HMB to jeden z najpopularniejszych suplementów diety dostępnych na rynku. Bardzo ciężko dostarczyć go z zewnątrz. Zaledwie śladowe ilości można znaleźć w owocach grejpfruta, lucernie czy mięsie niektórych ryb.

W związku z tym, jeśli chcemy dostarczyć ten składnik do organizmu, należy zdecydować się na jego dawkowanie suplementacyjne.

 

SPIS TREŚCI:
1. HMB – czym jest?
2. Dawkowanie
3. Co daje HMB?
4. Skutki uboczne

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. HMB – czym jest?

Suplement HMB jest krótkołańcuchowym kwasem tłuszczowym powstającym w organizmie z aminokwasu leucyny. Mowa tutaj dokładnie o procesie rozpadu białek. Leucyna wchodzi w skład aminokwasów rozgałęzionych BCAA. Inne nazewnictwo preparatu to beta-hydroksy-beta-metylomaślan.


Jest to suplement diety, któremu przypisuje się dwie podstawowe funkcje. Pierwsza funkcja gwarantuje działanie proanaboliczne. Oznacza to, że produkt zabezpiecza masę mięśniową przed degradacją wywołaną przez reakcje kataboliczne. Drugim zadaniem HMB jest pomoc w rozbudowie istniejących włókien mięśniowych. Można więc twierdzić, że hydroksymetylomaślan stanowi skuteczną pomoc w procesie budowania masy mięśniowej.


Jako ciekawostkę należy podać fakt, iż dawkowanie HMB spełnia swoje działanie tylko w przypadku osób rozpoczynających treningi bądź takich, które powracają do regularnej aktywności z ciężarami po dłuższej nieobecności. W okresie pierwszych trzech miesięcy od rozpoczęcia treningów zauważono wymierne rezultaty w postaci wzrostu tkanki mięśniowej, wzrostu siły mięśni oraz jednoczesnej degradacji podskórnej tkanki tłuszczowej. W sytuacji zastosowania tego suplementu przez osoby doświadczone i z większym stażem treningowym ciężko spodziewać się pożądanych rezultatów. Warto założyć, iż HMB to idealny środek dla początkujących i wracających do sportu po długiej przerwie.

 

Opinie te zostały potwierdzone przez badania naukowe.

 

2. Dawkowanie

Osoby początkujące powinny przyjmować HMB na poziomie 3 g dziennie

w przypadku mężczyzn. W przypadku kobiet dawka wynosi 2 g w ciągu doby. Dawkę tę najlepiej jest rozłożyć na 2–3 porcje w ciągu dnia. Bez znaczenia jest, czy będzie to dzień treningowy czy dzień nietreningowy. Wspomniane ilości produktu powinny być dodatkowo podzielone na trzy pomniejsze dawki.

  Fabryka Siły Sklep

Oczywiście jest to umowna wartość. Dokładniejsze dawkowanie HMB można wyliczyć z pomocą poniższych wytycznych. Szczegółowe dawkowanie preparatu wygląda następująco. Jest ono powiązane ściśle z bezwzględną masą ciała:

– 0,15 gramów na 10 kg masy ciała po treningu siłowym;
– 0,10 gramów na 10 kg masy ciała rano po obudzeniu;
– 0,10 gramów na 10 kg masy ciała przed snem.

 

HMB warto łączyć z takimi suplementami jak BCAA czy preparaty kreatynowe. Szczególnie dobre rezultaty przynosi równoczesna suplementacja z tymi drugimi ze względu na wzajemne potęgowanie swojego działania.

 

3. Co daje HMB?

Suplement diety HMB, jak już wcześniej wspomniano, wykazuje działanie proanaboliczne. Oznacza to, że dzięki suplementacji hydroksymetylomaślanem nasz organizm zyskuje dodatkową ochronę przed szkodliwymi reakcjami katabolicznymi, utrudniającymi między innymi budowę masy mięśniowej. Przyczynia się więc on do zachowania włókien mięśniowych na wysokim poziomie, zabezpieczają je przed degradacją, co będzie świetną wiadomością dla osób chcących schudnąć. Ponadto preparat wspomaga rozrost masy mięśniowej oraz siły mięśni, jednocześnie zapewnia spadek zawartości procentowej podskórnej tkanki tłuszczowej

w organizmie.

 

4. Skutki uboczne

Osoby stosujące suplement diety nie muszą obawiać się o skutki uboczne, bowiem one nie występują. Badania naukowe dowiodły, iż stosunkowo wyższe dawki preparatu (np. 6 g na dobę) są nie tylko nieskuteczne, ale również nie wpływają negatywnie na organizm, a nadmiar HMB zostaje wydalony z moczem.

 

Jednak wspomniana już proteoliza, dzięki której powstaje hydroksymetylomaślan, prowadzi też do uzyskania niestrawionych resztek protein. One z kolei mogą zostać przekształcone w szkodliwe związki, które określa się mianem metabolitów wtórnych. Jednak stosowanie preparatów probiotycznych skutecznie zapobiega ich transformacji.