Dobranie planu treningowego do własnych umiejętności, doświadczenia, a także celu, nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Jest to jeden z wielu powodów, przez który bazowanie na gotowych planach treningowych dostępnych w sieci najczęściej kończy się fiaskiem.

 

SPIS TREŚCI:
1. Plan treningowy – definicja
2. Dlaczego warto mieć plan?
3. Określ, czy masz prawidłowy plan treningowy
4. Rodzaje planów

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Plan treningowy – definicja

Plan treningowy to świadomie zaplanowane postępowanie, które ma przybliżyć osobę ćwiczącą do upragnionego celu, uwzględnić dostępny sprzęt, genotyp, doświadczenie, staż treningowy, obecną formę, a także realny czas przeznaczony na osiągnięcie konkretnego wyniku. Uwzględnia on również potencjalną aktywność aerobową bądź anaerobową.

 

W sportach siłowych trenowanie bez planu treningowego to pierwszy krok do szybkiego zniechęcenia oraz zrezygnowania z dalszych ćwiczeń poprzez brak zadowalających efektów.

 

Podobnie sam trening bez wspomagania odpowiednim menu (dieta + suplementy diety) mija się z celem.

 

2. Dlaczego warto mieć plan?

Dzięki planowi treningowemu ma się jasno postawiony cel. Osoba ćwicząca wie dzięki temu, dokąd zmierza. Wie ona też, jak ten cel osiągnąć, więc wystarczy, że zacznie ciężko pracować, będzie przestrzegać podstawowych zasad aktywności fizycznej, programu żywnościowego oraz uzbroi się w cierpliwość, a wymarzona sylwetka stanie się faktem.

 

3. Określ, czy masz prawidłowy plan treningowy Fabryka Siły Sklep

Jeśli jest się osobą początkującą albo nawet ćwiczy od wielu lat i chce się dalej rozwijać swoje ciało, to są dwie możliwości.

 

Po pierwsze, warto mieć własnego trenera personalnego, który zawsze pomoże urozmaicić trening, dobierze odpowiednie metody treningowe, określi postępy, wskaże odpowiedni sposób odżywiania się itd.

 

Po drugie, warto stawiać na samokształcenie i podnosić własne kwalifikacje poprzez śledzenie tematycznych stron internetowych, czytanie wpisów uznanych osób z branży, śledzenie filmów cenionych trenerów i dietetyków, branie czynnego udziału w kursach, szkoleniach oraz eventach.

 

Warto również wymieniać swoje poglądy i spostrzeżenia z innymi, choćby na forach internetowych czy w siłowni. W ten sposób również można się wiele nauczyć.

 

Bardzo ważne jest także, za pomocą metody prób i błędów, poznanie planów treningowych, które danej osobie najbardziej odpowiadają.

 

Niestety, nie ma jednej sprawdzonej metody na uzyskanie idealnej sylwetki. Każdy pomimo wielu podobieństw – choćby w celach czy genotypie – jest nieco inny. Dlatego tak ważne jest poznanie własnego organizmu oraz jego reakcji na poszczególne bodźce treningowe, dietetyczne i suplementacyjne.

 

4. Rodzaje planów

Wyróżnia się następujące rodzaje planów treningowych:

– plan na wzrost masy mięśniowej;

– plan na wzrost siły;

– plan na redukcję podskórnej tkanki tłuszczowej;

– plan na wzrost wytrzymałości mięśniowej;

– plan na wzrost wydolności;

– plan na rzeźbę.

 

Pod wymienione wyżej rodzaje planów można dobrać następujące formy treningowe (są to tylko niektóre z ogromnej liczby metod treningowych):

– trening w systemie SPLIT;

– trening w systemie FBW;

– trening obwodowy;

– trening 5 × 5;

– trening piramidalny;

– core trening;

– cross fit;

– street workout;

– kalistenika.

 

Plan treningowy może także określać okres treningu, np. roczny cykl budowania masy, lub ilość dni w tygodniu, podczas których będzie wykonywany trening. Może także określać minimalny plan dzienny i tygodniowy, jeśli chodzi o objętość i intensywność treningową. Ponadto może on określać także miejsce treningu – siłownia bądź ćwiczenia w domu. Takie formy aktywności jak bieganie również powinny być w nim uwzględnione.