Choć większość mężczyzn nie zwraca uwagi na ten mało znany pierwiastek śladowy, selen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest to bardzo ważny składnik mineralny, który szczególnie u mężczyzn spełnia kluczowe funkcje.


Choć wciąż trwają badania nad selenem, naukowcy zgadzają się co do jednego – niedobór selenu prowadzi do osłabienia mięśni, zwiększenia ryzyka wystąpienia nowotworów, chorób serca oraz problemów z płodnością. Wskazuje się, że selen powinien być dostarczany w małych ilościach, w przeciwnym razie staje się toksyczny i prowadzi m.in. uszkodzenia skóry, łysienia, nudności i wymiotów.

 

SPIS TREŚCI:

1. Selen – charakterystyka

2. Nowotwory

3. Płodność

4. Materiał biologiczny

5. Ochrona serca

6. Zapalenie stawów

7. Samopoczucie psychiczne

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Selen – charakterystyka

Selen został odkryty w 1817 roku przez szwedzkiego naukowca Jonsa Jacoba. Jednak jego zdrowotne właściwości wykazano wiele lat później. Dopiero w 1950 roku naukowcy ze Stanów Zjednoczonych i Niemiec wykazali jego antyoksydacyjne właściwości.


Najlepszym źródłem selenu są przede wszystkim ryby i owoce morza takie jak krewetki, kraby i łosoś. Zawartość selenu w roślinach jest różna i zależy od jego ilości w glebie. Orzechy brazylijskie oraz brązowy ryż również zawierają ten cenny składnik mineralny.

 

Amerykański Urząd ds. Żywności i Żywienia (FNB) ustalił, iż dzienna dawka selenu u dorosłego dostarczana w żywności lub za pośrednictwem suplementów nie powinna przekraczać 400 mcg.


2. Nowotwory
Dobra wiadomość dla mężczyzn jest taka, iż ostatnie badania wykazały, że mężczyźni, którzy mieli prawidłowe stężenie selenu we krwi, mieli mniejszą szansę zachorowania na raka prostaty o ponad połowę, w porównaniu do osób z niższym poziomem tego pierwiastka. W jednym z najbardziej znanych badań naukowcy zaobserwowali o 65% ​​mniej zaawansowanych przypadków raka prostaty z wyższym poziomem selenu we krwi.

 

Jednak to nie wszystko. Okazało się bowiem, że ten pierwiastek powoduje obniżenie ryzyka zachorowania na raka płuc, odbytnicy i skóry. Uczeni wierzą, że selen zwiększa naturalną odporność immunologiczną organizmu na komórki nowotworowe i hamuje powstawanie naczyń krwionośnych, które sprzyjają powstawaniu przerzutów.


3. Płodność
Niedobór selenu jest związany z nieprawidłowościami w obrębie plemników i zwiększonym ryzykiem wczesnej utraty ciąży. Okazało się bowiem, że stężenie tego pierwiastka poprawia jakość spermy. Osoby z niższym poziomem tego pierwiastka we krwi posiadały mniejszą liczbę plemników. Wykazano również, że selen zapobiega pęknięciom chromosomu, czyli głównej przyczynie wad wrodzonych i poronień.


4. Materiał biologiczny
Selen zapobiega uszkodzeniom DNA komórek, które wynikają z namnażania wolnych rodników. Dbanie o prawidłową podaż selenu w naszej diecie może uchronić nas przed przedwczesnym starzeniem się.


5. Ochrona serca
W wielu badaniach poważne wady serca u dużych zwierząt (bydła itp.) zostały przypisane niedoborom selenu. Bardzo niskie stężenie koenzymu Q10 (istotnego związku odpowiedzialnego za odpowiednie funkcjonowanie serca) zaobserwowano u zwierząt z wadami serca. Jego odpowiedni poziom jest zależny od selenu i witaminy E.

 

Co więcej, niedobór omawianego związku zwiększa ryzyko występowania chorób serca będących wynikiem stresu oksydacyjnego spowodowanego przez wolne rodniki. Inne dowody naukowe dowodzą, że utleniony LDL (jedna z frakcji cholesterolu, której zbyt wysoki poziom jest uznanym czynnikiem ryzyka miażdżycy) odgrywa ważną rolę w rozwoju choroby niedokrwiennej serca. Prawidłowy poziom selenu chroni przed niekorzystnym działaniem LDL oraz podwyższa poziom HDL (korzystnej frakcji cholesterolu).


6. Zapalenie stawów
U osób cierpiących na zapalenie stawów stwierdzono zmniejszony poziom selenu we krwi. Zapalenie stawów to przewlekła choroba, która powoduje ból, usztywnienie, opuchnięcie, zniekształcenie i utratę ruchomości stawów. Objawy te wynikają z nadmiernej ilości wolnych rodników. Selen zapobiega ich występowaniu.


7. Samopoczucie psychiczne
Niski poziom selenu powiązano również z pogorszeniem funkcji poznawczych u osób starszych, a także z występowaniem dezorientacji, depresji, zmęczenia i napadów lęku. Najnowsze badania dowodzą, że odpowiedni poziom tego pierwiastka w organizmie może pozytywnie wpływać na nastrój, zachowanie i funkcje poznawcze ze względu na znaczącą rolę, jaką odgrywa w regulowaniu funkcjonowania tarczycy.

 

Warto zatem dbać o urozmaiconą dietę, a przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu suplementacji skonsultować to z lekarzem.