Utrzymanie dobrej kondycji mięśni mimicznych pozwala zmniejszyć ryzyko pojawienia się niedoskonałości. O jodze twarzy jeszcze nie jest zbyt głośno, ale to kwestia czasu, gdy jej popularność się zwiększy i zacznie coraz częściej pojawiać się w ofercie gabinetów kosmetologicznych. Na czym polega joga twarzy i jakie efekty niesie za sobą jej praktykowanie?

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest joga twarzy

2. Na czym polega joga twarzy

3. Joga twarzy – przykłady ćwiczeń

4. Joga twarzy – efekty stosowania

5. Joga twarzy w świetle badań

6. Joga twarzy – podsumowanie

 

 

1. Czym jest joga twarzy
Mianem jogi twarzy określa się zestaw różnych ćwiczeń, które mają za zadanie zaangażować mięśnie mimiczne do pracy. Przyjmuje się, że regularna aktywność fizyczna w formie ćwiczeń mięśni twarzy powoduje zmiany w wyglądzie. Jodze twarzy przypisuje się właściwości odmładzające i wspierające przeciwdziałanie niedoskonałościom. Co warte podkreślenia – joga twarzy to forma aktywności odpowiednia dla kobiet i mężczyzn w każdym wieku.


2. Na czym polega joga twarzy
Ćwiczenia jogi twarzy polegają na zaangażowaniu określonych mięśni twarzy i poddaniu ich naprzemiennemu napięciu i rozluźnieniu. Zgodnie z ideą jogi twarzy na każdą grupę mięśniową należy poświęcić odpowiednią ilość czasu. Im częściej i efektywniej ćwiczą mięśnie, tym treningi jeszcze skuteczniej wpływają na ich poprawę – zarówno pod kątem wizualnym, jak i funkcjonalnym.


Początkowo jogę twarzy należy wykonywać przed lustrem, aby ocenić funkcjonalność mięśni i poprawność realizowanych ćwiczeń. Odczuwalny i zauważalny brak napięcia konkretnej grupy mięśniowej czy też dysproporcje w wyglądzie pomiędzy każdą ze stron oznaczają, że joga twarzy może pomoc w przeciwdziałaniu niedoskonałościom.


3. Joga twarzy – przykłady ćwiczeń
– Naciąganie kącików oczu palcami.
– Wykonywanie głową ruchów pionowych w przód, na bok oraz do tyłu.
– Maksymalne rozciąganie ust i policzków poprzez wymawianie samogłosek.
– Naprzemienne otwieranie ust na maksymalną szerokość – powrót do pozycji wyjściowej.
– Napełnianie powietrzem policzków, które następnie należy delikatnie oklepywać opuszkami palców.


4. Joga twarzy – efekty stosowania
Warto zacząć od tego, że joga twarzy nie ma doraźnego działania i na pojawienie się efektów należy poczekać ok. 3–4 tygodni. Przez cały ten czas konieczne jest wykonywanie innych czynności, które pomogą utrzymać skórę w dobrej kondycji. Mowa tu m.in. o regularnej aktywności fizycznej, prawidłowej pielęgnacji, zdrowej i zbilansowanej diecie, suplementacji czy też odpowiedniej ilości snu. Fabryka Siły Sklep

 

Główne efekty regularnych treningów jogi twarzy to:
– poprawa owalu twarzy,
– polepszenie mikrokrążenia skórnego,
– normalizacja poziomu napięcia mięśniowego,
– niwelowanie zmarszczek, m.in. dookoła oczu, ust,
– wzrost elastyczności, jędrności i sprężystości skóry,
– poprawa funkcjonalności stawów skroniowo-żuchwowych,
– usunięcie lub zmniejszenie widoczności worków pod oczami,
– ograniczenie powstawania nowych niedoskonałości – zwłaszcza zmarszczek.
– wyeliminowanie widocznych niedoskonałości, np. zdrowszy wygląd policzków, pozbycie się drugiego podbródka, wygładzenie obszaru ust, pozbycie się efektu przemęczonych oczu.


