do diety osób odchudzających się. Wartość ta spada do 36 kcal po zagotowaniu. Warto również wspomnieć o niskim indeksie glikemicznym (surowa – 15, gotowana – 20), dlatego polecana jest osobom chorującym na cukrzycę.


4. Gotowanie

Brukselka ma intensywny i gorzki smak. Brukselki z odstającymi liśćmi, które mają przebarwienia, trzeba odrzucić. Żeby były smaczne, najlepiej wybierać niewielkie, jasnozielone z przylegającymi liśćmi.

 

Brukselkę należy wrzucić do gotującej się wody i gotować bez przykrycia. To niezwykle ważne, dzięki gotowaniu bez przykrycia uda się pozbyć siarkowych gazów, które nadają roślinie nieprzyjemny smak i zapach. Dla pewności można też dodać odrobinę mleka lub kawałek chleba, by pozbyć się goryczki. Osoby gotujące na parze mogą dodać szczyptę cynamonu przed przyrządzeniem warzywa. Czas gotowania jest różny – najlepiej co jakiś czas sprawdzać, czy kapustki są już wystarczająco miękkie.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Tomczyk J., Olejnik A., Sulforafan – potencjalny czynnik prewencji i terapii chorób nowotworowych, „Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej” 2010, 64, 590–603.
Śmiechowska A., Bartoszek A., Namieśnik J., Przeciwrakotwórcze właściwości glukozynolanów zawartych w kapuście (Brassica oleracea var. capitata) oraz produktów ich rozpadu, „Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej” 2008, 62, 125–140.
Lange E., Dietetoterapia, pod red. Nowak-Pacholczak B., Warszawa 2015, 89.
Pawłowicz R., Iwańczak B., Subkliniczna niedoczynność tarczycy u dzieci, „Advances in Clinical and Experimental Medicine” 2004, 13(1), 171–176.