Zdecydowanie najpopularniejszą odżywką dostępną dla osób chcących poprawić sprawność i kompozycję ciała jest odżywka białkowa. Tego typu środki są relatywnie tanie, smaczne i co najważniejsze – przynoszą wiele korzyści. Popularność, którą zdobyły na przestrzeni lat, zaowocowała dynamicznym rozwojem ich wszelakich odmian. Odżywki białkowe mogą być wytwarzane z różnych produktów. Najpopularniejszym rodzajem są te wytwarzane z nabiału, nazywane białkami serwatkowymi, jednak nie dla każdego mogą być optymalnym wyborem. Osoby z nietolerancją laktozy lub będące na diecie wegańskiej będą unikały tego typu odżywek. Na szczęście mogą one sięgnąć po jedną z wielu alternatyw, jak choćby odżywki zawierające białka sojowe, ryżu lub grochu. Ta ostatnia jest raczej nowością na rynku odżywek, jednak dzięki aktualnym badaniom naukowym możemy coraz więcej powiedzieć o jej zastosowaniu.

 

SPIS TREŚCI:

1. Istota i korzyści z przyjmowania odżywek białkowych

2. Porównanie serwatki z odżywką białka grochu

3. Praktyczne rekomendacje

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Istota i korzyści z przyjmowania odżywek białkowych

Białko jest jednym z trzech makroskładników i jest niezbędne dla naszego organizmu. Zbudowane jest z aminokwasów, które stanowią cegiełki budowlane wszystkich tkanek naszego ustroju. Te aminokwasy mogą także służyć jako inicjatory procesów konstrukcyjnych w komórkach.

 

Odżywka białkowa jest niczym innym jak wysoko skoncentrowanym źródłem białka. Jej zastosowanie jest szczególnie istotne dla osób prowadzących aktywny tryb życia, ponieważ wykazują one większe zapotrzebowanie na białko wynikające z procesów katabolicznych nasilonych w czasie intensywnych ćwiczeń. Spożycie odżywek białkowych niesie za sobą długą listę korzyści mogących przyczyniać się do utraty tkanki tłuszczowej, budowy masy mięśniowej, a także poprawy siły, wśród tych korzyści można wyróżnić na pewno: inhibicję głodu poprzez stabilizację poziomu cukru we krwi, poprawę insulinowrażliwości, a także przyśpieszenie metabolizmu poprzez stymulację termogenezy poposiłkowej.

 

Różne odmiany odżywek białkowych, pomimo posiadania podobnego aminogramu, mogą w inny sposób oddziaływać na ludzki organizm. Najbardziej znanym przykładem tego zjawiska są odżywki serwatkowe i kazeinowe, te pierwsze charakteryzują się szybką wchłanialnością i stymulują syntezę białek całego ciała, te drugie natomiast są wchłaniane wolniej i wstrzymują degradację białek całego ciała. Dlatego w przypadku każdej odżywki tak ważne jest poddanie jej empirycznym badaniom, sprawdzenie jej kinetyki oraz porównanie z innymi produktami istniejącymi na rynku.


2. Porównanie serwatki z odżywką białka grochu

Najpopularniejszą odmianą odżywki proteinowej jest serwatka, której skuteczność została potwierdzona przez setki badań oraz miliony opinii użytkowników. Odżywka zawierająca białka grochu z pewnością nie może cieszyć się taką popularnością. Prawdę mówiąc, do niedawna nie dysponowaliśmy żadnymi badaniami sprawdzającymi jej skuteczność, to zmieniło się w 2015 r., kiedy Nicolas Babault i Christos Paizis opublikowali wyniki swojego eksperymentu.

 

Naukowcy mieli na celu porównanie dwóch rodzajów odżywek białkowych oraz ich wpływu na parametry kompozycji sylwetki i sprawności siłowej. Badanymi frakcjami białka były oczywiście izolat białka grochu składający się w 85% z białka i izolat białka serwatkowego. Obie te odmiany, chociaż pochodzą z dwóch kompletnie odmiennych źródeł, charakteryzowały się dużą zawartością aminokwasów rozgałęzionych, w tym także leucyny. Dokładny aminogram tych dwóch frakcji wykorzystanych w badaniu jest przedstawiony poniżej. Fabryka Siły Sklep

 

 

W badaniu wzięło udział ogółem 161 zdrowych i młodych osób. Wszyscy uczestnicy zostali przydzieleni do jednej z trzech grup:

– grupy otrzymującej odżywkę zawierającą białka grochu;

– grupy otrzymującej odżywkę serwatkową;

– grupy placebo otrzymującej proszek o podobnej konsystencji, ale składający się głównie z maltodekstryny.

 

Badanie trwało 12 tygodni, w ciągu których uczestnicy wykonywali 3 sesje treningu siłowego każdego tygodnia. Współczynnikami analizowanymi na koniec badania były obwód ramienia oraz grubość mięśnia dwugłowego ramienia mierzona metodą ultradźwiękową. Dodatkowo sprawdzono parametry siłowe takie jak maksymalny moment siły oraz ciężar maksymalny w zgięciu ramienia ze sztangą.

 

Wyniki badania są zaskakujące i kontrowersyjne. Grubość mięśni została zwiększona o + 20.2%, + 15.6% i + 8.6% odpowiednio dla grupy z białkiem grochu, serwatkowym i placebo.

 

Białko grochu zdaje się wręcz być lepsze w porównaniu z białkiem serwatkowym, jednak różnica pomiędzy tymi dwoma odżywkami nie była istotna statystycznie – co oznacza, że ich wpływ na anabolizm mięśniowy był bardzo podobny.


3. Praktyczne rekomendacje

Empiryczne badanie przytoczone w tym artykule pokazuje, że odżywka białkowa otrzymana z grochu jest równie dobra co sprawdzona serwatka. Oczywiście jedno badanie nigdy nie powinno być definitywne i w przyszłości powinniśmy czekać na potwierdzenie powyższych wyników, najlepiej przez inny zespół badawczy. Obecnie białko grochu zdaje się być dobrą alternatywą dla wegan lub osób z nietolerancją laktozy.