Work-site massage, czyli masaż biurowy – wskazania, zalety i efekty
Masaże kojarzą się przede wszystkim z manualnym oddziaływaniem na tkankę mięśniową okolic pleców, karku czy kończyn dolnych. W wielu przypadkach są wykonywane na specjalnie zaprojektowanych leżankach, a sam zabieg odbywa się w wydzielonych do tego pomieszczeniach w gabinetach rehabilitacji. W ostatnim czasie popularność zyskuje jednak work-site massage, czyli masaż biurowy. Jakie są cechy charakterystyczne masażu w biurze i jakie korzyści niesie za sobą jego wykonywanie?
SPIS TREŚCI:
3. Masaż biurowy a masaż klasyczny – podobieństwa i różnice
4. Wskazania do masażu biurowego
Indywidualne planydietetyczne i treningowe już od 42 zł / mies.
1. Czym jest masaż biurowy
W przeszłości fizjoterapia i masaż były zalecane w głównej mierze osobom narażonym na nadmierne przeciążenie narządu ruchu. Właśnie dlatego do tej pory pacjentami gabinetów rehabilitacji byli najczęściej sportowcy, osoby aktywne i pracujące fizycznie, np. pracownicy budowlani.
Dziś, gdy coraz więcej osób pracuje za biurkiem i przed ekranem monitora, masaże znajdują zastosowanie właśnie w tej grupie. Masaż biurowy (work-site massage) zaczyna powoli wpisywać się w korporacyjny model pracy. Firmy coraz chętniej decydują się na oferowanie pracownikom regularnych sesji masażu biurowego, aby zapewnić im tzw. well-being. Oznacza to, że zadbanie o pracowników (m.in. o ich stan zdrowia) prowadzi do wzrostu zadowolenia z pracodawcy, a tym samym może wpływać m.in. na wzrost efektywności pracy.
Można więc uznać, że masaż biurowy to nie tylko forma profilaktyki i sposób na zapobieganie problemom wynikającym z pracy siedzącej. To także dodatkowy benefit dla zatrudnionych, który ma pozytywny wpływ na kwestie zdrowotne i stanowi wartość dodaną dla właścicieli firmy.
2. Jak wykonać masaż biurowy
To krótki zabieg – czas jego trwania nie przekracza 30 minut. Części ciała poddane masażowi to przeważnie plecy, obręcz karkowa oraz bark. U niektórych osób może pojawić się potrzeba wykonania masażu dodatkowego obszaru, np. całej kończyny górnej.
Work-site massage, w zależności od potrzeb, można wykonywać na typowej leżance czy stole do masażu, niemniej jednak w zdecydowanej większości przypadków jest przeprowadzany przy pomocy specjalnego fotela, który zapewnia fizjoterapeucie dostęp do masowanych części ciała.
3. Masaż biurowy a masaż klasyczny – podobieństwa i różnice
Podobieństwa
Głównym podobieństwem pomiędzy tymi formami masażu jest kierunek wykonywanych ruchów. Zarówno w masażu klasycznym, jak i masażu biurowym wykorzystywane techniki manualne przebiegają w kierunku dosercowym/dogłowowym. Podobieństwa dotyczą też m.in. wskazań i przeciwwskazań, a także efektów oddziaływania masażu na ludzki organizm.
Różnice
Zakres masażu – masaż w biurze obejmuje wyłącznie plecy, kark, obręcz barkową i kończynę górną, z kolei masaż klasyczny można wykonywać także w obrębie brzucha, kości krzyżowej, pośladków czy kończyn dolnych.
Czas trwania – masaż biurowy przeważnie trwa 10–30 minut, podczas gdy sesja masażu klasycznego może trwać blisko godzinę.
Ubiór – klasyczny masaż jest wykonywany bezpośrednio na gołym ciele pacjenta, a w przypadku masażu biurowego przez cały zabieg osoba masowana pozostaje w ubraniu.
Środek poślizgowy – masaż klasyczny wymaga stosowania oliwki lub innych środków poślizgowych dla ułatwiania prowadzenia ruchu, natomiast masaż biurowy wykonuje się bez użycia tego typu produktów.
4. Wskazania do masażu biurowego
Długotrwała praca przy biurku stanowi realną przyczynę bólów kręgosłupa. Te z kolei mogą wynikać m.in. z nieprawidłowej postawy ciała czy też źle zorganizowanego i nieergonomicznego stanowiska pracy. Utrzymujące się dolegliwości bólowe mogą prowadzić do szeregu powikłań, np. migren, pogorszenia motywacji do pracy, zmniejszenia efektywności podczas wykonywania obowiązków.
