Alkohol należy do najbardziej znanych i najczęściej stosowanych używek na świecie. Jego spożycie determinowane jest płciowo, kulturowo czy społecznie. Pomimo swojego negatywnego wpływu cieszy się popularnością również wśród sportowców. Jaki wpływ na wyniki sportowe ma alkohol i czy zawodowcy rzeczywiście po niego sięgają? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule!

 

SPIS TREŚCI:

1. Wpływ alkoholu na tkankę mięśniową

2. Alkohol a tkanka tłuszczowa

3. Wydolność organizmu

4. Gospodarka hormonalna

5. Spożywanie alkoholu przez sportowców

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Wpływ alkoholu na tkankę mięśniową

Alkohol jest wrogiem naszych mięśni. Zaburza proces przyswajania składników odżywczych i prowadzi do deficytu białkowego poprzez zmniejszenie syntezy białek mięśniowych. Bez tej podstawowej substancji mięśnie nie mogą się rozbudowywać. Synteza alkoholu ma pierwszeństwo przed syntezą glikogenu, co bezpośrednio prowadzi do jego ubytku w mięśniach. Alkohol zaraz po spożyciu natychmiast jest wchłaniany z przewodu pokarmowego i przenika do wszystkich tkanek organizmu.

Ponadto spożywanie alkoholu opóźnia regenerację organizmu, w wyniku czego może skutkować nie tylko brakiem efektów ćwiczeń, ale nawet redukcją tkanki mięśniowej.


2. Alkohol a tkanka tłuszczowa

Alkohol nie sprzyja zarówno poprawie kondycji fizycznej, jak i redukcji tkanki tłuszczowej. Praktycznie każdy rodzaj pokarmu czy napoju może być dla nas „tuczący”, jeśli spożywamy go w ilościach większych, niż potrzebujemy. Alkohol dostarcza do naszego organizmu 7 kcal/g, to prawie tyle co 1 g tłuszczu. Sięganie po kolorowe drinki, które również zawierają sporą ilość cukru lub innych kalorycznych dodatków, tym bardziej zwiększa całkowitą kaloryczność napoju. Zatem kilokalorie pochodzące z napojów wysokoprocentowych mogę prowadzić do odkładania się niechcianej tkanki tłuszczowej.

 

Potwierdzeniem powyższych słów są wyniki badań opublikowane w „American Journal of Clinical Research”, które alarmują, że wypicie czterech lampek wina spowalnia tempo spalania tłuszczu o 73%. Napoje wyskokowe zaburzają również procesy trawienia pokarmów i negatywnie wpływają na metabolizm. Fabryka Siły Sklep

 

3. Wydolność organizmu

Amerykańskie Stowarzyszenie Medycyny Sportowej wykazało szereg negatywnych skutków spożycia alkoholu w przypadku organizmu osoby trenującej, które w istotny sposób mogą wpływać na wydolność fizyczną.

 

Możemy tutaj wymienić:

– spadek zdolności psychomotorycznych,
– brak poprawy kurczliwości mięśni,
– uszkodzenie regulacji temperatury ciała w trakcie przedłużonych ćwiczeń,

– obniżenie poziomu cukru we krwi (czego konsekwencją może być hipoglikemia),

– toksyczny wpływ na wątrobę, spadek stężenia testosteronu,
– nasilenie zmian padaczkowych,
– niedostosowanie funkcji krążeniowych oraz oddechowych do poziomu treningu,

– zmiany metabolizmu tłuszczowego.

 

Niektórym osobom może się wydawać, że niewielkie spożycie alkoholu przed treningiem usprawni nasz refleks czy poprawi pewność siebie, niestety w praktyce jest zupełnie inaczej. Alkohol wydłuża czas reakcji o 30% przy poziomie zaledwie 0,5 promila we krwi. Pogarszają się koordynacja oraz ocena sytuacji. Siła, moc, wytrzymałość i szybkość również się pogarszają.

 

Ponadto alkohol prowadzi do odwodnienia organizmu, wypłukania cennych dla zdrowia pierwiastków, podwyższenia ciśnienia krwi oraz zwiększenia tempa pracy serca. Przy szybko bijącym sercu zawodnik nie jest w stanie podjąć dodatkowego wyzwania, jakim jest wysiłek fizyczny. Skutek ten ujawnia się nie tylko tuż po spożyciu alkoholu, ale również do 48 godzin później.


4. Gospodarka hormonalna

Alkohol utrudnia produkcję testosteronu, który odpowiada za pobudzenie syntezy białek oraz wpływa na przyrost masy mięśniowej. Zakłóca również wydzielanie hormonu wzrostu. Jest on niezbędny w procesie budowy mięśni. Alkohol ma wpływ na gospodarkę hormonalną zarówno przy spożywaniu okazjonalnym, jak i nałogowym. Wraz z przyjmowaniem większych ilości skutkuje ciągiem późniejszych konsekwencji. Wpływa nie tylko na stymulację komórek. Nadużywanie alkoholu może być główną przyczyną innych problemów związanych z brakiem równowagi hormonalnej takich jak impotencja, uszkodzenie jąder, utrata libido. Z kolei u kobiet może prowadzić do zaburzenia miesiączkowania i owulacji.


5. Spożywanie alkoholu przez sportowców

Sportowcy oraz osoby aktywne fizycznie, którym zależy na osiąganiu dobrych wyników w sporcie, nie powinny sięgać po alkohol zwłaszcza w okresie treningów i zawodów. W zawodach liczą się szybkość reakcji, zwinność, siła i waga, tymczasem napoje wyskokowe wpływają negatywnie na każdy z tych elementów. W przerwach sezonowych dużych szkód nie wyrządzi wyłącznie okazjonalne spożycie alkoholu w małej ilości, czyli nie więcej niż kieliszek wódki lub innego mocnego alkoholu (50 ml), jedna lampka wina (175 ml) do obiadu czy kufel piwa (500 ml).

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Bean A., Żywienie w sporcie. Kompletny przewodnik, Poznań 2014, 142–145.

Mizera J., Mizera K., Dietetyka sportowa. Co jeść, by trenować efektywnie, Łódź 2017, 119–123.

Pilis W. et al., Wpływ alkoholu na organizm sportowca, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie” 2009, 187–206.

Parol D., Alkohol w diecie sportowca, ncez.pl/abc-zywienia-/dietetyka-sportowa/alkohol-w-diecie-sportowca (21.08.2019).

Klimkiewicz A., Choroby somatyczne spowodowanie używaniem alkoholu, mp.pl/pacjent/psychiatria/uzaleznienia/81417,choroby-somatyczne-spowodowanie-uzywaniem-alkoholu (21.08.2019).

The American Heritage Dictionary of the English Language, Boston 2003.