„W zdrowym ciele zdrowy duch” – powiedział kiedyś rzymski poeta Juwenalis. Już w czasach starożytnych ludzie byli przekonani o tym, że ruch to podstawa udanego życia. Jakie są zalety aktywności fizycznej?


SPIS TREŚCI:

1. Aktywność fizyczna – poprawia pamięć
2. Aktywność polepsza koncentrację
3. Podnosi odporność na stres
4. Dodaje pewności siebie
5. Zapobiega depresji
6. Uszczęśliwia
7. Obniża zagrożenie chorobami układu krążenia
8. Dodaje energii
9. Poprawia wygląd zewnętrzny
10. Usprawnia układ trawienia
11. Wzmacnia układ kostno-stawowy
12. Przedłuża życie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Aktywność fizyczna – poprawia pamięć
Część mózgu, która odpowiada za pamięć to hipokamp. Naukowcy z Uni-wersytetu Illinois odkryli, że dzieci, które regularnie uprawiały sport, miały

o 14 procent większe hipokampy od rówieśników stroniących od aktywności fizycznej.


2. Aktywność polepsza koncentrację
Ruch poprawia ukrwienie mózgu, wzmagając koncentrację i zdolność do kojarzenia faktów. Testy przeprowadzone na studentach w Wielkiej Brytanii wykazały, że uczniowie, którzy wykonywali ćwiczenia fizyczne przez 10 minut dziennie, uzyskiwali o 10 procent lepsze wyniki w nauce niż pasywna grupa badanych.


3. Podnosi odporność na stres
Sport podnosi odporność na stres zarówno u ludzi, jak i zwierząt. Stymulowanie obszaru mózgu, który uaktywnia się podczas wysiłku fizycznego, łagodzi reakcje lękowe i nerwowe. Aktywność ruchowa działa także na tych, u których stres zdążył dokonać spustoszeń w organizmie. Relaksuje umysł, hamuje wydzielanie kortyzolu i niweluje nerwowe napięcie mięśniowe.


Fabryka Siły Sklep

4. Dodaje pewności siebie
Doktorzy Keith Zullig i Rebecca White z Uniwersytetu Południowej Wirginii wykazali, że nastolatkowie uprawiający sport 30 razy lepiej oceniali swój stan niż uczniowie, którzy nie wykonywali żadnych ćwiczeń. Sport podnosi samoocenę nawet w przypadku osób, które nie trenują na tyle efektywnie, by zobaczyć w lustrze rzeczywiste zmiany w wyglądzie.


5. Zapobiega depresji
Współczesne publikacje doktorów medycyny wykazują, że odpowiednie dawki aktywności fizycznej zmniejszają ryzyko zachorowania na depresję nawet o 50 procent. Ćwiczenia przynoszą szybkie efekty nawet u osób, które zapadły na wspomnianą dolegliwość. Uniwersytet Medyczny w Łodzi podtrzymuje stanowisko, że pierwsze rezultaty widoczne są już po

10 minutach ruchu. Po dwóch miesiącach następuje widoczne, trwałe zmniejszenie objawów depresji.


6. Uszczęśliwia
Aktywność fizyczna uwalnia wydzielanie endorfin – hormonów szczęścia. Już po kilkunastu minutach poprawia się samopoczucie. Satysfakcjonujący trening może prowadzić nawet do wybuchów euforii.


7. Obniża zagrożenie chorobami układu krążenia
Pogłębione, wspólne badania naukowców z Harvardzkiej Szkoły Medycznej, Londyńskiej Szkoły Ekonomicznej oraz Uniwersytetu Medycznego

w Stanford przyniosły jednogłośnie szokujące wnioski. Aktywność fizyczna jest równie skuteczna w poprawie stanu układu krążenia, co leki na serce. Zamiast łykać tabletki, lepiej poruszać się z przyjemnością.


8. Dodaje energii
Wydawałoby się, że skoro aktywność fizyczna pochłania zasoby organizmu, nie może jednocześnie dodawać mu energii. Tymczasem sport pobudza ciało i umysł – natomiast osoby, które mało się ruszają, cechuje ospałość

i brak werwy. Ponadto regularne treningi pomagają budzić się rano wypoczętym.


9. Poprawia wygląd zewnętrzny
Oczywistym plusem aktywności fizycznej jest praca nad wyglądem swojego ciała. Łykanie tabletek, stosowanie diety odchudzającej, zabiegi kosmetyczne czy nawet operacje chirurgiczne są wyłącznie rozwiązaniem krótkotrwałym. Nie zapewnią jędrnej skóry i imponującej muskulatury na dłuższy czas. Piękny wygląd można uzyskać wyłącznie poprzez ruch.


10. Usprawnia układ trawienia
Kolejna zaleta aktywności fizycznej to usprawnienie układu trawiennego. Sport przyspiesza trawienie pokarmów i pomaga pozbyć się złogów zalegających w jelitach. Zdrowy metabolizm jest podstawą dobrego samopoczucia. Nieprawidłowa gospodarka układu trawienia prowadzi między innymi do nowotworów jelita grubego oraz żołądka.


11. Wzmacnia układ kostno-stawowy
Sprawność stawów i kości zależy niemal wyłącznie od tego, jak często są one używane. Osoby prowadzące siedzący tryb życia w podeszłym wieku mają trudności z wykonywaniem podstawowych czynności takich jak: skłon, podnoszenie nogi, zgięcie ręki, palców, a nawet samodzielne chodzenie.


12. Przedłuża życie
Na koniec listy najważniejsza zaleta treningów: sport przedłuża życie. Nie chodzi tylko o profesjonalnych zawodników, ale nawet osoby, które wykonują ćwiczenia fizyczne przez 15 minut dziennie. Naukowcy

z państwowych placówek w Tajwanie udowodnili, że taka ilość ruchu dodaje aż trzy lata życia.