Banany to bardzo popularny i smaczny owoc. Ich najpopularniejszą cecha jest to, że mogą w szybki sposób dostarczyć energii. Mają jednak dużo więcej zalet. Kilka z nich zostało zamieszczone poniżej.

 

SPIS TREŚCI:

1. Banan – cenny błonnik

2. Szybko dostępna energia

3. Witaminy zawarte w bananach

4. Bananowe makro- i mikroelementy

5. Tryptofan na poprawę samopoczucia

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Banan – cenny błonnik

Banany są bardzo dobrym źródłem błonnika, co ważne również jego rozpuszczalnej frakcji. Błonnik pomaga unormować pracę jelit, wpływa na perystaltykę, dzięki czemu zapobiega zaparciom. Pektyny – rozpuszczalna frakcja błonnika, są pożywką dla bakterii stanowiących mikroflorę jelitową. Bakterie są bardzo pożyteczne, a ich ilość w jelitach jest bardzo ważna. Wspomagają odporność, produkują enzymy trawienne, dzięki czemu przyswajanie składników odżywczych jest lepsze. Ponadto błonnik pęcznieje w momencie kontaktu z wodą, przez co skutecznie wypełnia żołądek i zmniejsza uczucie głodu.


2. Szybko dostępna energia

Dojrzałe banany mają wysoki indeks glikemiczny – oznacza to że po ich spożyciu poziom glukozy w organizmie wzrasta gwałtownie. Z tego powodu nie są polecane osobom, które chcą się odchudzić. Ta cecha jednak jest wykorzystywana przez osoby aktywne fizycznie, ponieważ banany są rozwiązaniem na szybki zastrzyk energii zarówno przed treningiem, jak i po nim, a nawet w jego trakcie. Suszone banany są doskonałym zamiennikiem słodyczy oraz dodatkiem do takich potraw jak owsianka czy desery. Ile kalorii ma banan? 1 banan waży średnio ok. 200 g i ma ok. 114 kcal.


3. Witaminy zawarte w bananach

Banany to przede wszystkim źródło witamin z grupy B, witaminy C oraz E. Dzięki witaminom z grupy B banany pomagają w redukcji obrzęków, wzmacniają układ nerwowy, wspomagają produkcję białych krwinek warunkujących prawidłowe funkcjonowanie systemu odpornościowego. Jeden owoc pokrywa 20 % dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Dojrzałe banany są też dobrym źródłem antyoksydantów, jakim jest witamina E. Fabryka Siły Sklep


4. Bananowe makro- i mikroelementy

Banany są dobrym źródłem makro- i mikroelementów. W bananach znajduje się najwięcej potasu, są także źródłem fosforu, magnezu i wapnia oraz żelaza. Właściwości te pomagają przywrócić utracone podczas biegunki bądź intensywnego treningu elektrolity. Wysoka zawartość potasu powoduje obniżenie ciśnienie krwi, chroni przed zawałem serca i udarem. Zawartość magnezu przeciwdziała skurczom mięśni, a żelaza zapobiega anemii.


5. Tryptofan na poprawę samopoczucia

Tryptofan to aminokwas, którego organizm człowieka nie jest w stanie wytworzyć sam, dlatego musi być dostarczany z pożywieniem. Jest potrzebny w organizmie do wytworzenia melatoniny oraz serotoniny. Melatonina odpowiada za regulację snu, serotonina jest hormonem, który między innymi jest odpowiedzialny za aktywność umysłową oraz dobry nastrój. Banany są źródłem tryptofanu, dlatego zjedzenie banana, gdy dopada nas zły nastrój, może spowodować jego poprawę.