Jest to najpopularniejsze pytanie dotyczące kreatyny. Każdy decydując się na suplementację kreatyną, zadał sobie to pytanie, ale czy każdy dostał na nie jasną odpowiedź? Kreatyna to jedna z najmocniej działających substancji dozwolonych w sporcie stosowana w celu zwiększenia siły

i wytrzymałości mięśni, co przekłada się na pośredni ich wzrost. W poniższym artykule postaram się wyjaśnić wszystkim, jak dokonać wyboru.

 

SPIS TREŚCI:

1. Kilka faktów i mitów

2. Cała prawda o kreatynie

3. Co najlepiej wybrać?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Kilka faktów i mitów

Producenci co jakiś czas wypuszczają na rynek nowe formy kreatyny, twierdząc, że ich produkt działa lepiej od produktów konkurencji bądź innych form. Żaden jednak nie był do tej pory w stanie podeprzeć swojej kampanii reklamowej rzetelnymi badaniami potwierdzającymi tę tezę. Weźmy teraz na tapetę 2 najpopularniejsze mity...

 

Jabłczan jest mocniejszy od monohydratu, a orotan od jabłczanu

Niestety przez lata nie udało mi się odnaleźć ani jednego badania, które potwierdzałoby tę tezę – za to nie trzeba wiele szukać, aby znaleźć kompetentne wyniki badań mówiące jasno, że 5 g monohydratu czy orotanu ma taki sam wpływ na organizm co 5 g jabłczanu czy azotanu. Więc czym się różnią te formy? Wchłanialnością i przede wszystkim tolerancją układu pokarmowego. Podam tutaj przykład jabłczanu, który jest lepiej tolerowany przez układ pokarmowy od monohydratu u osób z nadwrażliwością trawienną.

 

Stack kreatynowy, czyli potoczna nazwa miksu kilku form działa efektywniej niż pojedyncza forma

I znów brak badań potwierdzających tę tezę samoistnie ją obala. 5 g kilku form kreatyny w badaniach klinicznych działa praktycznie tak samo jak 5 g pojedynczej formy kreatyny. Firmy suplementacyjne wykorzystują naturalną ludzką naiwność i wiarę w nowości, żeby najzwyczajniej w świecie zarobić.

 

2. Cała prawda o kreatynie

Kreatyna to prosta, naturalna substancja działająca w prosty sposób – i jak pokazują badania przeprowadzone na przełomie lat, nic się w tej kwestii nie zmieniło. Najpopularniejsze mity zastały obalone, dzięki czemu wiemy, że:

– kreatyna działa tak samo w każdej formie,

– dawka kreatyny jest stała, jednak efektywniej dawkować ją do wagi ciała (1 g kreatyny na 10 kg masy własnej); Fabryka Siły Sklep

– kreatyna wchłania się znacznie lepiej z białkami i węglowodanami niż przyjmowana osobno;

– pora przyjmowania kreatyny ma znaczenie i najlepiej robić to okołotreningowo;

– kreatyny nie trzeba stosować cyklicznie (można stosować ją cały rok);

– faza ładowania nie daje żadnych wymiernych korzyści;

– kreatyna nie obciąża nerek, ponieważ dawki szkodliwe musiałyby zaczynać się od kilkuset gramów dziennie.

 

3. Co najlepiej wybrać?

Odpowiedź jest banalnie prosta – to, co jest pewne i tanie. Przy wyborze kierujmy się ceną i jakością użytej kreatyny, a nie jej formą czy firmą. Skoro jabłczan działa tak samo jak monohydrat, a orotan nie daje lepszych efektów, to po co przepłacać? Bądźmy świadomi i nie dajmy się zwariować sloganom reklamowym i krzykliwym opisom. Przy wyborze kreatyny patrzę na cenę i jakość, a nie na formę i opis producenta.

 

REKLAMA
16-krotny Mistrz Świata Jarosław Olech stosuje Nr 1 na wzrost siły i masy mięśniowej
Darmowa dostawa!
+ Indywidualny plan dietetyczny + Poradnik treningowy