Naukowcy twierdzą, że jaja powinny być uznawane za superżywność. Dlaczego? Ponieważ są najlepszym źródłem pełnowartościowego białka. Ponadto wśród produktów żywnościowych białko jaj zawiera najbogatszy zestaw niezbędnych aminokwasów egzogennych, szczególnie cenionych przez osoby trenujące siłowo. Są one bowiem potrzebne do prawidłowego wzrostu mięśni i ich regeneracji. Duża porcja białka wspomaga również przemianę materii i ułatwia spalanie tłuszczu.

 

SPIS TREŚCI:
1. Naturalne białko jaj – buduje mięśnie
2. Naturalne białko jaj – napędza metabolizm
3. Naturalne białko jaj – hamuje głód
4. Naturalne białko jaj – ile go potrzebujesz
5. Naturalne białko jaj – bezpieczeństwo

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Naturalne białko jaj – buduje mięśnie
Białka (proteiny) to budulec wszystkich organizmów żywych. Stanowią aż 75% masy tkanek miękkich ciała i 20% ogólnego składu ciała. Biorą udział w tworzeniu nowych tkanek, rozroście tych już istniejących oraz odbudowie uszkodzonych. Dlatego nie ulega wątpliwości, że zapotrzebowanie osób aktywnych fizycznie na ten składnik pokarmowy jest zdecydowanie większe niż osób nieaktywnych.

 

Białka dzielimy na zwierzęce i roślinne, przy czym wszystkie niezbędne aminokwasy zawarte są w białkach pochodzenia zwierzęcego. Tylko niektóre produkty roślinne, takie jak nasiona roślin strączkowych i soi, zawierają ich komplet. Niestety spożywanie soi odradza się mężczyznom ze względu na to, że zawiera izoflawony – cząsteczki podobne do estrogenów. Jak wykazały badania, u mężczyzn mogą być one odpowiedzialne za spadek liczby plemników. Nie zmienia to faktu, że zbilansowana dieta powinna zawierać zarówno białka pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego.

 

Światowa Organizacja Zdrowia uznała, że najłatwiej trawiącym się i najlepiej przyswajalnym naturalnym źródłem białka są jaja kurze. Nasze ciało wykorzystuje proteiny zawarte w jajach kurzych w 94%. Z tego też powodu białka jaja kurzego zostały określone jako wzorcowe i znalazły się na szczycie listy naturalnych źródeł białka z BV = 100. Najłatwiej przyswajalną formą tego białka są pasteryzowane surowe jajka, np. butelkowane, płynne białko jaj od FarmaBialka.pl lub jajka ugotowane w temperaturze nieprzekraczającej 75°C. Chodzi tutaj o temperaturę gotowania. Powyżej 75°C struktura białka staje się bardziej zbita i tym samym mniej podatna na działanie enzymów trawiennych.

 

 

2. Naturalne białko jaj – napędza metabolizm
Metabolizm, inaczej przemiana materii, to proces, podczas którego organizm przekształca spożyte jedzenie w energię, która jest mu potrzebna do funkcjonowania. Największy wpływ na metabolizm mają mięśnie. Im więcej tkanki mięśniowej posiadamy, tym więcej kalorii spala nasz organizm w celu jej odżywienia. Spala ona 25 razy więcej kalorii niż tkanka tłuszczowa. Na wartość i szybkość metabolizmu danej osoby mają wpływ czynniki środowiskowe takie jak dieta, styl życia, poziom stresu, a także aktywność fizyczna. Najczęściej stosowaną strategią przyspieszania przemiany materii jest zwiększenie ilości białka w diecie. Białko nie odkłada się w tkance tłuszczowej, poza tym jest długo trawione, więc wymaga dodatkowej porcji energii, która pochodzi z zapasów tłuszczowych. Zwiększone spożywanie białka intensyfikuje produkcję enzymów białkowych, co jeszcze bardziej napędza metabolizm.

 

Jak pokazują badania, organizm do strawienia białka potrzebuje dwa razy więcej energii niż do strawienie chociażby węglowodanów. Ponadto proteiny to źródło energii, 1 g białka dostarcza 4 kcal. Dodatkowo proteiny wspomagają odtruwanie organizmu. Te czynniki sprawiają, że białko posiada wyjątkową zdolność stymulowania termogenezy poposiłkowej. W efekcie dochodzi do zwiększenia wydatku energetycznego po jego spożyciu.

