W tej części czytelnik dowie się, jak zabezpieczyć auto w czasie naprawy, aby zapewnić bezpieczeństwo przede wszystkim sobie i samochodowi, oraz jak prawidłowo należy wymienić uszkodzone koło na nowe zapasowe.


SPIS TREŚCI:
1. Zabezpieczenie samochodu
2. Wymiana koła

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Zabezpieczenie samochodu

Po zabezpieczeniu miejsca naprawy auta, przed przystąpieniem do czynności wymiany koła, bardzo ważne jest również odpowiednie zabezpieczenie samego pojazdu.


Auto należy ustawić na równym i twardym podłożu. Warto zadbać o to, aby

w jak najmniejszym stopniu znajdowało się ono w obrębie jezdni, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo osoby dokonującej naprawy. Jeżeli istnieje taka możliwość, jak najbardziej wskazana jest naprawa auta na poboczu.


Po założeniu rękawiczek i kamizelki odblaskowej (ewentualnie też latarki czołowej w przypadku naprawy po zapadnięciu zmroku), należy włączyć światła awaryjne, co dodatkowo zwiększy widoczność pojazdu przez pozostałych uczestników ruchu.


Pojazd powinien być postawiony na wyłączonym silniku. Samochód dla zachowania bezpieczeństwa należy pozostawić na biegu oraz zaciągniętym hamulcu ręcznym. Kliny zabezpieczające powinny znaleźć się po drugiej stronie auta, patrząc pod kątem strony, od której będzie wymieniane koło. Warto pamiętać, aby blokady założyć zarówno z tyłu, jak i z przodu auta.


Kluczyk obowiązkowo musi znaleźć się w kieszeni. Jego pozostawienie

w stacyjce jest niezgodne z prawem, grozi mandatem, a także jest zachętą dla potencjalnego złodzieja.


2. Wymiana koła

Wymianę koła należy rozpocząć od poluzowania śrub, co należy zrobić jeszcze przed podniesieniem auta na lewarku. W tym przypadku

w niektórych autach niezbędne będzie wcześniejsze pozbycie się kołpaka chroniącego nakrętki.


Fabryka Siły Sklep

Lewarek należy umieścić tuż za progiem bądź w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu. W niektórych autach, które posiadają miejsce na lewarek, oznaczone jest ono wgłębieniem. Niewskazane jest stawianie lewarka pod progiem auta. Zwłaszcza jeśli jest on skorodowany.


Następnie auto należy podnieść na wysokość zapewniającą komfortową

i bezpieczną zmianę koła. Uszkodzone koło powinno znaleźć się 2 cm od powierzchni podłoża. Zbyt wysokie podniesienie może spowodować utratę stabilności przez auto, a zbyt niskie utrudnić bądź nawet uniemożliwić wymianę koła.


Kolejnym krokiem jest odkręcenie wcześniej poluzowanych śrub. Warto pozostawić je w widocznym i suchym miejscu, tak aby ich nie zabrudzić i nie pogubić.


Odkręcone koło należy spokojnymi ruchami zdjąć. Na jego miejsce wędruje koło zapasowe. Przytrzymując je dłonią, należy ręcznie dokręcić jedną śrubę. Następnie pozostałe śruby montowane są również ręką w sposób przeciwległy, co zapewnia zachowanie odpowiedniej płaszczyzny koła. Na sam koniec należy dokręcić je kluczem.


Po zamontowaniu koła należy oczyścić miejsce naprawy ze zbędnego koła, trójkąta ostrzegawczego oraz przede wszystkim pamiętać o opuszczeniu auta z lewarka, które następuje od razu po założeniu koła i zdjęciu blokad.

Z uszkodzonym kołem należy udać się do wulkanizatora. Tam zostanie ono naprawione.