Żurawina zawiera duże ilości witaminy C oraz błonnika, które niewątpliwe odgrywają ważną rolę w wspieraniu naszego zdrowia. Ponadto posiada mangan, witaminę K, witaminę E oraz kwas pantotenowy.


Naukowcy zwrócili jednak uwagę na inne składniki zawarte w tym owocu, zwane fitoskładnikami. Okazało się, iż żurawina posiada całą gamę tychże substancji. Badania wykazały, że fitoskładniki posiadają niezwykłe właściwości antyoksydacyjne, przeciwzapalne i antynowotworowe.


Najnowsze badania sugerują, że owoc ten ma wiele właściwości zdrowotnych, które pozytywnie oddziałują na niemal każdy układ w naszym organizmie.


SPIS TREŚCI:

1. Żurawina a układ moczowy

2. Układ pokarmowy

3. Układ krążenia

4. Nowotwory

5. Właściwości i przechowywanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Żurawina a układ moczowy

Od dawna ceniono żurawinę ze względu na jej właściwości w leczeniu

i zapobieganiu zakażeń układu moczowego (ZUM), zwłaszcza wśród osób cierpiących na nawracające zakażenia. Przez wiele lat naukowcy uważali, że korzyści te związane są z silną kwasowością żurawiny.


Najnowsze badania wykazały jednak, że to nie kwasowość, a wysoki poziom proantocyjanidyn (PAC) w tym produkcie formuje barierę, która zapobiega adhezji niektórych bakterii do ścianek przewodu moczowego. Efektem tego jest zwalczanie lub zapobieganie tym infekcjom.


2. Układ pokarmowy

W taki sam sposób w jaki żurawina przeciwdziała przylepianiu się bakterii do nabłonka dróg moczowych, pomaga również w obrębie błony śluzowej żołądka. Istnieją dowody naukowe, które potwierdzają, że żurawina może zapobiegać powstawaniu wrzodów żołądka, które są związane

z namnażaniem i odkładaniem bakterii Helicobacter pylori.


Fabryka Siły Sklep

Systematyczne spożywanie surowej żurawiny lub soku z tego owocu przyczynia się do zwiększenia liczby "przyjaznych" bakterii Bifidobacterium, przy zachowaniu innych typów bakteryjnych, które korzystnie wpływają na układ pokarmowy. 


3. Układ krążenia

Najnowsze badania wykazały, że picie niskokalorycznego soku lub koktajlu

z żurawiny pomaga obniżyć ryzyko chorób układu krążenia, które zaliczają się do głównych przyczyn zgonów na całym świecie. Pewne dowody wskazują na to, że polifenole zawarte w tym owocu mogą zmniejszać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych poprzez wsparcie dla mechanizmów przeciwzapalnych.


Owoce żurawiny posiadają również antyoksydanty, które odgrywają kluczową rolę w ochronie naszego układu krążenia. W badaniach na zwierzętach udowodniono, że związki te obniżają ciśnienie tętnicze. Co najważniejsze, spożywanie żurawiny powoduje zmniejszenie ilości złego cholesterolu (LDL) oraz podwyższenie dobrego cholesterolu (HDL), przyczyniając się do utrzymania zdrowia naszego serca, żył oraz tętnic.


4. Nowotwory

Nie wszyscy wiedzą także, że żurawina posiada niezwykłą "moc" antynowotworową. Właściwości te zawdzięcza związkom fitochemicznym, takim jak: proantocyjanidyny, antocyjany oraz kwas ursolowy. W badaniach in vitro udowodniono, że proantocyjanidyny hamują wzrost nowotworu

w ludzkich komórkach płuc, komórkach jelita grubego i komórkach białaczkowych. Podobne badania in vitro wykazały, że PAC zabija również komórki nowotworowe mózgu, piersi, okrężnicy, jamy ustnej, jajników, prostaty i przełyku.


Antocyjany natomiast zmniejszają stan zapalny, który warunkuje większe ryzyko rozwoju raka. Dodatkowo związki te blokują enzym odpowiedzialny za promowanie wzrostu nowotworu ograniczają powstawanie nowych naczyń krwionośnych, dzięki czemu nowotwory wolniej się rozprzestrzeniają.


Prawdziwym bohaterem jednak jest kwas ursolowy. Badania in vitro wykazały, że PAC i kwas ursolowy z żurawiny wywołują śmierć komórek nowotworowych w jelicie grubym.


5. Właściwości i przechowywanie

Jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie niezwykłe właściwości żurawiny, to okazuje się, że mamy do czynienia ze złotym środkiem, którego nie można pominąć w swojej diecie.


Wybierajmy najlepiej świeże owoce, które zawierają najwięcej składników odżywczych. Można dodawać je do koktajli i deserów. Sprawdzą się również jako dressing do sałatek czy dodatek do dań głównych. Warto zamrozić owoce żurawiny, aby cieszyć się ich cudownymi właściwościami w okresie zimowym.