Osoby na diecie często mają problem z powstrzymaniem się przed jedzeniem słodkości. Jak sobie z tym poradzić? Czy warto zastąpić cukier sztucznymi słodzikami? O aspartamie pisałem już wcześniej. Nie jest on zbyt dobrym zamiennikiem. Zwykły cukier to też nie najlepsze wyjście. Jednak ksylitol, czyli cukier brzozowy, prezentuje się całkiem obiecująco.

 

SPIS TREŚCI:

1. Ksylitol, czyli cukier brzozowy
2. Cukier brzozowy – właściwości
3. Opinie i sklep

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Ksylitol, czyli cukier brzozowy
Ksylitol, ze względu na swoją budowę, jest tak zwanym alkoholem cukrowym. Jego cząsteczka składa się zaledwie z 5 atomów węgla. W organizmie jest przetwarzany przy minimalnym udziale insuliny, dzięki czemu posiada ponad czternastokrotnie niższy indeksy glikemiczny od zwykłego cukru.

 

Ksylitol pozyskuje się z brzozy. Cukry, takie jak: glukoza, fruktoza, sacharoza oraz laktoza, składają się z 6-ciu i 12-stu atomów węgla, przez co fermentują w układzie pokarmowym. Ksylitol jest pozbawiony tej właściwości ze względu na mniejszą zawartość atomów węgla w cząsteczce. Jest on równie słodki, albo nawet słodszy od cukru i ma podobny smak. Na tym podobieństwa się kończą.


2. Cukier brzozowy – właściwości
Ksylitol nie ma właściwości toksycznych oraz nie ulega rozkładowi

w przewodzie pokarmowym. Dobrze się wchłania i metabolizuje bezpośrednio w komórkach. Dzięki temu stanowi naturalny stabilizator insuliny. Nie powoduje nagłych przyrostów oraz spadków poziomu tego hormonu, jakie występują przy spożyciu cukru. Ksylitol świetnie sprawdzi się jako słodzik dla cukrzyków.

 

Kolejną jego zaletą jest to, że zawiera on praktycznie 2 razy mniej kalorii niż cukier. To świetna wiadomość dla ludzi odchudzających się i mających problem z wykluczeniem z diety słodyczy. Zalet ksylitolu jest mnóstwo. Ułatwia mineralizację, czyli przyswajanie minerałów przez organizm. Może znaleźć zastosowanie przy prewencyjnym leczeniu osteoporozy, ze względu na pomoc w przyswajaniu wapnia.

 

Kto z nas słyszał, żeby móc stosować cukier do ochrony uzębienia? Otóż ksylitol można! Wpływa on pozytywnie na florę bakteryjną jamy ustnej oraz stan uzębienia. Również płukanie nosa roztworem ksylitolu oczyszcza go. Redukujemy w ten sposób problemy związane z alergiami i astmą oraz infekcjami zatok i gardła.

 

Podsumowując korzyści płynące z włączenia do diety ksylitolu: 

– zmniejsza łaknienie na słodycze; 
– podnosi ogólną odporność organizmu; 
– opóźnia proces starzenia;
– przeciwdziała otyłości;
– zwiększa przyswajanie wapnia;
– wzmacnia mineralizację szkliwa zębowego;
– ogranicza rozwój pleśni i drożdżaków w przewodzie pokarmowym.


3. Opinie i sklep
Niestety ksylitol do tanich nie należy. Jest jednak powszechnie dostępny

w sklepach ze zdrową żywnością. Nie polecam kupowania go w marketach. Pamiętajmy, aby zwrócić uwagę na to, żeby był to ksylitol fiński z brzozy. Często za granicą można spotkać ksylitol produkowany z kukurydzy bądź też ksylitol chiński. Ksylitol warto kupować w większych opakowaniach, ze względów cenowych.


Ksylitol możemy stosować zamiast cukru. Sprawdzi się zarówno jako słodzik do herbaty czy kawy, jak też do pieczenia ciast. Spożywanie ksylitolu należy jednak rozpocząć od mniejszych dawek ze względu na przyzwyczajanie się do niego naszego organizmu. Nie zaleca się przekraczania dawki 40 gramów dziennie. Jak w każdym przypadku, należy pamiętać o zdrowym rozsądku, ponieważ wszystko w nadmiarze może zaszkodzić.