Prawdziwy mężczyzna jest pracowity, zaradny, systematyczny i przede wszystkim pewny siebie! Oczywiście listę to można dowolnie modyfikować tak, aby osiągnąć własną definicję męskości. Jednak na drodze do realizacji założonej wizji życia osobistego, sukcesu zawodowego oraz płynności finansowej często stoją złe nawyki. Jak z nimi walczyć? Jak je zmienić? Jakie są najczęstsze negatywne przekonania? O tym w dzisiejszym artykule.


SPIS TREŚCI:

1. Twoje złe nawyki – czyli tak naprawdę co?

2. Najbardziej dokuczliwe nawyki. Sprawdź, czy je znasz

3. Jak zmienić złe nawyki na dobre?

4. Wymień swoje złe nawyki z planem działania

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Twoje złe nawyki – czyli tak naprawdę co?

Nawyk (najprościej ujmując) to czynność, która wielokrotnie powtarzana stała się dla nas czymś naturalnym i jest wykonywana automatycznie. Tak wygląda najprostsza definicja nawyku, który z kolei można podzielić na dobre oraz złe przyzwyczajenia. Dzięki temu dobre nawyki nie wymagają większego komentarza. Są to czynności mające pozytywny wpływ na jakość oraz komfort codziennego życia, np. sumienność, pracowitość, pozytywne myślenie czy dystans do siebie.


Złe nawyki mogą być z kolei prawdziwą kulą u nogi. Osoby posiadające złe nawyki częściej miewają wahania nastrojów, są mniej ambitni, nie pracują tak wydajnie, jak mogłyby to robić czy tkwią w miejscu zarówno pod kątem zawodowym i osobistym, co prowadzi do frustracji i braku zadowolenia z życia. Najgorsze jest to, że wiele lat można z nimi żyć, gdyż ich negatywne skutki często nie dają o sobie znać od razu.


Najpopularniejsze złe nawyki zostały wymienione w punkcie numer 2.



2. Najbardziej dokuczliwe nawyki. Sprawdź, czy je znasz

Poniższa lista zawiera pięć najbardziej dających się we znaki negatywnych nawyków, które mogą ograniczać poczynania człowieka oraz prowadzić do braku komfortu. Przyjrzy się dokładnie, bo być może również i twoje życie traci na wartości przez te złe przekonania!


Jestem do niczego!

To jedno z najczęstszych błędnych przekonań na własny temat. Osoba, która tak się zachowuje, jest pełna kompleksów i nie ma pewności siebie. Może mieć trudności z radzeniem sobie z codziennymi obowiązkami oraz funkcjonowanie w społeczeństwie. Fabryka Siły Sklep


Minimalizowanie własnej wartości to część negatywnego myślenia

Osoby myślące negatywnie tak też nastawiają się do otaczającego je świata, więc ciężko znaleźć im jakieś pozytywy w swojej codzienności.


Zrobię to później, zacznę od poniedziałku...

Czyli odkładanie wszystkiego na potem. Tak naprawdę większości z tych rzeczy nigdy się nie zrealizuje, chyba że są to obowiązki zawodowe, a nieubłaganie zbliża się deadline. Takie postępowanie prowadzi tylko do niepotrzebnych nerwów.


Jaki ten świat jest zły…

Owszem jest zły, ale po pierwsze to niczego się nie zmieni, a po drugie dopóki świat widzi się w złych kolorach, to w takich będzie się on prezentował. Czas zdjąć okowy i nałożyć na nos różowe okulary!


Inni mają coś po znajomości albo to ukradli

Typowo polskie myślenie. Inni nie mogą mieć lepiej niż my sami. Warto zwrócić jednak uwagę na to, że większość osób do czegoś dochodzi w swoim życiu ciężką pracą i w tym miejscu zamiast je krytykować, lepiej jest brać z nich przykład.


