Obecnie coraz częściej spotyka się siłownie na świeżym powietrzu. Powstają one niemal na każdym nowym osiedlu. Czy jednak na pewno chętnie z tego korzystamy? Chyba wciąż nie doceniamy tego typu ćwiczeń. Może warto jednak zostawić wstyd za sobą i naprawdę rozpocząć używanie maszyn, które są dokładnie takie same jak w zamkniętym pomieszczeniu, czyli w siłowni czy klubie fitness.

 

SPIS TREŚCI:

1. Trening na świeżym powietrzu

2. Rodzaje maszyn na siłowni pod gołym niebem

3. Dlaczego warto korzystać z siłowni na powietrzu?

4. Wady siłowni w plenerze

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Trening na świeżym powietrzu

Trening na świeżym powietrzu jest dobrym rozwiązaniem dla każdej osoby. W zwykłych, komercyjnych siłowniach często ludziom nie odpowiada to, że na siłowni jest specyficzny zapach lub klimatyzacja pracuje za słabo czy za mocno. Trening na świeżym powietrzu nie ogranicza się tylko do ćwiczeń siłowych. Warto pamiętać, że praktycznie każdy z nas może biegać, jeździć na rowerze, na rolkach itp. Jeśli połączymy to z treningiem na siłowni zewnętrznej, możemy osiągnąć naprawdę ciekawe efekty i urozmaicić swój trening.


Słońce, przyjemny chłodny wiatr, ładne widoki i śpiew ptaków mogą zachęcić każdego do aktywności na zewnątrz. Warunkiem jest tylko dobra pogoda. Dodatkową korzyścią wynikającą z aktywności fizycznej na zewnątrz w okresie letnim jest zwiększenie syntezy witaminy D przez nasz organizm. W tym czasie dodatkowa suplementacja witaminą D może okazać się zbędna, ponieważ będziemy ją czerpać naturalnie – dzięki słońcu.

 

Jeśli nie chcesz wspinać się po górach, pływać w jeziorze, biegać lub jeździć na rowerze, to możesz wybrać siłownię pod gołym niebem. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą rozpocząć przygodę z aktywnością fizyczną i poprawić swoją sprawność. Dodatkowym plusem jest to, że zazwyczaj otwarte siłownie są bezpłatne, więc oszczędzamy pieniądze, które normalnie wydalibyśmy na karnet. Trening na świeżym powietrzu sprawdzi się absolutnie u każdego. Jest on doskonałym urozmaiceniem zwykłych treningów na siłowni oraz dobrym sposobem na to, żeby zacząć uprawiać sport. Dla ludzi, którzy nie przepadają za przepełnionymi siłowniami, jest to idealne rozwiązanie.

 

Często siłownie na świeżym powietrzu są wyposażone w drążki do street workoutu. Jest to bardziej zaawansowana forma treningu dla osób, które są już wysoce sprawne fizycznie. Ćwiczenia z ciężarem własnego ciała mogą być dobrym sposobem na urozmaicenie codziennej rutyny treningowej osób trenujących na siłowni. Korzystanie ze sprzętu tego typu może przynieść wiele korzyści.


2. Rodzaje maszyn na siłowni pod gołym niebem

Na siłowni pod gołym niebem możemy znaleźć przeróżne maszyny, które mają odmienne zastosowanie. Pamiętajmy, że wszystkie maszyny wykorzystują ciężar naszego ciała lub wbudowane stałe obciążenie. Nie są one zasilane prądem, więc nie znajdziemy tutaj na przykład bieżni.
Maszyny są nastawione na rozwój z użyciem własnej masy ciała lub założonego ciężaru, lecz w większości przypadków nie mamy możliwości zmiany obciążenia.


Jeśli chodzi o maszyny, które można znaleźć na tego typu siłowniach, to możemy wymienić:
– orbitrek – w zasadzie jest to imitacja orbitreka, który można znaleźć na siłowni. Głównymi mięśniami zaangażowanymi są czworogłowe uda oraz dwugłowe. Pracują także ramiona, gdy trzymamy się uchwytów,
– wyciąg górny – imitacja ściągania drążka z wyciągu górnego na plecy. Główne mięśnie zaangażowane to najszerszy grzbietu, czworoboczny, biceps,
– wioślarz – główne mięśnie zaangażowane to czworogłowy uda i najszerszy grzbietu. Ćwiczenie to wspomaga także naszą kondycję,
– stepper – imituje jedną z najpopularniejszych maszyn cardio. Budujemy na niej kondycję oraz palimy tkankę tłuszczową,
– twister – wpływa na mięśnie brzucha oraz koordynację ruchową,
– maszyna do wyciskania siedząc – główne zaangażowane mięśnie to barki oraz klatka piersiowa i triceps,
– drążki – w zależności od rodzaju wykonywanego ćwiczenia mogą nam pomóc w rozwoju poszczególnych partii mięśniowych. Największą różnorodność, jeśli chodzi o trening, zapewnia nam szereg ciekawie ustawionych drążków. Możemy na nich trenować wszystkie mięśnie.


