Wiele osób zaczyna przygodę z siłownią, ponieważ chce coś zmienić w swoim życiu. Owe „coś” jest zwykle substytutem słów: „chcę lepiej wyglądać”, „chcę mieć lepszą kondycję”, „chcę podobać się płci przeciwnej”. Jednak te osoby często nie potrafią zbyt wiele osiągnąć. Pojawiają się problemy z motywacją, trudno też wskazać przyczynę porażki. Najprawdopodobniej problemu dałoby się uniknąć, gdyby osoby te miały jasno określony cel. W tym artykule dowiecie się, jak takie cele należy formułować.

 

SPIS TREŚCI:

1. Wyznaczanie celów – dlaczego warto?

2. Metoda SMART

3. Jak sformułować cel?

4. Wyznaczanie celów – podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Wyznaczanie celów – dlaczego warto?

Wielu osiąga przyzwoite wyniki podczas dążenia do lepszej sylwetki, zdrowia czy kondycji, ale nawet takie osoby potrafią być z siebie niezadowolone. Wynika to z faktu, że nie mieli wcześniej sprecyzowanego celu i planu działania, dlatego nie wiedzą, jak daleko zaszli i czy w pełni zrealizowali to, co było ich początkowym zamysłem. Z taką sytuacją spotykają się zazwyczaj osoby, które amatorsko uprawiają sport. Mimo to znane są podobne przypadki nawet wśród zawodowców.

 

Osoby uprawiające sport zawodowo są pozytywnie nastawione, mają wysoką samoocenę i dużą motywację. Wynika to głównie z tego, że osoby te poprawnie określiły i spisały cele, które mają zostać zrealizowane. Dzięki temu osiągają je, a co za tym idzie – pojawia się u nich zadowolenie i spełnienie. To także zachęca do wyznaczania sobie kolejnych celów.

 

Skoro czytasz ten artykuł, to zapewne wiesz, do czego dążysz – ale nie wiesz, jak to zrealizować. Potrzebujesz odpowiedniego sposobu żywienia, właściwego treningu i dobrze przemyślanego planu działania, który powinien się zaczynać od opisania tego, co dokładnie chcesz osiągnąć,

w jakim czasie chcesz to zrobić i po co. To jest punkt wyjścia do zaprogramowania naszej metamorfozy.

 

Wyznaczanie celów stanowi podstawę przy rozwiązywaniu różnych problemów. Dobrze przemyślany i opracowany plan sprawia, że nie działamy po omacku, tylko konsekwentnie realizujemy wszystkie jego etapy. Oczywiście nie jesteśmy w stanie być przygotowani na wszystkie ewentualności. Wtedy nasze plany mogą ulec zmianie. Jednak żeby tak się stało, najpierw trzeba sprecyzować swoje cele.

 

2. Metoda SMART

SMART to jedna z najlepszych metod wyznaczania celów. SMART to akronim cech, które posiada każdy dobrze zdefiniowany cel:

– S – szczegółowy (ang. specific);

– M – mierzalny (ang. measurable); Fabryka Siły Sklep

– A – ambitny (ang. ambitious);

– R – realistyczny/ekologiczny (ang. realistic/relevant);

– T – terminowy (ang. timely defined).

 

S jak Szczegółowy 

Cel musi być precyzyjny. Im szczegółowiej rozpisany, tym lepiej. Zamiast zakładać „chcę wyciskać dużo na ławce prostej”, lepiej założyć sobie: „za 3 miesiące będę wyciskał 20 kg więcej na ławce prostej”, albo: „co tydzień będę zwiększał ciężar o 2,5 kg”.

 

M jak Mierzalny

Cel musi być mierzalny, dlatego należy używać konkretnych wartości. Stwierdzenie „wyciskać dużo” można rozumieć na wiele sposobów. Ważne zatem jest w tym przypadku użycie konkretniejszej miary. W zależności od rodzaju przyjętego celu będą to np. kilogramy (na siłowni), kilometry (na bieżni), metry (na basenie), centymetry (w skoku o tyczce).

 

A jak Ambitny

Cel musi być ambitny, Musi być dla nas wyzwaniem. Nie należy jednak przesadzać w drugą stronę i tworzyć celu nierealnego; dla przykładu –„wyciskanie 200 kg po 3 miesiącach treningu”. Cele należy dobierać ostrożnie. Warto zatem obrać tzw. taktykę low ball, czyli robienie wolniejszego, ale bardziej regularnego progresu.

 

R jak Realistyczny

Realizm celów został opisany wyżej. Cel musi też być ekologiczny. Cel ten ma nieść korzyść, a nie być dla nas destrukcyjny. Nie możemy osiągać celów kosztem własnych wartości, przekonań, kontaktów ze znajomymi. Wszystko musi ze sobą współgrać. To pozwoli zachować trzeźwość umysłu.

 

T jak Terminowy

Cel musi być określony w czasie. Musimy wiedzieć, ile mamy czasu na jego osiągnięcie. Określenie terminu jest bardzo ważne, bowiem sprawia, że działamy pod presją. Działa to motywująco i sprawia, że realizacja celów przychodzi zdecydowanie łatwiej.

 

3. Jak sformułować cel?

Cel powinien mieć pozytywny wydźwięk. Nie można nadużywać słowa „nie”. Dlaczego? Ponieważ może zadziałać tu metoda różowego słonia (jeżeli powiem żebyś nie myślał o różowym słoniu, na pewno pomyślisz).

 

Zamiast powiedzieć „nie będę się obijał”, powiedz: „będę aktywny fizycznie przynajmniej 3 razy w tygodniu”. Unikaj słowa „nie”, gdyż ma negatywny wydźwięk. Właściwie sformułowane cele sprawiają, że chętniej i łatwiej je realizujemy.

 

4. Wyznaczanie celów – podsumowanie

Wyznaczanie celów to podstawa w dążeniu do swoich pragnień, marzeń

i potrzeb. To właśnie właściwie określone cele są fundamentem naszego sukcesu.

 

Wszystko zaczyna się w głowie. Masz wiedzę na temat wyznaczania celów, zatem nie pozwól, by ktoś wyprzedził cię w realizacji planów!