5. Joga twarzy w świetle badań
Ćwiczenia mięśni mimicznych i joga twarzy od lat są przedmiotem zainteresowania naukowców, czego dowodem są liczne badania pozwalające na ocenę ich skuteczności. Badanie przeprowadzone w grupie 8 osób (6 kobiet i 2 mężczyzn; wiek: 31–66 lat) polegało na codziennym wykonywaniu treningu składającego się z 6 ćwiczeń izometrycznych, które miały za zadanie zaangażować mięśnie w górnej, środkowej i dolnej części twarzy. Po 12 tygodniach interwencji odnotowano, że 50% pacjentów zaobserwowało poprawę w postaci m.in. redukcji zmarszczek i wiotkości skóry czy polepszenia wyglądu twarzy (A.P. Taakcs, V. Valdrighi, V.J. Assencio-Ferreira 2002).


W innym badaniu kobieta w wieku 47 lat została poddana 8-tygodniowej kuracji, w której każdego tygodnia wykonywała stretching mięśni żwaczy i ćwiczenia izometryczne oraz była poddawana technikom manipulacji mięśni twarzy. Zaproponowany trening spowodował u uczestniczki poprawę samopoczucia, redukcję zmarszczek i śladów mimicznych, polepszenie symetrii twarzy i usprawnienie biomechaniki żuchwy (C.C.G.D. Santos, M.J.P.C. Ferraz 2011).


Joga twarzy została też poddana ocenie podczas badania klinicznego, w którym wzięło udział 16 osób między 40. a 65. rokiem życia. Były to osoby zdrowe, ale wykazano u nich ślady fotouszkodzenia i związanego z nim łagodnego/umiarkowanego zaniku mięśni twarzy. Uczestnikom zaproponowano codzienne wykonywanie przez 8 tygodni zestawu 32 ćwiczeń twarzy. Między 9. a 20. tygodniem interwencji osoby badane wykonywały ćwiczenia co drugi dzień. Czas trwania jednorazowego zestawu wynosił 30 minut.


Twarz uczestników była oceniana przy pomocy zatwierdzonej fotoskali starzenia się twarzy Merz-Carruthers (MCFAP). Po 20 tygodniach ćwiczeń zaobserwowano poprawę średniej pełności górnego i dolnego policzka względem wartości wyjściowej oraz polepszenie ogólnego samopoczucia. Ponadto szacowany średni wiek uczestników zmniejszył się (M. Alam i wsp. 2018).


Podczas innego badania porównano skuteczność jogi twarzy i suchego igłowania. Uczestnikami były osoby z dysfunkcją stawu skroniowo-żuchwowego, którym towarzyszą różnorodne problem, np. dolegliwości bólowe czy problemy z jakością snu. Joga twarzy okazała się równie skuteczna co igłowanie, gdyż obie metody spowodowały m.in. złagodzenie odczuwanego bólu, lepszy sen oraz większą ruchomość stawów szczęki (E.E., Ozmen, B.S. Unvar 2024).


6. Joga twarzy – podsumowanie
Nieinwazyjny charakter jogi twarzy i możliwość jej samodzielnego wykonywania w domu sprawiają, że warto rozważyć włączenie jej do codziennej rutyny. Ćwiczenia oddziałujące na mięśnie mimiczne mają nie tylko korzystny wpływ na wygląd twarzy. Regularna aktywność angażująca do pracy stawy skroniowo-żuchwowe oddziałuje pozytywnie na poprawę ich ruchomości.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Alam M. et al., Association of facial exercise with the appearance of aging, „JAMA Dermatology” 2018, 154(3), 365–367.
Balwani R.D. et al., Facial yoga for skin rejuvenation, „International Ayurvedic Medical Journal (IAMJ)” 2020, 8(4), 3306–3309.
Ozmen E.E., Unvar B.S., The effects of dry needling and face yoga on pain, depression, function and sleep quality in patients with temporomandibular dysfunction, „Explore” 2024.
Santos C.C.G.D, Ferraz M.J.P.C., Atuação da fonoaudiologia na estética facial: relato de caso clínico, „revista cefac” 2011, 13, 763–768.
Taakcs A.P., Valdrighi V., Assencio-Ferreira V.J., Fonoaudiologia e estetica: unidas a favor da beelza facial, „Revista CEFAC” 2002, 4, 111–116.
van Borsel J. et al., The effectiveness of facial exercises for facial rejuvenation: a systematic review, „Aesthetic Surgery Journal” 2014, 34(1), 22–27.