Curry przybyło do Europy z Indii. Jest nieodłącznym składnikiem większości dań południowej Azji. Jego recepturę opracowywano ok. czterech tysięcy lat. Cieszy się dużym powodzeniem ze względu na walory smakowe

i zdrowotne. Jakie dokładnie właściwości ma curry?

 

SPIS TREŚCI:

1. Przyprawa curry – co to jest?

2. Curry – właściwości
3. Przepis na oryginalne curry
4. Zastosowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Przyprawa curry – co to jest?
Curry w języku tamilskim oznacza dosłownie „sos” i służy właśnie do jego przyrządzania. Jest mieszanką przypraw pochodzących z Indii. Nie ma twardych wyznaczników, z czego dokładnie powinno zostać przygotowane curry. Zazwyczaj zawiera składniki takie jak kurkuma, imbir, chili, cynamon, kardamon, sól, pieprz czarny, kolendra, gałka muszkatołowa, pieprz, gorczyca czarna. Opcjonalnie dodaje się czosnek, goździki i szalotkę.

 

Oryginalnie rośliny są ucierane w moździerzu. Curry może mieć kolor żółty lub czerwony. W drugim wypadku jest zwykle bardziej ostry w smaku. Występuje w formie bardzo gęstej pasty lub proszku. Najczęściej gości na talerzach w połączeniu z ryżem i kurczakiem. Charakteryzuje go intensywny zapach i barwienie potraw.


2. Curry – właściwości

Właściwości zdrowotne curry należy przypisać głównie ziołom, które wchodzą w jego skład. Są one różne w zależności od tego, które zioło zostało użyte i w jakie ilości. Na szczególne wyróżnienie zasługuje kurkuma, a raczej jej składnik – kurkumina. W wielu badaniach wykazano, iż działa ona przeciwnowotworowo. Działanie to polega na hamowaniu proliferacji i indukcji apoptozy w komórkach nowotworowych. Kurkumina może być potencjalnie wykorzystywana w leczeniu chorób nowotworowych, jednak działanie to wymaga jeszcze wielu badań. Z pewnością jest ona silnym przeciwutleniaczem, działa żółciotwórczo i żółciopędnie, zwiększa wydzielanie kwasów żółciowych, ułatwia przepływ żółci i działa ochronnie na wątrobę. Wykorzystywana jest również w leczeniu stanów zapalnych, zwłaszcza skóry.

 

Dzięki zawartości kminu rzymskiego curry może regulować procesy trawienne. Wpływa na łaknienie i łagodzi dolegliwości na tle reumatycznym. Należy jednak uważać, ponieważ kmin rzymski, charakteryzuje się silnymi właściwościami uczulającymi.

 

Kolejny składnik curry to kolendra. Pomaga ona przy niesprawnościach, bólach stawów. Wykazuje działanie przeciwbakteryjnie, używana  jest często w walce z pasożytami jelitowymi.

 

Curry dzięki zawartości imbiru może działać również przeciwwymiotnie, łagodzić nudności, pobudzać trawienie, działać żółciopędnie, rozkurczowo i przeciwmiażdżycowo. Allicyna zawarta w czosnku działa antybakteryjnie, przeciwzakrzepowo i przeciwgrzybicznie.

 

Jak widzimy, przyprawy wchodzące w skład indyjskiego sosu są naszym sprzymierzeńcem w walce z różnymi dolegliwościami. Należy jednak pamiętać, iż efekt terapeutyczny zależy w dużej mierze od dawki, czyli od ilości ziół użytych w przyprawie curry.

 

3. Przepis na oryginalne curry
Tikka masala to indyjskie czerwone curry oparte na kurczaku. Do jego wykonania potrzebne są:
– pierś z kurczaka 0,5 kg
– opakowanie przecieru pomidorowego (400 g)
– 3 łyżki czerwonej pasty curry (20 g)
– 2 łyżeczki przyprawy curry w proszku (10 g)
– kilka ząbków czosnku (15 g)
– 1 cebula (100 g)
– 1 szklanka mleka kokosowego bio bez cukru (250 ml)
– przyprawy według uznania: sól, kolendra, słodka i ostra papryka, kurkuma, cynamon, imbir
– olej do smażenia (20 g)
– ryż basmati (200 g)

– jogurt naturalny 2% (50 g).


Przygotowanie należy zacząć od pokrojenia mięsa w kostkę i umieszczeniu go co najmniej na pół godziny w marynacie z jogurtu i cynamonu (lub innej wybranej przyprawy). Na patelni na oleju podsmażamy bardzo drobno pokrojone cebulę i czosnek. Gdy uzyskają rumiany odcień, dodajemy do nich mięso wraz z całą marynatą oraz pastę curry. Kiedy kurczak będzie gotowy, do potrawy na patelni należy wlać przecier pomidorowy. Całość zamieszać i po chwili dodać również mleko kokosowe. Doprawić potrawę do smaku i dusić około 20 minut pod przykryciem. Gotowe danie podawać z ryżem ugotowanym z dodatkiem kurkumy. Potrawa przyrządzoną w tej sposób dostarcza sporo wartości odżywczych drogocennych dla funkcjonowania naszego organizmu ziół. Porcja przewidziana jest dla czterech osób

 

Wartości odżywcze całej porcji

Kalorie: 1785,3 kcal

Białko: 134,3 g

Tłuszcze: 41,3 g

Węglowodany: 200,9 g

Błonnik: 18,1 g

 

Wartości odżywcze jednej porcji

Kalorie: 446,3 kcal

Białko: 33,5 g

Tłuszcze: 10,3 g

Węglowodany: 50,2 g

Błonnik: 4,5 g


4. Zastosowanie
Jeśli nie mamy czasu lub chęci na przygotowanie oryginalnego dania indyjskiego, można użyć azjatyckiej mieszanki przypraw do tradycyjnych dań. Szczypta curry podkreśli smak szpinaku, tofu, ryżu oraz kaszy typu kuskus.

 

Warto również doprawić w ten sposób potrawy mięsne, szczególnie baraninę, jagnięcinę, wieprzowinę i drób. Curry sprawdzi się przy okazji dań rybnych oraz ciemnych sosów.