Kamera VR – dowiedz się, czym jest!
Prędkość, z jaką rozwija się technologia, jest fascynująca. Jeszcze 100 lat temu nikt nie pomyślałby, że powstanie telefon bez kabla, komputer będzie wielkości zeszytu czy też ludzie będą mogli się spotykać bez wychodzenia z domu w wirtualnej rzeczywistości. Jedni uważają, iż postęp technologiczny tępi pierwotne zmysły człowieka, aczkolwiek z drugiej strony dzięki niemu życie staje się o niebo łatwiejsze… wkrótce wszystko będzie można nagrać kamerą VR. Cóż to takiego?
SPIS TREŚCI:
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.
Kamera GoPro jeszcze nie tak dawno było kolejnym krokiem nauki, jednak każda dziedzina doczekuje się rewolucji. Sportowa kamera na kask, którą można zabrać z sobą na rower czy na narty, niedługo może być już jednak przeżytkiem, ale o tym w dalszej części artykułu.
W przemyśle telefonii komórkowej rewolucyjne są produkty marki Apple, choć inne firmy również nie odstają od światowego potentata, co rok zaskakując czymś swoich klientów. Trwają pracę na zbudowanie ekranu LED, który będzie mógł zmieniać dowolnie swój kształt. W sumie to już stworzono telewizor, który na polecenie użytkownika może zachować tradycyjny płaski wyświetlacz bądź też uzyskać charakterystyczne zaokrąglenie, jakie mają telewizory z technologią obrazu 4K i zakrzywieniem matrycy Curved.
Drogi Czytelniku, z pewnością wiesz, czym jest przestarzała już dziś kamera filmowa na kasety VHS czy wspomniana wyżej kamera GoPro. Zdajesz również sobie sprawę z tego, jakie funkcje ma kamera internetowa i czemu jest ona bardziej użyteczna niż ta kamera w laptopie oraz jaka kamera samochodowa (tzw. rejestrator jazdy) będzie najlepsza i czym kierować się przy jej zakupie. Są to produkty powszechnie spotykane w każdym domu. Ciężko bez nich wyobrazić sobie codzienne życie. Czy jednak wiesz, czym jest kamera VR?
Jaki jednak ma to związek z kamerą VR? Produkt VR to prawdziwa rewolucja na rynku urządzeń, których zadaniem jest rejestrowanie obrazu
w formie video. Wielkością urządzenie przypomina piłkę do futbolu. Na okrągłym kształcie zamieszczono 8 kamer rejestrujących obraz w 3D. Każda z nich rejestruje obraz w tym samym czasie. Dodatkowo każda z nich wyposażona jest w mikrofon, dzięki czemu podobnie jak obraz, tak i dźwięk dociera do sprzętu z ośmiu stron.
Dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu kamera VR zmienia postrzeganie rejestrowanej rzeczywistości. Możliwe jest odejście od obrazu 2D czy nawet obrazu 3D i zatopienie się w czymś, co może przypominać sytuację, w której osoba przenosi się do innej rzeczywistości. Niemożliwe? Kamera VR pokazuje, że możliwe! Poza tym technologia wyświetlania obrazu 4K zanim jeszcze na dobre weszła do powszechnego użytku, już została wyparta!
Kamera VR to na razie pierwszy krok w stronę stworzenia wirtualnej rzeczywistości na wzór tej, jaką można spotkać w świecie gier kompu-terowych, które z postępem technologii coraz bardziej zbliżone w odbiorze są do realnego świata.
Po raz pierwszy urządzenie prezentujące nagrywany obraz w technologii VR zaprezentował fiński do niedawna potentat znany głównie z telefonów komórkowych, firma Nokia. Jak widać, marka za wszelką cenę chce utrzymać się na rynku. Stąd też zdecydowała się na tak pionierski krok. Produkt w kształcie piłki nożnej został nazwany OZO. Bardzo łatwa do zapamiętania i jeszcze niewiele mówiąca potencjalnemu klientowi nazwa. Cena sprzętu nie jest jeszcze znana, lecz z pewnością nie będzie to tani zakup, zważywszy na fakt, iż jest to produkt tworzony z myślą o profesjonalnych filmowcach. Premierę urządzenia zapowiedziano na czwarty kwartał 2015 roku.
Nie jest to jednak pierwsze podejście do tworzenia wirtualnej rzeczywistości. Podobne przedsięwzięcia można zaobserwować w globalnych konkurentach fińskiego potentata jak Samsung, Sony czy HTC.
Podczas pierwszej prezentacji nie ujawniono za wiele szczegółów mogących powiedzieć coś więcej o sprzęcie. Wiadomo jednak, że ma być on przeznaczony dla profesjonalistów, co daje szansę na określenie jego niepodanej ceny jako niemałej. Jest to przeciwieństwo i odpowiedź na produkt w technologii VR, którym zajęła się firma HTC. Marka postanowiła wypuścić gogle rejestrujące i umożliwiające odbiór obrazu w technologii VR, jednak produkt ma być przeznaczony dla zwykłego przeciętnego użytkownika.
Dziś możliwe jest już oglądanie tzw. filmów sferycznych, a więc nagrywanych w technologii VR. Ich oglądanie umożliwiają hełmy do wirtualnej rzeczywistości takie jak Samsung Gear VR czy Oculus Rift.
Z pewnością rozwiązanie jest niezwykle nowatorskie i godne uwagi, aczkolwiek nie będzie ono wiele warte, jeśli w ślad za nim nie pójdzie cały przemysł multimedialny. W technologii VR powinny zacząć powstawać filmy, teledyski czy gry, aby móc powiedzieć, iż produkt został przyjęty przez rynek. Całe przedsięwzięcie może okazać się mało skuteczne, gdy nie doczeka się produktów umożliwiających jego odbiór (a nad takim pracuje choćby firma HTC) oraz wysokiej treści materiałów, które przekonają klientów do nowej technologii.