Zima to nie tylko test dla odporności organizmu, ale i sporo wyzwań dla skóry! Mróz oddziałujący na cerę, niewielka ilość słońca oraz porywisty wiatr i suche powietrze mogą doprowadzić do wielu problemów, dlatego warto jeszcze przed nadejściem wiosny zadbać o zdrową skórę. Od czego należy zacząć i na co zwrócić szczególną uwagę?

 

SPIS TREŚCI:

1. Wpływ zimy na skórę

2. Problemy z cerą zimą – przyczyny

3. Cera po zimie – jak przygotować skórę na wiosnę?

4. Zregeneruj cerę po zimie i przygotuj skórę na wiosnę

 

 

1. Wpływ zimy na skórę
Sezon zimowy dość jednoznacznie kojarzy się ze zwiększonym ryzykiem infekcji. Nie ma w tym nic dziwnego – niska temperatura i suche powietrze negatywnie wpływają na odporność organizmu, co niejednokrotnie prowadzi do rozwoju przeziębienia, grypy i innych chorób zakaźnych. Kolejnymi problemami, które mogą budzić skojarzenia z zimą, są kontuzje. Mróz i śnieg to dla wielu osób okazja do wyjazdu na stoki narciarskie, górskich spacerów czy wizyt na lodowisku, co może skończyć się nieszczęśliwym upadkiem i np. zwichnięciem stawu lub zerwaniem więzadeł.

 

Zimowa aura, minusowe temperatury, porywisty wiatr ze śniegiem mają również niekorzystny wpływ na stan i funkcjonowanie skóry. Warunki atmosferyczne to jednak nie wszystko – nie można zapominać, że w trakcie zimy zachodzą też zmiany w zakresie codziennego stylu życia, co jest niejako rezultatem pogody. Wszystko to sprawia, że o tej porze roku cera ulega pogorszeniu.

 

2. Problemy z cerą zimą – przyczyny
W trakcie zimy powietrze odznacza się niską temperaturą i małą wilgotnością, co sprzyja przesadnemu przesuszeniu skóry, a to często prowadzi do jej uszkodzeń. Cera traci też swoją jędrność i elastyczność, co może zwiększać podatność m.in. na rozwój zmarszczek.

 

Po powrocie do domu skóra zostaje potraktowana wysoką temperaturą, np. gorącą kąpielą. W połączeniu z suchym powietrzem, które jest rezultatem włączonego ogrzewania w pomieszczeniach, cera nadal zostaje poddana procesowi wysuszania i nie ma możliwości uzyskania optymalnego nawodnienia.

  Fabryka Siły Sklep

Zima jest równoznaczna z sezonem grzewczym i większym ruchem komunikacyjnym. Osoby mieszkające w dużych miastach dobrze wiedzą, że o tej porze roku dochodzi do zwiększenia smogu, a zawarte w nim drobiny pyłów i substancje chemiczne nie oddziałują wyłącznie na drogi oddechowe – część osiada na skórze twarzy i prowadzi do podrażnień.

 

A skoro o podrażnieniach mowa, to należy zwrócić uwagę również na odzież. Ubrania zimowe są lepiej dopasowane do ciała, co ma gwarantować skuteczniejszą ochronę przed zimnem. Niemniej jednak odzież wykonana ze sztucznych materiałów lub wyjątkowo grubych tkanin (np. wełniane swetry i szaliki) gromadzi pot oraz przyczynia się do obcierania skóry, prowadząc do jej mechanicznych uszkodzeń. Niejednokrotnie podrażnienie uwarunkowane odzieżą może doprowadzić do zmian zapalnych.

 

Zimą częściej niż latem dochodzi do niedoborów w codziennej diecie, co wynika z faktu, że nie jest to sezon świeżych owoców i warzyw. Braki witamin i składników mineralnych wpływają nie tylko na odporność, ale mają także istotne znaczenie w kontekście stanu i funkcjonowania skóry. W kwestii diety warto też wspomnieć o nawodnieniu – przy niskich temperaturach nie odczuwamy aż tak dużego pragnienia jak w upalne lato.

 

Nie można zapominać o słońcu, zwłaszcza w trakcie pobytu na stoku. Promieniowanie UV zimą na dużych wysokościach i w towarzystwie sporej ilości śniegu ma równie negatywny wpływ na cerę jak latem. Dlatego też opalanie się zimą jest możliwe – podobnie jak i związane z nim fotostarzenie skóry.

