Profesjonalizm jest w cenie. Personal Branding to stosunkowo młoda gałąź nauki, która pozwala zadbać o własny zawodowy wizerunek i skupia się na budowaniu osobistej marki. W końcu każda praca czegoś wymaga, bez względu na to, czy wykonuje się zadania dla kogoś, czy też prowadzi się własną działalność. Błąd wizerunkowy może świadczyć o braku profesjonalizmu, w efekcie czego klient zrezygnuje z transakcji, a konkurencja nie śpi i bardzo szybko wykorzysta nawet najmniejsze potknięcie.

 

SPIS TREŚCI:

1. Pewność siebie

2. Uśmiech

3. Kultura osobista

4. Mowa ciała

5. Fryzura

6. Strój

7. Dodatki do stroju

8. Znajomość branży, w której się działa

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Pewność siebie

Profesjonalista nie musi obawiać się o swoje umiejętności. Jest on

w kontaktach z potencjalnym klientem uśmiechnięty (o tym dlaczego uśmiech jest tak ważny więcej w kolejnym punkcie), nastawiony na cel oraz konkretny. Jego pewność siebie jest decydująca, jeśli chodzi o pozytywny przebieg rozmów. O takich spotkaniach biznesowych marzy każdy – pewny siebie oraz konkretny facet, który wie czego chce i w klarowny sposób potrafi to przedstawić drugiej osobie, tak, aby pragnęła tego samego.


Pewność siebie to element determinujący, nawet gdy ktoś pracuje na przykład w sklepie ze sprzętem AGD i RTV. Najlepsi sprzedawcy nie muszą narzekać na swoją pozycję w firmie i mogą być pewni szybkiego awansu, zwłaszcza jeśli firma przewidziała realną szansę zawodowego rozwoju dla swoich pracowników.


Niemniej jednak to właśnie osoby najpewniejsze swoich umiejętności, mające dar przekonywania, znające sprzedawany towar oraz dobrze czujące się w kontaktach z innymi zarabiają na prowizjach krocie i w przypadku wolnego wakatu kierowniczego mają największe szanse, aby usiąść za biurkiem!


2. Uśmiech

Podobnie jak w życiu codziennym, uśmiech w kontaktach zawodowych jest bardzo ważny. Oznacza on czyste intencje i zwiększą wiarygodność. Osoba uśmiechająca się jest o wiele pozytywniej odbierana przez innych, a ludzie znajdujący się w jej towarzystwie (nawet jeśli jest dla nich zupełnie obca) czują się lepiej oraz szybciej nawiązują pozytywną relację, niż w przypadku, gdyby przyszło spędzać im czas z kimś, kto cały czas zachowuje pokerową twarz.


Sam uśmiech to nie wszystko. Liczy się również pozytywne nastawienie do innych oraz do tego, co się robi. Takie podejście otwiera realną szansę na osiąganie coraz lepszych wyników. Ponadto osoby nastawione pozytywnie do świata i uśmiechnięte o wiele łatwiej nawiązują relację z innymi, dzięki czemu idealnie nadają się one na stanowiska, w których wymagany jest bezpośredni kontakt z drugą osobą.


3. Kultura osobista Fabryka Siły Sklep

Bez względu na to, jaką formę przybierze rozmowa, należy pamiętać

o dobrym wychowaniu. Niewskazane jest przerywanie w momencie, gdy inna osoba mówi oraz nie należy bezpośrednio krytykować jej zdania. W takich przypadkach w celu zachowania profesjonalizmu bardziej wskazane jest uważne słuchanie rozmówcy, odnoszenie się do tego, co mówi, okazywanie zrozumienia i ewentualnie proponowanie alternatywnych rozwiązań.


Kulturalny, lecz mimo wszystko stanowczy negocjator, ma większe szanse na odniesienie końcowego sukcesu. Połączenie kultury osobistej, pewności siebie oraz mowy ciała (o której więcej w kolejnym punkcie) może sprawić, iż taka osoba sprawi na tyle dobre wrażenie, że rozmowa będzie szybka

i przyjemna. W końcu ważne jest nie tylko to, co się mówi, ale liczy się również sposób przekazania swoich myśli.


Wszystko jednak musi być poparte mocnymi argumentami, aby przekonać do swoich racji rozmówcę. Na tym właśnie polega sztuka negocjacji. Osoba nie potrafiąca negocjować, może mieć problem z otrzymaniem podwyżki, lepszej posady czy sprzedaży towarów bądź oferowanych usług.


4. Mowa ciała

Komunikacja interpersonalna to nie tylko słowa (komunikacja werbalna). Bardzo istotna jest również komunikacja niewerbalna, a więc wszelkiego rodzaju gesty, postawa ciała czy modulacja głosu. Badania naukowe jednoznacznie dowodzą, iż słowa mówione to jedynie 7% całości komunikacji. 38% komunikatu to modulacja głosem, a aż 55% informacji odbiorca czerpie właśnie z szeroko rozumianej mowy ciała.


