Mało kto przywiązuje wagę do tego elementu treningu. Dla wielu to strata czasu. Część tłumaczy się brakiem czasu, a jeszcze inni uważają, że nie jest im to potrzebne... skoro nie tańczą w balecie. I tu właśnie się mylą. Systematyczne rozciąganie to szereg korzyści, nie tylko w naszym życiu sportowym, ale także na co dzień. To relaks dla naszych mięśni i umysłu. Wielu wybitnych sportowców maksymalizuje swoje efekty m.in. przez praktykowanie jogi.

 

SPIS TREŚCI:

1. Rozciąganie a siła mięśni
2. Większa elastyczność
3. Lepsze krążenie krwi
4. Zwiększony zakres ruchomości
5. Redukcja stresu

6. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Rozciąganie a siła mięśni
Każdy, kto neguje rozciąganie, z pewnością zastanawia się, w jaki sposób rozciąganie wpływa na rozwój siły. Systematyczne rozciąganie mięśnia sprawia, że przepływa przez niego większa ilość krwi. Zwiększony przepływ krwi sprawia, że zostaje także zwiększony transport substancji odżywczych, co przekłada się nie tylko na większą siłę (gdyż mięsień dobrze ukrwiony to mięsień silny), ale także na to, że regeneracja mięśni zachodzi dużo szybciej.


Zwiększony przepływ krwi zapobiega bólom oraz zmęczeniu mięśni w ok-resie regeneracji. Pozwala to na wykonywanie dłuższej oraz częstszej pracy fizycznej. Dzięki temu, możemy się szybciej regenerować, wykonywać treningi o większej intensywności i przy okazji rosnąć zdrowo.


2. Większa elastyczność
Większość ludzi jako jedne z korzyści z rozciągania wskazuje elastyczność

i gibkość. Osoba elastyczna potrafi wykonać wysokie kopnięcie

(w przypadku karate), szpagat (w przypadku tańca) oraz overhead squat ze sztangą nad głową (na siłowni).


Wraz ze starzeniem się, mięśnie stają się krótsze, a ich napięcie wzrasta – przez co są bardziej spięte. Efektem tego jest zmniejszenie się zakresu ruchu oraz zwiększenie się prawdopodobieństwa wystąpienia urazów ścięgien, stawów, więzadeł i innych tkanek miękkich. Elastyczność wpływa także na jakość przepływu płynów w organizmie podczas wysiłku fizycznego. Fabryka Siły Sklep


Jak to w naturze bywa, wszystko w nadmiarze szkodzi i tak samo jest

w przypadku rozciągania. Nie należy popadać z nim w skrajność. Przesadzenie z rozciąganiem może doprowadzić do tego, że nasze mięśnie mogą ulec uszkodzeniu, prowadząc do urazów, pogorszenia techniki wykonywanych ćwiczeń oraz poważnych kontuzji.


3. Lepsze krążenie krwi
Wydłużone i elastyczne mięśnie, które uzyskamy podczas rozciągania, będą miały poprawione krążenie krwi. To nie tylko przyspieszy regenerację, ale też zlikwiduje stany bólowe oraz poprawi ogólną kondycję ciała.

 

Lepsze krążenie krwi to lepszy rozrost komórek oraz funkcjonowanie narządów. Lepsze krążenie to także niższe tętno. Serce nie musi pracować tak ciężko, dzięki temu ciśnienie krwi będzie równomierne.


4. Zwiększony zakres ruchomości
Zwiększony zakres ruchomości w stawach ma wiele zalet. Dzięki niemu polepsza się nasza równowaga. Ta zaś ma kluczowe znaczenie

w sportach siłowych, gdyż pozwala na stabilizowanie całego ciała oraz poprawę wyników sportowych. Zwiększony zakres ruchu pozwala także na wykonywanie kompletnych treningów siłowych, biegowych i interwałowych. Do korzyści należy zaliczyć także osiąganie lepszej formy i pełne zaangażowanie włókien mięśniowych.

 

Garbienie, zwłaszcza w dobie komputerów, wydaje się być czymś całkowicie zrozumiałym. Wynika ze słabego rozciągnięcia odpowiednich mięśni. Przesadzone treningi siłowe też powodują garba, a nieodpowiednia pozycja przy biurku tylko potęguje tą wadę. Warto rozciągać się nie tylko po to, aby osiągać lepsze wyniki sportowe, ale głównie po to, żeby zachować zdrową postawę ciała i nie cierpieć z powodu stanów bólowych w przyszłości.


5. Redukcja stresu
Rozciąganie, trening mentalny i joga świetnie radzą sobie ze stresem. Rozciągniecie mięśnia, czyli zmniejszenie jego napięcia poprzez rozluźnienie, jest wybawieniem dla naszego ciała i psychiki.

 

Rozciąganie niesie skutki podobne do medytacji czy jogi. Regularne rozciąganie zmniejsza nasze napięcia mięśniowe. Warto rozciągać się

w domu. Wystarczy do tego 5–10 minut. Poprawi to też jakość naszego snu

i zredukuje stres, a to może wyjść nam tylko na dobre.


6. Podsumowanie
Regularne rozciąganie jest bardzo istotne. To nie tylko lepsze wyniki sportowe, ale także relaks dla naszego ciała oraz umysłu. Zmniejszając napięcie w naszych mięśniach, unikamy wymuszonych wad postawy, niwelujemy stany bólowe, redukujemy stres oraz poprawiamy nasze osiągnięcia.

 

To czysty relaks z pełną korzyścią dla naszego ciała. Lepiej ukrwione, będzie lepiej pracować. Im lepiej odżywiany będzie nasz mózg, tym lepiej będziemy funkcjonować.