 

3. Cera po zimie – jak przygotować skórę na wiosnę?
Choć ludzka skóra zostaje wystawiona na próbę w trakcie zimy, to jednak nie należy pozostać wobec tego obojętnym – lepiej przygotować się na nadchodzącą wiosnę!

 

Proces regeneracji skóry warto zacząć jeszcze przed zakończeniem sezonu zimowego, zwłaszcza że efekty związane z przeprowadzoną odnową nie będą natychmiastowe i wymagają czasu. Jednak dzięki sumiennej pielęgnacji, odżywianiu i nawilżeniu cera odzyska dawną kondycję.

 

Regeneracja skóry po zimie – oczyszczanie

Podstawą pielęgnacji cery po zimie jest odświeżenie i złuszczenie martwego naskórka. W tym celu najlepszym wyborem będzie wykonanie peelingu – mechanicznego lub enzymatycznego – który pozwoli usunąć zrogowaciały naskórek i tym samym zagwarantuje cerze odpowiednią miękkość. Warto pamiętać, że skóra po peelingu jest niezwykle delikatna, dlatego taki zabieg dobrze wykonać wieczorem.

 

Tonizacja a pielęgnacja cery po zimie

Skoro skóra została oczyszczona, to przyszedł czas na przywrócenie jej równowagi, czyli optymalnego poziomu pH, który powinien wynosić ok. 5. Tonizacja twarzy, jak łatwo się domyślić, jest realizowana przy użyciu toniku i ma niezwykle ważne znaczenie dla cery. Właściwe pH jest podstawą prawidłowej bariery hydrolipidowej skóry, która ma za zadanie m.in. chronić przed szkodliwym oddziaływaniem czynników zewnętrznych, zapobiegać utracie wody czy też utrzymywać odpowiedni poziom sprężystości i elastyczności.

 

Jak zadbać o cerę po zimie? Właściwe odżywienie skóry

Odżywienie skóry jest niezwykle ważnym elementem procesu rewitalizacji cery na wiosnę. W tym przypadku należy jednak pamiętać, że mowa tu o dwóch wymiarach odżywienia komórek skóry:

– zewnętrznym – stosowanie odżywczych kremów i maseczek,
– wewnętrznym – zdrowa i prawidłowo skomponowana dieta.

 

Poprzez odżywienie dochodzi do wzmocnienia ochronnego płaszcza hydrolipidowego, przywrócenia spoistości i jędrności skóry, regeneracji powstałych podczas zimy mikrouszkodzeń i eliminacji niedoskonałości.

 

Na odżywienie cery wartościowy wpływ mają takie komponenty jak:

– zdrowe kwasy omega-3 i omega-6 zawarte m.in. w olejach roślinnych, rybach morskich, ziarnach słonecznika czy niektórych orzechach;


– witamina C uczestnicząca w procesie produkcji białka kolagenowego, które współtworzy tkankę łączną budującą skórę, ponadto witamina C jest silnym antyoksydantem; znaleźć ją można m.in. w aceroli, owocach dzikiej róży, pietruszce czy zielonej papryce;


– przeciwutleniacze obecne w świeżych owocach i warzywach, np. astaksantyna, koenzym Q10, beta-karoten, likopen;


– witaminy A i E będące niezwykle silnymi antyoksydantami w walce z wolnymi rodnikami i stresem oksydacyjnym – niejednokrotnie wspomina się o nich w kontekście zapobiegania procesom starzenia się skóry;


– witaminy z grupy B, jak niacyna, biotyna, kwas pantotenowy czy witamina B6, których niedobory są zwykle związane z widocznymi niedoskonałościami;


– minerały, np. cynk oraz selen, które są niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania odporności i zdrowej cery.


W kontekście odżywienia cery nie można zapomnieć o szczególnie ważnej roli białka kolagenowego. Kolagen jest podstawowym budulcem tkanki łącznej, będącej elementem strukturalnym skóry. Białko kolagenowe nadaje skórze sprężystość i jędrność – to właśnie jego niedobory są głównym powodem powstawania zmarszczek. Kolagen jest dostarczany w formie kosmetyków i suplementów diety. Oprócz przywołanej już witaminy C warto też pomyśleć o laktoferynie, której również przypisuje się pozytywny wpływ na syntezę protein kolagenowych.