Nadmiar obowiązków, niezbyt przyjazna atmosfera w miejscu zatrudnienia, naglące terminy realizacji obowiązków – to tylko kilka czynników, które mogą być przyczyną nadmiernego stresu w pracy. Częsta i długa praca pod presją ma negatywny wpływ na stan zdrowia. Przewlekły stres może prowadzić m.in. do problemów z koncentracją, bólu głowy, utrzymującego się uczucia zmęczenia czy nadmiernego napięcia i bólu mięśni. U osób zestresowanych często dochodzi również do zaburzeń snu.
Główne wskazania do masażu biurowego to:
– nadmierny stres, obciążenie obowiązkami,
– uczucie sztywności karku i spiętych barków,
– bóle głowy wynikające z długiego przebywania przy monitorze,
– dolegliwości bólowe odcinków szyjnego i piersiowego kręgosłupa w wyniku długiego siedzenia,
– ból i przemęczenie kończyn górnych, np. nadgarstków, przez długie i częste pisanie na klawiaturze,
– problemy z koncentracją wynikające z pracy w nieustannym skupieniu, nadmiernej emisji niebieskiego światła, niewłaściwej postawy ciała.
Sesje masażu biurowego są coraz chętniej organizowane przez pracodawców. Stanowią jeden z elementów strategii zrównoważonego rozwoju firm. Korporacje i nowe przedsiębiorstwa decydują się inwestować w zdrowie pracowników, co ma na celu m.in. zwiększyć ich zaangażowanie i poprawić efektywność realizowanych zadań.
5. Zalety masażu biurowego
– Krótki czas trwania sesji (maksymalnie 30 minut).
– Równoczesne korzyści zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy.
– Idealny sposób na relaks i wyciszenie podczas intensywnego dnia.
– Masaż wykonywany przez ubranie i bez oliwki – łatwy powrót do dalszych obowiązków po zakończonej sesji.
– Możliwość wykonania masażu w trakcie pracy, np. podczas przerwy, dzięki czemu pracownicy nie muszą brać dnia wolnego.
6. Efekty masażu biurowego
Dowodów skuteczności masażu biurowego należy szukać w nauce. Już w latach 90. zaobserwowano, że sesje masażu na krześle w dniu pracy niosą za sobą korzyści zdrowotne. Po 6 tygodniach regularnych sesji 15-minutowego masażu uczestnicy potwierdzili zmniejszenie odczuwanego stresu (S.H. Cady, G.E. Jones 1997).
W innym badaniu trwającym 4 tygodnie sprawdzono wpływ masażu biurowego na odczuwanie bólu mięśniowo-szkieletowego. Połowa grupy (25 z 50 uczestników) dwa razy w tygodniu uczęszczała na 15-minutowe masaże. Pracownicy biurowi poddani masażom odnotowali zmniejszoną wrażliwość w obrębie mięśni czworobocznego i nadgrzebieniowego (A. Cabak i wsp. 2016).
Badania potwierdzają też pozytywny wpływ masażu na krążenie. Zarówno doraźne sesje, jak i kilkutygodniowa interwencja przy użyciu masażu powodują poprawę ciśnienia krwi (K.R. Shulman, G.E. Jones 1996; Day A.L i wsp. 2009).
Właściwości masażu biurowego na fotelu sprawdzono również w grupie 38 pielęgniarek. Uczestniczki przez 10 tygodni korzystały z sesji 15-minutowego masażu w trakcie wykonywanej pracy w klinikach i ambulatoriach. Masaż doprowadził nie tylko do osłabienia lęku i odczuwanego stresu, ale spowodował także poprawę samooceny i ogólnego dobrostanu pielęgniarek (D.J. Engen i wsp. 2012).
Masaż w trakcie pracy to nie tylko odskocznia od codziennych obowiązków. To także realny sposób, aby wyeliminować problemy wynikające z długiego przebywania w pozycji siedzącej za biurkiem. Co więcej, masaż biurowy daje też sporo korzyści dla pracodawcy. Firmy, które dbają o zdrowie pracowników, nie tylko zwiększają efektywność ich pracy i zadowolenie z aktualnego miejsca zatrudnienia, ale także zyskują prestiż na rynku pracy.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.
Bibliografia
Cabak A. et al., The concept of „chair massage” in the workplace as a prevention of musculoskeletal overload and pain, „Ortopedia, Traumatologia, Rehabilitacja” 2016, 18(3), 279–288.
Cady S.H., Jones G.E, Massage therapy as a workplace intervention for reduction of stress, „Perceptual and Motor Skills” 1997, 84, 157-158.
Day A.L. et al., Massage therapy in the workplace: reducing employee strain and blood pressure, „Giornale Italiano di Medicina del Lavoro ed Ergonomia” 2009, 31(3), 25–30.
Engen D.J. et al., Feasibility and effect of chair massage offered to nurses work hours on stress-related symptoms: a pilot study, „Complementary Therapies in Clinical Practice” 2012, 18(4), 212–215.
Shulman K.R., Jones G.E., The effectiveness of massage therapy intervention on reducing anxiety in the workplace, „Journal of Applied Behavioral Siece” 1996, 32, 160–173.