Bardzo ważnym aspektem podczas planowania treningów jest odpowiednia odzież oraz obuwie. Buty do biegania często są reklamowane jako uniwersalne buty do treningu. Nie wszyscy mają jednak świadomość, że każda aktywność fizyczna wymaga indywidualnego podejścia, również w kwestii wyboru odpowiedniego obuwia. Czy na pewno buty do biegania sprawdzą się w każdej dyscyplinie sportowej? Dlaczego nie powinieneś trenować siłowo w butach do biegania?

 

SPIS TREŚCI:

1. Buty do biegania – zastosowanie

2. Konsekwencje złego doboru obuwia treningowego

3. Buty do treningu siłowego – jakie wybrać

4. Trening boso jako alternatywa dla treningu w obuwiu

5. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Buty do biegania – zastosowanie
Obuwie do treningu powinno być dopasowane do rodzaju aktywności fizycznej. Jak sama nazwa wskazuje, buty do biegania zapewniają amortyzację stopy podczas biegu i w tej aktywności powinny być wykorzystywane. Są lekkie i wygodne, co pozwala również na odciążenie stawów. Tego rodzaju obuwie zapewnia również odpowiednią wentylację, dzięki czemu stopa zdecydowanie mniej się poci.

 

Buty do biegania charakteryzują się również miękką podeszwą, co zapewnia komfort i wygodę podczas treningu. Właśnie dlatego gdy myślimy o butach do treningu, w pierwszej kolejności na myśl przychodzą nam buty do biegania. Tego rodzaju obuwie nie sprawdzi się jednak w treningu siłowym!

 

2. Konsekwencje złego doboru obuwia treningowego
Trening w niewłaściwym obuwiu może nieść za sobą wiele negatywnych konsekwencji takich jak:
– wzrost ryzyka wystąpienia kontuzji/urazu na skutek braku odpowiedniej stabilizacji kostek, biodra i stawu kolanowego,
– spadek siły – podczas treningu w obuwiu niezapewniającym odpowiedniej stabilizacji stopy siła, która mogłaby zostać wykorzystana np. do podnoszenia ciężaru, musi zostać użyta do zapewnienia stabilizacji,
– osłabienie mięśni stopy,
– tłumienie większości bodźców ze świata zewnętrznego,
– trening w niewłaściwym obuwiu może negatywnie wpłynąć na wzorzec chodu oraz postawę, co w efekcie prowadzi do licznych kompensacji.

 

3. Buty do treningu siłowego – jakie wybrać
Należy wybrać obuwie, które zapewni maksymalne bezpieczeństwo, stabilizację oraz wygodę. Buty powinny posiadać płaską, antypoślizgową podeszwę oraz dobrze przylegać do stopy. Niezwykle istotne jest dobranie odpowiedniego rozmiaru, aby nie były zbyt ciasne. Należy również zwrócić uwagę na to, aby posiadały niższą cholewkę, która nie będzie ograniczała zakresu ruchu. Do treningu siłowego doskonale sprawdzą się klasyczne trampki, które spełniają wszystkie wymienione wyżej wymagania. Buty przeznaczone do biegania nie sprawdzą się w treningu siłowym!

  Fabryka Siły Sklep

4. Trening boso jako alternatywa dla treningu w obuwiu
Bardzo dobrym rozwiązaniem jest wykonywanie treningów siłowych boso. Dlaczego? Otóż stopa człowieka posiada bardzo dużo zakończeń nerwowych, które przekazują bodźce ze świata zewnętrznego do mózgu. Podczas treningu bez obuwia mózg otrzymuje więcej bodźców. Możliwa jest poprawa funkcji stopy, wzmocnienie mięśni, zwiększenie siły, a także mobilności, co bezpośrednio przekłada się na poprawę postawy oraz zmniejszenie ryzyka wystąpienia kontuzji/urazu.

 

Trening bez obuwia może przynieść wiele korzyści osobom w każdym wieku, jednak warto pamiętać, aby nie wykonywać od razu całego trening bez butów. Należy stopniowo wdrażać realizację poszczególnych ćwiczeń bez obuwia, aby układ ruchu mógł się odpowiednio zaadaptować. Ciało człowieka ma bardzo duże zdolności do adaptacji w różnych warunkach. Jeżeli na układ kostny zostanie nałożone obciążenie, wraz z kolejnymi treningami kości wzmocnią się. Należy jednak pamiętać o rozsądnym doborze ciężaru, gdyż kości, które wcześniej nie były poddawane żadnemu obciążeniu zewnętrznemu, są osłabione.

 

Dla osób, które nie wyobrażają sobie treningów boso na siłowni, dobrym rozwiązaniem jest zakup butów minimalistycznych, które również doskonale nadają się do realizacji treningów siłowych. Cechy charakterystyczne tego rodzaju obuwia to płaska, cienka podeszwa oraz fakt, że palce stóp mogą swobodnie się poruszać. Dzięki butom minimalistycznym zachowane zostają naturalne ruchy stopy, co wpływa na poprawę odczuwania zewnętrznych bodźców.

 

5. Podsumowanie
Prawidłowo dobrane obuwie adekwatne do rodzaju uprawianej aktywności fizycznej jest niezwykle istotne w kontekście zachowania prawidłowej postawy oraz zapewnienia bezpieczeństwa podczas jednostki treningowej. Buty do biegania nie sprawdzą się w realizacji ćwiczeń siłowych. Nie zapewniają odpowiedniej stabilizacji, przez co siła, która mogłaby być wykorzystana np. do podniesienia obciążenia, musi być przeznaczona na stabilizowanie sylwetki.

 

Buty do treningu siłowego powinny charakteryzować się bardzo dobrą przyczepnością, płaską podeszwą oraz niską cholewką, która nie będzie ograniczała zakresu ruchu. Ponadto należy zwrócić szczególną uwagę na dobór rozmiaru. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest zakup klasycznych trampek.

 

Warto również rozważyć realizację treningu siłowego boso bądź z wykorzystaniem butów minimalistycznych. Podczas trenowania bez obuwia lub w specjalistycznych butach minimalistycznych stabilizacja jest lepsza, a do mózgu dociera więcej bodźców. Wzmacniają się również mięśnie stopy, zwiększa się siła, poprawia mobilność, co bezpośrednio przekłada się na poprawę postawy oraz zmniejszenie ryzyka wystąpienia kontuzji. Warto zwrócić szczególną uwagę na rodzaj obuwia i wybrać takie, które będzie adekwatne do uprawianej dyscypliny sportowej.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Mullen S. et al., Barefoot Running: The Effects of an 8-Week Barefoot Training Program, „Orthopaedic Journal of Sports Medicine” 2014, 2(3), 2325967114525582.
Ridge S.T. et al., Walking in Minimalist Shoes Is Effective for Strengthening Foot Muscles, „Medicine & Science in Sports & Exercise” 2019, 51(1), 104–113.