3. Dlaczego warto korzystać z siłowni na powietrzu? Fabryka Siły Sklep

Siłownia na świeżym powietrzu na pewno jest dobrym sposobem na urozmaicenie treningu. Oczywiście, jeśli jest się światowej klasy sportowcem lub uprawia się sport na poziomie zawodowym, to taka siłownia nie będzie dla nas przydatna. Można wykorzystywać ją jedynie rekreacyjnie.

 

Siłownie takie przeznaczone są raczej dla osób starszych, które dzięki siłowni zewnętrznej będą w stanie trenować mięśnie bez nadmiernych obciążeń oraz ryzyka kontuzji. Dodatkowym plusem jest cena takiej siłowni, a raczej jej brak. Nie musimy opłacać karnetu. Możemy przyjść o dowolnej porze i trenować tak, jak nam się podoba. Oczywiście warunkiem jest dobra pogoda.


Często na siłowniach tego typu widzę rodziny, które podczas weekendowego spaceru zaszczepiają w najmłodszych pasję do uprawiania sportu. Wzbogacenie spaceru o bezpieczny trening na siłowni zewnętrznej jest bardzo mądrym pomysłem zachęcenia dzieci (oraz starszych) do odpowiedniego dotlenienia organizmu i wykonywania ćwiczeń fizycznych.

 

Dzięki tego typu inicjatywom możemy cieszyć się zdrowiem oraz sprawnością na dłużej. W lecie, w dni, w które nie odwiedzam siłowni, zdarza mi się wykonać przykładowo trening interwałowy i skorzystać z siłowni, która jest pod gołym niebem. Jeśli trenujemy trójbój siłowy, wcale nie oznacza to, że nie możemy zrobić dobrego treningu siłowni otwartej. Wszystko zależy od naszej inicjatywy i inwencji twórczej podczas dobierania ćwiczeń.


Jakakolwiek aktywność fizyczna jest w stanie pomóc nam w spalaniu zbędnej tkanki tłuszczowej, więc siłownia tego typu wydaje się idealnym rozwiązaniem. Już 30 minut treningu pozwoli nam na przyśpieszenie metabolizmu i pozytywnie wpłynie właśnie na spalanie tkanki tłuszczowej, pracę serca oraz dotlenienie całego organizmu. Dzięki ćwiczeniom na zewnątrz jesteśmy w stanie zintegrować się z użytkownikami siłowni i miło spędzić czas. Dobrze wpływa to na sferę psychiczną, a wiadomo, że rozmowa z osobą o podobnych zainteresowaniach zawsze może być interesująca.


4. Wady siłowni w plenerze

Siłownia pod gołym niebem nie ma oczywiście samych zalet. Największym minusem większości siłowni jest fakt, że nie jesteśmy w stanie zmienić obciążenia, na którym wykonujemy ćwiczenie. Dla osób, które już trenują jakiś czas na siłowni i mają dobrze rozwiniętą siłę, te maszyny mogą być po prostu niewymagające. Jest to problem dotyczący wykonywania zbyt lekkiego treningu, który nie da naszemu ciału odpowiedniego bodźca do rozwoju. Sportowcy i osoby bardzo sprawne fizycznie nie zmęczą się na tego typu siłowni, jeśli będą używać tylko maszyn. Inaczej sprawa wygląda, jeśli wykorzystamy drążki, trudność treningu znacznie wzrośnie.


Kolejnym minusem, który udało mi się zauważyć, jest pogoda. Jeśli będzie padał deszcz, śnieg lub temperatury będą zbyt niskie, to nie będziemy w stanie wykonać treningu na maszynach, które w dotyku są bardzo nieprzyjemne i trudno będzie nam się rozgrzać oraz przeprowadzić dobrze trening. Przypomnę tylko, że maszyny są głównie wykonane z metalu, więc wiemy, jak łatwo reaguje on na temperaturę i warunki pogodowe.


Kolejnym problemem jest wandalizm. Często takie siłownie krótko po otwarciu są niszczone przez osoby, które nie mają szacunku do pracy innych. Warto za każdym razem sprawdzić, czy wszystko jest sprawne, aby nie zrobić sobie krzywdy. Niestety nie jesteśmy w stanie wpłynąć na postępowanie innych, więc możemy mieć tylko nadzieję, że w naszym otoczeniu coś takiego nie będzie miało miejsca.

 

Siłownia pod gołym niebem jest zawsze dobrym rozwiązaniem. Mimo kilku minusów warto się na nią wybrać choć raz i spróbować aktywności tego typu lub chodzić tam regularnie i cieszyć się z treningów na świeżym powietrzu. Na pewno jest ona dobrym pomysłem na promowanie zdrowego stylu życia oraz poprawę sprawności fizycznej u osób, które z jakichś powodów nie chcą uczęszczać do klubów fitness.