Osoby na diecie często mają problem z powstrzymaniem się od jedzenia słodkości. Jak sobie z tym poradzić? Czy warto zastąpić cukier słodzikami? Ksylitol, czyli cukier brzozowy, prezentuje się całkiem obiecująco.

 

SPIS TREŚCI:

1. Ksylitol, czyli cukier brzozowy
2. Cukier brzozowy – właściwości
3. Opinie i sklep

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Ksylitol, czyli cukier brzozowy
Ksylitol ze względu na swoją budowę jest alkoholem cukrowym. Jego cząsteczka składa się zaledwie z 5 atomów węgla. W organizmie jest przetwarzany przy minimalnym udziale insuliny, dzięki czemu posiada ponad czternastokrotnie niższy indeks glikemiczny niż zwykły cukier.

 

Ksylitol pozyskuje się z brzozy. Cukry takie jak glukoza, fruktoza, sacharoza oraz laktoza, składają się z 6 i 12 atomów węgla, przez co fermentują w układzie pokarmowym. Ksylitol jest pozbawiony tej właściwości ze względu na mniejszą liczbę atomów węgla w cząsteczce. Jest on równie słodki (albo nawet słodszy) co cukier i ma podobny smak. Na tym podobieństwa się kończą.


2. Cukier brzozowy – właściwości
Ksylitol nie ulega rozkładowi w przewodzie pokarmowym. Dobrze się wchłania i metabolizuje bezpośrednio w komórkach. Dzięki temu stanowi naturalny stabilizator insuliny. Nie powoduje nagłych przyrostów oraz spadków poziomu tego hormonu, jakie występują przy spożyciu cukru. Ksylitol świetnie sprawdzi się jako słodzik dla cukrzyków.

 

Kolejną jego zaletą jest to, że zawiera on praktycznie 2 razy mniej kalorii niż cukier. To świetna wiadomość dla ludzi odchudzających się i mających problem z wykluczeniem z diety słodyczy. Zalet ksylitolu jest mnóstwo. Ułatwia mineralizację, czyli przyswajanie minerałów przez organizm. Może znaleźć zastosowanie w prewencji osteoporozy, ze względu na pomoc w przyswajaniu wapnia.

  Fabryka Siły Sklep

Ksylitol wpływa pozytywnie na florę bakteryjną jamy ustnej oraz stan uzębienia. Również płukanie nosa roztworem ksylitolu oczyszcza go. Można w ten sposób zmniejszyć problemy związane z alergiami i astmą oraz infekcjami zatok i gardła.

 

Korzyści płynące z włączenia do diety ksylitolu: 

– zmniejsza łaknienie na słodycze,
– podnosi ogólną odporność organizmu,
– opóźnia proces starzenia,
– przeciwdziała otyłości,
– zwiększa przyswajanie wapnia,
– wzmacnia mineralizację szkliwa zębowego,
– ogranicza rozwój pleśni i drożdżaków w przewodzie pokarmowym.


3. Opinie i sklep

Niestety ksylitol nie jest tanim produktem, zaletą jest jednak jego łatwa dostępność. Warto kupować go w większych opakowaniach, wtedy cena jest korzystniejsza. Należy pamiętać, aby podczas zakupów zwrócić uwagę na to, czy jest to oryginalny ksylitol fiński z brzozy. Często można spotkać ksylitol produkowany z kukurydzy lub ksylitol chiński.

 

Ksylitol można stosować zamiast cukru. Sprawdzi się jako słodzik do herbaty czy kawy, a także do pieczenia ciast. Spożywanie ksylitolu należy jednak rozpocząć od mniejszych dawek, dzięki temu organizm będzie mógł stopniowo się do niego przyzwyczaić. Nie zaleca się przekraczania dawki 40 g dziennie. Jak zawsze należy pamiętać o zdrowym rozsądku, ponieważ wszystko w nadmiarze może zaszkodzić.