 

Nawilżenie – skuteczny sposób na suchą skórę po zimie

Niejednokrotnie zostało wspomniane, że skóra podczas zimy jest w głównej mierze narażona na nadmierne przesuszenie, dlatego w procesie regeneracji cery na wiosnę należy skoncentrować się na jej nawilżeniu. Oprócz wcześniej wspomnianego kolagenu wyjątkowo pomocny okazuje się kwas hialuronowy. Poza działaniem nawilżającym i ujędrniającym ma również wpływ na wzmocnienie bariery hydrolipidowej, wspiera rewitalizację cery oraz ułatwia łagodzenie podrażnień. Równie częstymi dodatkami do kosmetyków nawilżających są takie komponenty jak aloes, pantenol, naturalne śluzy (np. z kozieradki lub nasion lnu), betaina, alantoina czy ekstrakt z wąkroty azjatyckiej (gotu kola).

 

4. Zregeneruj cerę po zimie i przygotuj skórę na wiosnę
Proces odnowy skóry pozwala nie tylko uporać się z niedoskonałościami, które powstały pod wpływem mroźnego i suchego powietrza. Regeneracja skóry po zimie jest także idealnym sposobem, aby przygotować cerę na zmianę warunków atmosferycznych, m.in. większe nasłonecznienie czy wyższe temperatury. Warto jednak pamiętać, że pielęgnacja nie powinna być sezonowa, lecz trwać cały rok. Dzięki dostosowywaniu kosmetyków do warunków atmosferycznych i dbaniu o zdrowe odżywianie każdego dnia znacznie łatwiej zminimalizować negatywny wpływ czynników, które mogą spowodować niedoskonałości.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Al-Niaimi F., Yi Zhen Chiang N., Topical Vitamin C and the Skin: Mechanisms of Action and Clinical Applications, „The Journal of Clinical and Aesthetic Dermatology” 2017, 10(7), 14–17.

Bolke L. et al., A Collagen Supplement Improves Skin Hydration, Elasticity, Roughness, and Density: Results of a Randomized, Placebo-Controlled, Blind Study, „Nutrients” 2019, 11(10) 2494.

Englund S.L., Adams B.B., Winter sports dermatology: a review, „Cutis” 2009, 83(1), 42–48.

Hashizume H., Skin Aging and Dry Skin, „The Journal of Dermatology” 2004, 31(8), 603–609.

Kato N., Role of vitamin B6 in skin health and diseases, Handbook of diet, nutrition and the skin, pod red. Preedy'ego V.R., Wageningen 2012, 58–66.

Kawada Ch. et al., Ingestion of hyaluronans (molecular weights 800 k and 300 k) improves dry skin conditions: a randomized, double blind, controlled study, „Journal of Clinical Biochemisty and Nutrition” 2015, 56(1), 66–73.

Keep Your Skin Healthy This Winter, binghammemorial.org/Health-News/keep-your-skin-healthy-this-winter?ref=vitable-blog (10.03.2023).

Lehmuskallio E., Hassi J., Kerrunen P., The skin in the cold, „Internationa Journal of Circumpolar Health” 2002, 61(3), 277–286.

Polaskova J. et al., Moisturizing effect of topical cosmetic products applied to dry skin, „Journal of Cosmetic Science” 2013, 64(5), 329–340.

Schwartz J.R., Marsh R.G., Draelos Z.D., Zinc and Skin Health: Overview of Physiology and Pharmacology, „Dermatologic Surgery” 2005, 31(1), 837–847.

Sparks D., Healthy Skin, Even During Winter Weather, newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/healthy-skin-even-during-winter-weather/?ref=vitable-blog (10.03.2023).

Tips for Taking Care of Your Skin During Winter, mticollege.edu/blog/paul-mitchell/cosmetology/tips-for-skin-during-winter/?ref=vitable-blog (10.03.2023).

Tlougan B.E. et al., Skin Conditions in Figure Skaters, Ice-Hockey Players and Speed Skaters. Part II — Cold-Induced, Infectious and Inflammatory Dermatoses, „Sports Medicine” 2011, 41, 967–984.

Weistenhöfer W., Uter W., Drexler H., Has dry/cold weather an impact on the skin condition of cleanroom workers?, „Journal of Toxicology and Environmental Health, Part A” 2016, 79(22–23), 1118–1124.

Yoshida-Amano Y. et al., Dry skin conditions related to the recovery rate of skin temperature after cold stress rather than to blood flow, „International Journal of Dermatology” 2017, 56(2), 176–183.