Podczas rozmowy biznesowej należy mówić więc nieco ciszej (informacje wypowiadane ciszej wydają się bardziej ważne), patrzeć w oczy swemu rozmówcy (oznaka szczerości) oraz mieć otwartą postawę ciała (daje do zrozumienia rozmówcy, że nie ma się nic do ukrycia), czyli przykładowo otwarta dłoń w gestykulacji, brak krzyżowania rąk na piersiach, brak krzyżowania nóg oraz niedopuszczalne jest garbienie się.


5. Fryzura

Modna fryzura jest niedoceniana przez wiele osób, pomimo że mówi ona bardzo wiele o człowieku. Nawet najlepszy garnitur i najdroższe perfumy nie będą w stanie poprawić pierwszego wrażenia, gdy osoba ma niechlujne podejście do własnych włosów.


Fryzura to kluczowy element profesjonalnego wyglądu. Wystarczy zwrócić uwagę na to,  jak o swoją aparycję, na którą składa się również fryzura, dbają osoby zajmujące ważne stanowiska. Bez względu na długość włosów, nie można powiedzieć niczego złego o ich fryzurze.


W związku z tym należy nie tylko regularnie uczęszczać do dobrego fryzjera, ale również dbać o dobrą kondycję włosów. Zapewni ją kupowanie odpowiedniego szamponu, koniecznie dostosowanego do ich rodzaju. Ważne jest również korzystanie z odpowiednich odżywek, które wymagają spłukania. Dzięki temu włosy nie są obciążone.


6. Strój

Bardzo ważne jest pierwsze wrażenie. Już w przeciągu pierwszych 

11 sekund (niektóre źródła nawet podają, że w przeciągu 3 sekund rozmówca wie, czy chciałby z nami rozmawiać czy też nie!) potencjalny klient jest w stanie wyrobić sobie zdanie o osobie, której nie zna, bez względu na to czy jest to właściciel wielkiej firmy, czy też sprzedawca w sklepie. Na ogólną ocenę z pewnością mają wpływ czynniki opisane w poprzednich punktach. Strój oraz opisane w następnym punkcie dodatki do stroju to tylko puzzle w całej układance, składające się na Personal Branding.


Kreowanie własnej marki jest bardzo ważne. Dziś dobry pracownik jest niczym produkt. Osoby nie umiejące się, używając żargonu marketingowego, "sprzedać", mogą mieć problem z osiąganiem wyników w pracy, nawiązywaniem intratnych znajomości oraz rozwojem swojej firmy.


Elementem Personal Branding’u jest również odzież, jaką zakłada się do pracy. Strój powinien być profesjonalny, dostosowany do sytuacji, w której przyjdzie przeprowadzać rozmowę. Warto jednak pamiętać, iż nawet stosunkowo luźny look jak koszula w drobną kratę, dzianinowe ciemne spodnie i eleganckie casualowe czarne buty mogą być oznaką dobrego stylu, co znacząco wpływa na to, jak zostanie się odebranym przez rozmówcę.


Mając świadomość tego, że z każdej strony jest się ocenianym, dodatkowo należy zadbać o profesjonalny wygląd.


7. Dodatki do stroju

Warto oczywiście zdecydować się na dodatki, które niekoniecznie są modne, ale dodają profesjonaliście zawodowego wyglądu. Warto zwrócić uwagę na 2 rzeczy: okulary oraz zegarek.


Okulary, ale nie te przeciwsłoneczne, świadczą o dużej inteligencji rozmówcy. Osoba nosząca okulary podświadomie jest uważana za bardziej inteligentną, gdyż w domyśle jej wzrok mógł ulec pogorszeniu poprzez dużą ilość pracy przed komputerem bądź przeczytanie wielu książek.


Zegarek nie musi być z kolei drogi, bo to w tym przypadku nie jest najważniejsze. Często tanie zegarki sprawiają naprawdę dobre wrażenie.

W związku z tym ważne jest, aby był on wybrany tak, by wzbogacić wygląd. Najlepiej więc wybrać zegarek czarny na czarnym skórzanym pasku. Kolor czarny jest uważany za kolor elegancji zaś sam zegarek, o ile ładnie się prezentuje, często odbierany jest jako symbol wysokiego statusu społecznego. Wysoki status społeczny z kolei kojarzony jest z sukcesem zawodowym i majątkiem.


8. Znajomość branży, w której się działa

Wizerunek specjalisty uzależniony jest jeszcze od jednego aspektu. Osoba działająca w branży musi znać się na tym, czym się zajmuje. Przykładowo mechanik samochodowy musi znać się na samochodach oraz posiadać wiedzę, jak je naprawiać, sprzedawca musi wiedzieć, jak przekonać do zakupu klienta oraz szczegółowo znać oferowane usługi czy też towary, specjalista od wizerunku musi wiedzieć, jak zbudować wizerunek polityka, aby został on przyjęty dobrze przez społeczeństwo.


Doświadczenie oraz umiejętności to najważniejsze wytyczne dobrego specjalisty. Taka osoba bez względu na pełniony zawód zawsze znajdzie grupę stałych klientów, którą z czasem, o ile dobrze zadba o własną promocję, będzie w stanie sukcesywnie powiększać.