Boks jest rozsądną ścieżką w drodze do samodoskonalenia. Pozwala wypracować piękną sylwetkę, siłę i szybkość reakcji. To nie jedyne zalety tego sportu z długą tradycją. Pozwala również kształtować charakter. Jakie dokładnie właściwości ma boks?


SPIS TREŚCI:
1. Boks a psychika
2. Jak boks rzeźbi mięśnie?
3. Spalanie kalorii
4. Dla kogo boks?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Boks a psychika
Współczesna psychologia z powodzeniem zażegnała tezę, jakoby boks wzbudzał agresję. Wręcz przeciwnie – pozwala w zdrowy sposób wyładować energię i stres oraz nauczyć się panować nad emocjami.


Szkolni pedagodzy zalecają niespokojnym dzieciom zapisanie się na lekcje boksu. Dodatkową korzyścią uczęszczania na tę sztukę walki jest nauka koncentracji. Na ringu niezbędne jest maksymalne skupienie, nie ma czasu na rozpraszanie się - trzeba szybko dawać odpowiedzi przeciwnikowi.


Boks dodaje też pewności siebie. Pomaga często wyjść z traumy ofiarom przemocy. Pięściarstwo leczy kompleksy również dzięki pozytywnemu wpływowi na wygląd zewnętrzny. Ponadto pozwala poczuć się pewniej na ulicy – zawodnik ma świadomość, że dysponuje techniką, która w mniejszym lub większym stopniu, pozwoli mu odeprzeć ewentualny atak. Nie musi jej wykorzystywać, wystarczy sama wiedza.


Wreszcie boks uczy pokory - zdarzają się lepsi i należy przyjąć to z sza-cunkiem. Treningi wymagają samodyscypliny i podwyższają odporność na ból.


2. Jak boks rzeźbi mięśnie?
Uczęszczając na trening bokserski, nie należy spodziewać się wielkiego przyrostu masy mięśniowej. W tym celu należy wybrać kulturystykę. Oma-wiana sztuka walki wzmacnia jednak wszystkie partie ciała i pomaga w pozbyciu się tkanki tłuszczowej. Efektem ćwiczeń jest smukła i wyrzeźbiona sylwetka. Prawidłowość ta nie dotyczy zawodowców, którzy dbają o masę względem przydziału do poszczególnych klas wagowych.


Boks świetnie rozwija także kondycję. Wysunięcie ciosu wymaga zaangażowania nie tylko ramion i brzucha, lecz również nóg i grzbietu oraz użycia odpowiedniej techniki oddechu. Zwykle wytrzymałość podnoszą ćwiczenia wprowadzane na zajęciach przez instruktora. Po miesiącu treningów wykonywanych dwa razy w tygodniu po półtorej godziny pierwsze efekty będą widoczne na górnej części pleców i klatce piersiowej.


3. Spalanie kalorii
Boks spala gigantyczną liczbę kalorii. Najwięcej energii pochłania sparing. Należy jednak pamiętać, że zajęcia z boksu nie polegają wyłącznie na walce z partnerem. Składają się zwykle z 5 minut rozgrzewki, 20 minut ćwiczeń cardio z obciążeniem (przykład: futbol z piłką lekarską), 50 minut opanowywania techniki i wypróbowania jej na przeciwniku oraz 15 minut stacji (kilka rund różnego rodzaju powtórzeń). Fabryka Siły Sklep


Z takim harmonogramem w ciągu 90 minut zawodnik spala średnio

12 kalorii na każdy kilogram ciała. Mężczyzna o wadze 100 kilogramów pozbędzie się w ciągu jednego treningu 1200 kalorii (około 800 w ciągu godziny). Uwaga – mowa o sesji, w trakcie której uczeń daje z siebie wszystko, nie zaś pomija ćwiczenia lub wykonuje je niechlujnie.


4. Dla kogo boks?
Boks to sport dla każdego. Zapewne stwierdzenie to brzmi dość trywialnie, ale jest w stanie je potwierdzić każdy, kto choć chwilę chodził na zajęcia.

W ostatnich latach bardzo łatwo zaobserwować aktywizację starszego pokolenia. Mężczyzna w wieku 60 lat uczęszczający na boks nikogo już nie dziwi. Poprzeczka została również zniesiona w drugą stronę – sztuka walki cieszy się powodzeniem już wśród pięciolatków.


Nie odgrywa większej roli płeć zawodnika. To prawda, że na treningach przeważają mężczyźni, jednak spotyka się coraz więcej kobiet chcących zgłębić pięściarstwo. Opisywane zasady dotyczą jednak zajęć dla początkujących lub bokserów amatorskich. W przypadku przymierzania się do zawodowego uprawiania boksu, ważne jest rozpoczęcie kariery sportowej w odpowiednim wieku, najlepiej nastoletnim.


Istnieje jednak kilka istotnych przeciwwskazań – do pięściarstwa nie powinny przymierzać się osoby z bardzo słabym sercem lub poważnymi dolegliwościami kręgosłupa. Możliwość uczestnictwa w lekcjach wyklucza również chorobliwa nadwaga. Boks w dużym stopniu angażuje do pracy stawy. Te z kolei łatwo ulegają kontuzjom przy zbyt dużej masie ciała. Lepiej zrzucić choć część nadprogramowej wagi przed zapisaniem się na zajęcia

z boksu.