Negatywne doświadczenia, natłok codziennych obowiązków czy deszczowa, pochmurna pogoda czasami wpływają demotywująco i zniechęcają do aktywności fizycznej. Energię pomogą odzyskać ci specjalistyczne techniki treningu mentalnego wykorzystywane w psychologii sportu. Poniżej znajdziesz kilka z nich.

 

SPIS TREŚCI:
1. Technika wyobrażeniowa
2. Technika ustalania celu
3. Technika dialogu wewnętrznego
4. Relaksacja
5. Techniki oparte na koncepcji społeczno-poznawczej

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Technika wyobrażeniowa

Pracuje się tu na własnej wyobraźni, osoba tworzy lub przywołuje doświadczenia zmysłowe (kinestetyczno-wzrokowe). Uczy się, oswaja

z nowymi sytuacjami występującymi w jej dyscyplinie sportowej.

 

Oczywiście technika ta bezpośrednio nie wpływa na poprawę umiejętności motorycznych, ale na zmianę przekonań, które mogą blokować rozwój tych umiejętności. Literatura pokazuje, że wielu olimpijczyków stosuje technikę wyobrażeniową dla poprawy jakości treningu i podnoszenia własnej motywacji.

 

2. Technika ustalania celu

Chodzi o postawienie samemu sobie celu, takiego, jaki się chce rzeczywiście osiągnąć bez ingerencji otoczenia, np. trenera, innych sportowców, rodziny.

 

Chodzi tu o trzy rodzaje celów: wyniku (np. zwycięstwa w zawodach), wykonania (stopnia opanowania danych umiejętności) i procesu (np. koncentracji czy większej mobilizacji organizmu na zawodach). Tworzy się Fabryka Siły Sklep

w ten sposób mapę celów, biorąc pod uwagę realność ich osiągnięcia oraz cele szczegółowe, które w rezultacie pozwolą osiągnąć cel główny.

 

3. Technika dialogu wewnętrznego

Polega ona na prowadzeniu dialogu z samym sobą. Dialog opiera się na analizie własnych emocji i uczuć, myśli, spostrzeżeń. Prowadzi do samodzielnej oceny i przekierowania siebie na bardziej pozytywne tory, np. zamiast koncentrować się na tym, że nie udało mi się nauczyć pewnych czynności, można stwierdzić, że nie udało mi się jeszcze nauczyć wszystkiego, ale poprawnie wykonałem kilka elementów.

 

Dialog wewnętrzny wzmacnia motywację i prowadzi do samoakceptacji

i świadomości swoich umiejętności.

 

4. Relaksacja

Chodzi głównie o poprawę koncentracji i uwagi oraz rozluźnienie napięcia mięśniowego. Do technik relaksacyjnych zaliczamy m.in. muzykoterapię, ćwiczenia oddechowe, jogę, medytację, biofeedback. Relaksacja pozwala zachować odpowiednie pobudzenie organizmu, które jest motywujące, a nie prowadzi do dysfunkcji psychosomatycznych (bólu brzucha, głowy, duszności, bezsenności, wzmożonej potliwości itp).

 

5. Techniki oparte na koncepcji społeczno-poznawczej

Dotyczą „refleksyjnego wywiadu”, czyli sportowiec przypomina sobie sytuacje i zdarzenia, w których udało się mu osiągać oczekiwane rezultaty lub wykazywał się odpornością psychiczną. Na podstawie informacji

z wywiadu ustala się alfabet motywacyjny złożony z poznawczo-emocjonalnych twierdzeń, np. A – angażuję się na 200%; B – biegnę jak najszybciej; C – czekam na podanie itp.

 

Techniki oparte na koncepcji społeczno-poznawczej pozwalają przywrócić do świadomości pozytywne doświadczenia związane z doznanymi wcześniej sukcesami, prowadzi to do poczucia własnej skuteczności.

 

Teraz już znasz techniki, które wykorzystują najlepsi sportowcy dla uzyskania najlepszego wyniku w karierze sportowej. Zreflektuj się i wybierz tę, która jest dla ciebie najbardziej odpowiednia, a i ty będziesz w stanie podnieść swój poziom motywacji. Nie czekaj, tylko już dziś wprowadź je do swojego życia!