  Fabryka Siły Sklep

 

3. Naturalne białko jaj – hamuje głód
Trawienie białka w organizmie jest procesem długotrwałym, dlatego białko doskonale niweluje uczucie głodu. Co więcej, duże spożycie naturalnych protein powoduje, że w organizmie wydzielają się ciała ketonowe, które zapewniają trwałe uczucie sytości. Badania naukowe wskazują, że zwiększenie procentowego udziału energii z białka w diecie doprowadza do zmniejszenia poboru pokarmu. Kiedy celem jest redukcja tkanki tłuszczowej, efekt ten może okazać się niezwykle korzystny. Z tego względu białko polecane jest kobietom, zwłaszcza tym, które mają zamiar schudnąć. Warto włączyć je do swojej diety. Sprawdzonym pomysłem jest tutaj łączenie w jednym posiłku całych jaj kurzych (zarówno białka, jak i żółtka) z dodatkową ilością samego białka płynnego, m.in. od FarmaBialka.pl. Jest to rozwiązanie umożliwiające przyjęcie większej ilości protein w łatwiejszy sposób.

 

4. Naturalne białko jaj – ile go potrzebujesz
Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że codzienne dostarczanie organizmowi niezbędnej ilości wysokowartościowych protein wspiera pracę nad formą. Bez nich mięśnie nie będą silne, odporność spadnie i trudno będzie pozbyć się nadmiernych kilogramów. Instytut Żywności i Żywienia zaleca, by dorośli przyjmowali dziennie 0,9 g białka na każdy kilogram masy ciała. Zdaniem WHO wystarczy 0,83 g. Jeżeli osoba waży 70 kg, dziennie powinna spożywać 60 g białka. Inaczej ma się sprawa ze sportowcami i osobami, które codziennie wykonują duży wysiłek fizyczny. Tu dzienna zalecana norma spożycia białka wynosi 1,2–1,7 g na kilogram masy ciała.

 

Należy w tym miejscu podkreślić, że dla zaspokojenia potrzeb organizmu istotny jest nie ogólny poziom białka w diecie, ale dostarczenie odpowiednich ilości aminokwasów egzogennych, a więc tych, które w ustroju człowieka nie są syntetyzowane. Najpopularniejszym wskaźnikiem jakości białka jest skorygowany wskaźnik strawności aminokwasów białek (PDCAAS), który obejmuje wartości od 0 do 1. Im wyższa wartość, tym lepsza jakość białka.

 

Skład aminokwasowy białka jaja kurzego jest najbardziej zbliżony do składu białek ustrojowych, dlatego białko jaja kurzego wykorzystywane jest jako wzorzec.

 

5. Naturalne białko jaj – bezpieczeństwo
Przez lata utrwalany był pogląd, że wysokie spożycie białka może być niebezpieczne dla organizmu i może nadmiernie obciążać chociażby nerki. Ostatnie badania pokazują jednak zupełnie coś innego. Okazało się bowiem, że długotrwałe spożycie białka w ilości przekraczającej 3 g/kg masy ciała dziennie nie wpływa niekorzystnie na organizm, oczywiście przy stosowaniu odpowiednio zbilansowanej diety. Ponadto proteiny są najbezpieczniejszym składnikiem pokarmowym. Charakteryzują się najwyższym wskaźnikiem efektu termicznego jedzenia wynoszącym aż 30%. Oznacza to, że organizm przyswaja jedynie 70% energii w stosunku do faktycznej kaloryczności protein. Dzięki tym wskaźnikom białkowa przekąska jest najbezpieczniejszym wyborem z dietetycznego punktu widzenia.

 

Na koniec należy rozwiać wszelkie wątpliwości związane z salmonellą i surowymi jajkami. Jak przekonują sami hodowcy, i co zostało również potwierdzone badaniami, tylko jedno na 30000 jaj jest zakażone. Co więcej, od lat 70. do lat 90. najbardziej powszechnym źródłem infekcji salmonellą były skorupki jaj. Mimo to, jeżeli ktoś nadal ma opory, doskonałym rozwiązaniem jest tutaj gotowe płynne białko jaj. Dlaczego?

 

Białko oddzielone ręcznie wymaga obróbki termicznej – musi zostać przetworzone. Dzięki procesowi pasteryzacji, który eliminuje ryzyko salmonelli, produkt taki jak sprzedawany w kilogramowych butelkach. Gotowe płynne białko z FarmaBialka.pl jest idealne do spożycia nawet na surowo. Można je dodawać bezpośrednio do koktajli proteinowych, które wciąż pozostają najlepszym wyborem dla osób z nietolerancją laktozy lub alergią na białka mleka. Ponadto gotowe białko nie ma smaku, nie ma zapachu, a dodane do innych składników nie wpłynie na ich walory smakowo-zapachowe. To najlepsza i najbardziej naturalna alternatywa dla białka w proszku.