Kolagen to główne białko tkanki łącznej – jednego z fundamentalnych materiałów budowlanych ludzkiego organizmu. Jego szerokie zastosowanie w kosmetyce, medycynie czy sporcie potwierdza korzyści płynące

z suplementacji. Więcej o wspomnianych profitach w poniższym tekście.


SPIS TREŚCI:

1. Kolagen typu II – opis

2. Działanie i zastosowanie

3. Suplementacja kolagenem

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Kolagen typu II – opis

Kolagen typu II (CII) jest elementem wchodzącym w skład ludzkiej chrząstki stawowej. Odmiana tego związku jest bardzo powszechna i na rynku jest dostępna jako żelatyna rekina. Ze względu na swoją elastyczność i wysoką tolerancję rozciągania występuje w obrębie anatomicznych ścięgien oraz stanowi jeden z podstawowych budulców skóry.


2. Działanie i zastosowanie

W ludzkim organizmie odpowiada za stabilizację narządów wewnętrznych
w prawidłowym położeniu, a także jest jednym z elementów ochronnych. Warto również poruszyć kwestię jego działalności w obrębie układu immunologicznego – zapobiega przed rozwojem chorobotwórczych bakterii, komórek nowotworowych oraz związków toksycznych. Niestety pomimo dobrego wchłaniania z układu trawiennego posiada niskie stężenie aminokwasów oraz jest pozbawiony L-cysteiny.


Podstawowym zastosowaniem kolagenu II są stany bólowe i zapalne

w obrębie narządu ruchu (np. chrząstek i torebek stawowych, ścięgien lub więzadeł). Ponadto bardzo często jest stosowany jako element profilaktyki oraz terapii takich patologii jak choroba zwyrodnieniowa stawów czy reumatoidalne zapalenie stawów. Bardzo często można go spotkać jako element obowiązkowej suplementacji u sportowców w celu zapobieżenia urazom oraz wzmocnienia swojego aparatu ruchu.


Kolagen wykorzystywany jest również w przemyśle kosmetycznym

– stanowi zarówno składnik takich preparatów jak kremy czy maści przeciwzmarszczkowe, ale z powodzeniem znajduje zastosowanie

w przypadku operacji chirurgicznych (np. wypełnianie ust).


3. Suplementacja kolagenem

Kolagen w hydrolizowanej postaci powinno przyjmować się w dobowej dawce wynoszącej około 10 g dla zdrowia skóry oraz niektórych problemach stawowych. Preparat może być przyjmowany zarówno przed posiłkiem,

jak i w jego trakcie. Warto wiedzieć, że kolagen nie powinien być stosowany jako zamiennik białka ze względu na mniejszą efektywność oraz słaby profil aminokwasowy.


W przypadku niedenaturowanego kolagenu stosowanego w przypadku stanów zwyrodnieniowych stawów stosujemy jednorazowe dawki

w maksymalnej ilości 40 mg. Ten rodzaj preparatu może być zażywany zarówno na czczo, jak i w trakcie posiłku.