Trudno wyobrazić sobie śniadanie, które nie zawierałoby produktu zbożowego. Kromka chleba to nieodłączny element kanapek, tostów czy grzanek, może stanowić także dodatek do jajecznicy albo sałatek. Wartość odżywcza pieczywa zależy od rodzaju mąki użytej do jego wypieku. Dlatego też kromka jasnego pszennego pieczywa będzie zawierała mniej błonnika, witamin z grupy B i magnezu niż kromka pieczywa z pełnego przemiału.

 

SPIS TREŚCI:

1. Wartość odżywcza

2. Skład

3. Źródło błonnika

4. Magnez, potas, fosfor

5. Chleb dla osób starszych

6. Zastosowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Wartość odżywcza

W jednej kromce pieczywa (ok. 35 g) znajdują się 88,2 kcal, 3,15 g białka, 0,6 g tłuszczów, 19,6 g węglowodanów oraz 2,3 g błonnika. Pieczywo jest dobrym źródłem potasu, fosforu oraz magnezu. W produkcie tym dominują witaminy z grupy B. Kromka chleba zawiera również niewielki dodatek witaminy E.

 

Wartość odżywcza w 100 g produktu:

– kaloryczność: 252 kcal,

– białko: 9 g,

– tłuszcze: 1,7 g,

– węglowodany: 56,1 g,

– błonnik: 6,7 g.

 

Makro- i mikroelementy:

– sód: 2,1 mg,

– potas: 228 mg,

– wapń: 24 mg,

– fosfor: 191 mg,

– magnez: 65 mg,

– żelazo: 2,3 mg,

– cynk: 2 mg,

– miedź: 0,22 mg,

– mangan: 1,48 mg.

 

Witaminy:

– witamina E: 0,87 mg,

– tiamina: 0,254 mg,

– ryboflawina: 0,079 mg,

– niacyna: 4,14 mg,

– witamina B6: 0,17 mg,

– foliany: 43,3 µg.

 

2. Skład

Kiedy wybieramy chleb, powinniśmy zwrócić uwagę, z jakiej mąki został przygotowany i czy zawiera dodatki w postaci ziaren słonecznika czy dyni. Standardowa kromka chleba pszennego waży ok. 25 g, natomiast 1 plaster pieczywa żytniego będzie o ok. 30% cięższy. W związku z tym również kaloryczność i zawartość witamin i składników mineralnych będą się różnić. Będziemy bardziej syci po spożyciu pieczywa z pełnego przemiału z dużą zawartością nasion niż po spożyciu pszennej wersji tego produktu zbożowego.

 

3. Źródło błonnika Fabryka Siły Sklep

Zawartość włókna pokarmowego w kromce chleba będzie uzależniona od rodzaju pieczywa. Jeżeli będzie ono wykonane z mąki żytniej, orkiszowej albo pszennej z pełnego przemiału, ilość błonnika będzie oscylować w granicach 2–35 g. W 2019 r. zostało opublikowane badanie, którego celem była ocena wpływu dodanego do białego chleba błonnika z łusek soi i ciecierzycy na wartość odżywczą i zdrowie. Wykazano, że użycie do produkcji włókna pokarmowego z warzyw strączkowych podniosło poziom związków fenolowych, wapnia i przeciwutleniaczy. Dodatkowo nie wpływało to na kolor chleba, ale poprawiło jego jędrność podczas przechowywania. Obecność błonnika, jak wiadomo, wpływa na redukcję masy ciała, zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu jelita grubego, pomaga też utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu.

 

4. Magnez, potas, fosfor

W pieczywie znajdują się spore ilości wartościowych pierwiastków, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego czy układu nerwowego. Fosfor przyczynia się do budowania mocnych kości i zębów, magnez odpowiada za pracę mięśni, natomiast potas może pomóc w obniżeniu ciśnienia tętniczego. Ponadto regulują one poziom poposiłkowej glikemii, co jest bardzo ważną informacją dla cukrzyków oraz osób z insulinoopornością.

 

5. Chleb dla osób starszych

Starzenie się populacji to proces będący poważnym wyzwaniem także dla producentów żywności. Jak wiadomo, wraz z wiekiem dochodzi do utraty siły i masy mięśniowej, pogarsza się wzrok i łatwiej dochodzi do złamań kości. Udział białka w diecie i jego rola są więc bardzo ważne dla osób starszych. W 2018 r. opublikowano badanie, które wykazało, że dodatek białka do produkcji chleba nie wpływa negatywnie na jakość tego produktu.

 

6. Zastosowanie

Pieczywo jest składnikiem śniadań i kolacji. Kromka chleba z różnymi dodatkami może stanowić pełnowartościowy posiłek. Warto zatem zainwestować w dobrej jakości chleb, aby dostarczyć organizmowi jak najwięcej dobroczynnych składników. Kromka chleba jest częstym dodatkiem do zup, parówek czy jajecznic. Można również przygotować wersję na słodko – z dżemem lub miodem.

 

1 kromka chleba pszennego (25 g) = 63,5 kcal

1 kromka chleba mieszanego ze słonecznikiem (35 g) = 87,9 kcal

1 kromka pumpernikla (40 g) = 102 kcal

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Niño-Medina G. et al., Dietary Fiber from Chickpea (Cicer arietinum) and Soybean (Glycine max) Husk Byproducts as Baking Additives: Functional and Nutritional Properties, „Molecules” 2019, 24(5).

Normy żywienia dla populacji Polski, pod red. Jarosza M., Warszawa 2017.

Song X., Perez-Cueto F.J.A., Bredie W.L.P., Sensory-Driven Development of Protein-Enriched Rye Bread and Cream Cheese for the Nutritional Demands of Older Adults, „Nutrients” 2018, 10(8).