Żeby ładnie wyglądać, muszę brać sterydy i wydawać krocie na dietę

Nieprawda, osoby, które tak twierdzą, prawdopodobnie nigdy nie pojawiły się na siłowni. Zdrowa i umięśniona sylwetka to efekt ciężkich i regularnych treningów, zdrowego odżywiania się (które wcale nie jest takie drogie!) oraz przemyślanego odpoczynku.


Bo kiedyś to było tak…

Życie przeszłością to kotwica na kursie do wyspy zwanej „rozwój i speł-nienie”. Osoba, która cały czas rozpamiętuje przeszłość, nigdy nie znajdzie czasu, aby zająć się swoją teraźniejszością, dzięki czemu będzie w stanie zadbać o lepsze jutro. Przeszłość najlepiej zostawić za sobą. Tam właśnie jest jej miejsce.


3. Jak zmienić złe nawyki na dobre?

Przede wszystkim najpierw należy zrobić dokładny research własnej codzienności. Należy wyłapać w niej dobre momenty, które są prawdopodobnie spowodowane dobrymi nawykami oraz gorsze chwile będące bez wątpienia elementem negatywnego myślenia, lenistwa czy złych wyobrażeń na temat otaczającej rzeczywistości etc. Jeżeli ma się problem

z wykonaniem własnej w miarę obiektywnej oceny, to zawsze można poprosić o pomoc kogoś z rodziny bądź najlepszego przyjaciela.


Po zlokalizowaniu złych nawyków należy je zastąpić tymi dobrymi – tylko

w ten sposób możliwe będzie polepszenie swojego codziennego życia. Przykładowo można to zrobić tak, bazując na złych nawykach, które zostały wymienione w punkcie drugim:

– brak pewności siebie – dostrzeganie własnych dobrych stron, wychodzenia poza strefę komfortu;


– negatywne myślenie – najlepiej jest je zastąpić pozytywnym myśleniem, choć wiadomo, że to nie jest takie proste, ale… gdyby było proste, to nie byłoby to warte zachodu;


– zrobię to później – jeżeli można coś zrobić teraz, to najlepiej wiele się nie namyślając, od razu zasiąść do pracy;


– świat jest zły? – warto więc wykreować własny świat, który będzie dobry bądź nauczyć się funkcjonować w dzisiejszej rzeczywistości;


– inni mają coś na co nie zasłużyli – zamiast skupiać się na innych, więcej uwagi należy poświęcić sobie;


– dobry wygląd zapewniają sterydy – jeśli ma się takie podejście do dźwigania ciężarów na siłowni, to lepiej w ogóle nic nie mówić albo iść do dobrego profesjonalnego trenera i w jego ręce powierzyć swoją formę fizyczną. Czas zmienić też nawyki żywieniowe;


– przeszłość – ona nigdy nie wróci, czas skupić się na tym, co jest teraz.


4. Wymień swoje złe nawyki z planem działania

Plan działania to proces wymiany złych nawyków na nowe. Wspomagać można go z pomocą afirmacji, mówiąc do siebie, np. „ja jestem pewny siebie” czy „ja osiągnę w życiu X i Y, ciężko na to pracując”. Ważne jest by powtórzyć to sobie kilka razy na tyle dobitnie, aby uwierzyć w wypowiadane sentencje. Należy również przed każdym zdaniem dodać osobę „ja”, aby do podświadomości dotarł przekaz, iż dotyczy to siebie, a nie kogoś innego.


Niektóre nawyki mogą się zmienić od razu, np. przez działanie silnego bodźca, którym może być strach o utratę zdrowia psychofizycznego czy też mocne postanowienie poprawy, a co za tym idzie konsekwentne trzymanie się nowych nawyków.


Przyjęło się, że proces adaptacji nowych nawyków w codzienności wynosi 14 dni. Po tym czasie stają się one zamiast przykrego obowiązku częścią codziennego życia. Wiele psychologów podkreśla, że w niektórych przypadkach ów czas może wydłużyć się do 30 dni. W końcu nie tak łatwo jest zmienić sposób myślenia, zgodnie z którym kierowało się swoje postępowanie przez ostatnie 10 czy 20 lat!